رفتن به محتوای اصلی

فعالیت سعید برجی در تولید چاشنی‌های انفجاری مرتبط با بمب اتمی
03.08.2022 - 19:53

بر اساس گزارش‌ منابع اختصاصی ایران اینترنشنال، سعید برجی، متخصص انفجارهای هسته‌ای که در آزمایش چاشنی انفجاری در سایت آباده نقش داشت، همچنان در سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی وابسته به وزارت دفاع (سپند) مشغول کار بر روی چاشنی‌های انفجاری مرتبط با تولید بمب اتمی است.

بر اساس این گزارش، او صاحب شرکت پوششی «آذر افروز سعید»‌، زیر مجموعه سپند است و در پروژه «آماد»، زیر نظر محسن فخری‌زاده، مقام ارشد سپاه پاسداران که کشته شد، کار می‌کرد.

برجی همچنین قبلا در پارچین با دانشمندان اتمی روس‌‌تبار به نام ويچسلاو دانیلکو و ولادمير پدالكو، روی آزمایشات انفجاری شدید و محفظه انفجاری مرتبط با سلاح هسته‌ای کار می‌کرده است.

او در سال ۲۰۱۱ میلادی بر روی یک پروژه در یکی از زيرمجموعه‌های سپند به نام «متفاض» (مركز تحقيقات و توسعه فن‌آوری انفجار و ضربه) در سایتی به نام احمدآباد کار می‌کرده که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد همان سایت آباده است.

در گزارش‌ها نام سایت آباده در استان فارس به عنوان یکی از مکان‌های احتمالی مطرح شده که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن فعالیت‌های مشکوک انجام می‌شده، آمده است.

آمریکا سال ۹۸ سعید برجی را تحریم کرد و مقام‌های این کشور فعالیت‌های سپند را در جهت دستیابی به بمب اتمی ذکر کردند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا فاش کرده بود که برجی کارشناس مواد منفجره و فلزات گروه «شهید کریمی» سپند است که به تلاش‌های این گروه برای تهیه تجهیزات مورد استفاده برای مهار انفجار کمک کرده است.

سال ۲۰۱۰، تلویزیون جمهوری اسلامی از تولید مخازن کروی انفجاری در اصفهان خبر داد و مصاحبه‌ای با سعید برجی پخش کرد. او در این مصاحبه مدعی شد که از این مخازن در زمینه‌های پتروشیمی و نفت استفاده می‌شود.

از پروژه «آماد» به عنوان پروژه جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی نام برده می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، سال ۱۳۹۷ و هنگام نمایش اسناد به سرقت رفته از شورآباد، نخستین‌بار وجود چنین پروژه‌ای را افشا کرد اما گفت این پروژه «در سال ۲۰۱۳ مسکوت اعلام شده بود.»

در برخی گزارش‌های داخلی از این پروژه با عنوان «عماد» نام برده می‌شود، اما به نظر می‌رسد «عماد» برگرفته شده از نحوه تلفظ «آماد» از سوی نتانیاهو باشد.

او گفته بود: «ما الان می‌توانیم ثابت کنیم که پروژه عماد (آماد) یک برنامه فراگیر برای طراحی، ساخت و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای بوده و ایران مواد مربوط به این پروژه را به صورت مخفی نگهداری می‌کند تا در زمانی که خود انتخاب می‌کند به توسعه سلاح‌های اتمی بپردازد.»

در همین حال هفته گذشته کانال «بیسیم‌چی مدیا»، از کانال‌های نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرده بود که در تاسیسات اتمی فردو «پروژه فوق سری» برای ساخت اولین کلاهک اتمی دنبال می‌شود و در صورت حمله احتمالی به تاسیسات نطنز، این پروژه اجرا خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.