رفتن به محتوای اصلی

خوشبینی اولیانوف به نتیجه مذاکرات وین؛ درخواست امیرعبداللهیان برای حل موضوع سایت‌های مشکوک
07.08.2022 - 18:34

همزمان با ادامه مذاکرات وین و ابراز خوشبینی نماینده روسیه به نتیجه مذاکرات، وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با دبیر کل سازمان ملل خواستار حل موضوع سایت‌های مشکوک ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

مذاکرات اتمی در روز یکشنبه شانزدهم مرداد هم ادامه یافت و علی باقری رییس هیات مذاکره ایران با انریکه مورا هماهنگ‌کننده برجام دیدار کرد. پس از این دیدار نیز انریکه مورا با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرد که همچنان اختلاف جزیی درباره موضوعات پادمانی، تضمین‌های اقتصادی و توقف اقدامات اتمی ایران وجود دارد.

او در پاسخ به ایران اینترنشنال گفت که موضوعات پادمانی هنوز حل نشده اما پیشرفت‌هایی در این‌باره رخ داده است.

اولیانوف به سوال دیگر ایران اینترنشنال درباره خواسته ایران برای حل مسائل پادمانی از طریق مذاکرات سیاسی و نه مذاکرات فنی، پاسخ نداد.

نماینده روسیه در مذاکرات وین جو کلی مذاکرات را مثبت توصیف کرد و افزود: «شگفت‌زده نمی‌شوم اگر خیلی زود به نتیجه برسیم.» او در عین حال گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد.

در همین حال محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با المیادین شانس دستیابی به توافق را ۵۰ درصد اعلام کرد.

همزمان با ادامه مذاکرات در وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار حل و فصل موضوعات پادمانی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

موضوع فعالیت‌های مشکوک ایران در سه سایت تورقوزآباد، ورامین و مریوان هنوز حل نشده است. سازمان انرژی اتمی روز ۲۴ خرداد اعلام کرده بود که «احتمالا عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.»

امیر عبداللهیان در گفت‌و‌گو با دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که فتوای خامنه‌ای درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای «برهمگان حجت و روشن است.»

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از توانمندی ساخت بمب اتمی سخن گفته‌اند.

از جمله کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای روز ۲۶ تیر در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره گفته بود که ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد ولی قصد انجام آن را ندارد.

پیش از این سخنان نیز محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در مصاحبه با همین شبکه، احتمال غنی‌سازی در سطح ساخت بمب را رد نکرده و گفته بود تصمیم‌گیری برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم به نظر «مقام‌های مربوطه» وابسته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فرماندهی همه نیروهای مسلح و نظامی این کشور را برعهده دارد و تصمیم‌گیرنده نهایی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز اوست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.