رفتن به محتوای اصلی

مکرون خطاب به محمد بن‌سلمان: زمان احیای برجام به پایان نرسیده است
29.07.2022 - 07:57

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه، ۲۸ ژوییه ۲۰۲۲، میزبان شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است. خبرگزاری رویترز، همزمان با انتشار این خبر، نوشت که سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان به فرانسه ابراز تمایل کشورهای غربی به‌ نقش‌آفرینی بیشتر عربستان سعودی در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای را نشان می‌دهد.

به‌گزارش این خبرگزاری کشورهای غربی مایل‌اند تا عربستان سعودی در جنگ اوکراین و همچنین در فرایند مذاکرات مربوط به احیای توافق برجام نقش موثرتری بازی کند.

کشورهای غربی، پس از آغاز جنگ اوکراین، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را بر روسیه اعمال کردند. با این‌حال اعمال این تحریم‌ها غرب را با مشکل تامین انرژی مواجه کرده است؛ بحرانی که اروپا و ایالات متحده آمریکا را بر آن داشته تا روابط سیاسی‌شان با عربستان سعودی را ترمیم کنند تا این کشور نیز بتواند غرب را در حل بحران انرژی یاری رساند.

از سوی دیگر دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در پی آن است تا به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، ائتلافی را میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی متحد آمریکا ایجاد کند. خبرگزاری رویترز، در روز ۷ ژوییه، از قول چهار منبع آگاه نوشت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در پی آن‌اند تا زمینه یک اتحاد امنیتی با دولت‌های عربی را به‌وجود آورند. به‌گزارش این خبرگزاری، اتحاد امنیتی مورد نظر موجب می‌شود تا سیستم‌های دفاع هوایی این کشورها، به‌منظور مقابله با حمله‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران، به یکدیگر متصل شود.

دو تن از این منابع آگاه در همان زمان گفته‌ بودند که احتمال دارد تا بررسی طرح مورد نظر، که فناوری‌های اسرائیلی پایه اصلی‌اش را می‌سازد، در جریان سفر جو بایدن به خاورمیانه شتاب بیشتری بگیرد؛ موضوعی که پس از سفر بایدن به منطقه و طرح آن با کشورهای عربی مد نظر، مورد استقبال قرار نگرفت.

با این‌وجود واقعیت این است که طرح اسرائیل و آمریکا از یک منظر واکنشی به‌حساب می‌آید به تنش‌های به‌وجود آمده بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که موجب حمله‌های موشکی و پهپادی گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بخش‌هایی از عراق شده است.

از سوی دیگر دولت امانوئل مکرون باور دارد که عربستان سعودی می‌تواند نقشی موثر در مذاکرات احیای برجام ایفا کند و به شکستن بن‌بستی که در چند ماه گذشته در روند مذاکرات به‌وجود آمده است، یاری رساند.

خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت:«غرب مشتاق است تا روابطش با غول نفتی عرب حوزه خلیج فارس را مجددا تنظیم کند چون در پی مقابله با نفوذ منطقه‌ای [حکومت] ایران، روسیه و چین است.»

در ساعت‌های اخیر، برخی خبرگزاری‌ها از قول مکرون نوشته‌اند که او در ارتباط با موضوع مذاکرات احیای برجام به ولیعهد عربستان سعودی گفته است اگرچه همچنان برای نجات توافق برجام زمان وجود دارد، اما در حال حاضر «توپ در زمین [حکومت] ایران است.»

بر پایه گزارش عرب‌نیوز در این مورد، مبارزه علیه تغییرات آب‌و‌هوایی و توافق‌نامه پاریس یکی دیگر از موضوعاتی خواهد بود که رئیس جمهوری فرانسه و شاهزاده بن‌سلمان در جریان ضیافت شام پنجشنبه‌ شب در مورد آن‌ها گفتگو خواهند کرد. به‌گزارش عرب‌نیوز دولت فرانسه از ابتکارات بلندپروازانه شاهزاده بن‌سلمان در زمینه ایجاد یک عربستان و خاورمیانه سبز به‌صورت جدی حمایت می‌کند.

عرب‌نیوز می‌نویسد با توجه به خروج ایالات متحده آمریکا از منطقه خاورمیانه و همچنین علاقه عربستان سعودی به تنوع بخشیدن در طیف شرکای این کشور، مکرون نیز می‌خواهد فرانسه را به‌عنوان یک شریک تجاری و نظامی مناسب به عربستان سعودی معرفی کند.

به‌گزارش رویترز، رئیس جمهوری فرانسه پس از ضیافت شام همراه با شاهزاده بن‌سلمان در مقابل کاخ الیزه ایستاد و از ولیعهد عربستان سعودی به‌صورت رسمی استقبال کرد. اما این دو چهره سیاسی به هیچ‌یک از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ ندادند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.