رفتن به محتوای اصلی

روسیه با موشک «سایوز» ماهواره «خیام» را به فضا پرتاب کرد
09.08.2022 - 14:17

بنابر گزارش رسانه‌های ایرانی، آژانس فضایی روسیه ماهواره خیام را از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرده است.

ماهواره «خیام» در مالکیت سازمان فضایی ایران ساعت ۱۰:۲۲ صبح سه‌شنبه به وقت تهران (۵:۵۲ به وقت گرینویچ) پرتاب شد. شبکه خبر ایران تصاویر لحظات پرتاب این ماهواره را پخش کرد. به نقل از برخی از رسانه‌های روسی گزارش شده است که این ماهواره را روسیه به درخواست ایران ساخته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گزارش داد که ایران اولین داده های تله متری را از ماهواره «خیام» که از قزاقستان پرتاب شد دریافت کرد.

 

صبح امروز عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیحاتی گفت ایران علاوه بر همکاری راهبردری، در صنعت هوایی با روسیه همکاری دارد.

او گفت «ما در کنار در صنعت فضایی با کشورهای صاحب همکاری‌های راهبردی داریم و روسیه اگر نگوییم اولی، یکی از دو کشور برتر در سطح جهان است.»

بایکونور

وزیر ارتباطات ایران می‌گوید پرتاب «خیام ماهواره‌‌ای ۶۰۰ کیلویی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری» قرار می‌گیرد.

 

وزیر ارتباطات همچنین وعده داد که تا پایان دولت ابراهیم رئیسی، «شاهد چنین ماهواره‌برهایی خواهیم بود که هم ساخته داخل کشور باشد و هم به دست دانشمندان ایرانی پرتاب شود».

او با تاکید بر تلاش جمهوری اسلامی برای توسعه فناوری بومی فضایی گفت در حال حاضر ایران می‌تواند «ماهواره‌های سبک و تا ۵۰ کیلو را در مدار زمین قرار دهد».

به گفته این مقام ارشد ایران، این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی ایران استفاده می‌شود. تصاویرو داده‌هایش دقت بالایی دارد که صنعت فضایی ایران را رشد می‌دهد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که در سال‌های گذشته، ایران روابط مسکو و تهران روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کردند و اخیرا نیز در مواجهه با تحریم‌های غرب دو کشور، از گسترش همکاری‌هایشان خبر دادند.

 

آمریکا و متحدانش ایران را متهم می‌کنند که در پی توسعه برنامه موشکی خود در قالب برنامه‌های فضایی است و این موضوع را مغایر قطعنامه‌های شورای امتیت سازمان ملل متحد دانسته‌اند.

این بار اما موشک ماهواره‌بر، روسی بوده است.

قدرت‌های جهانی و کشورهای غربی هنوز واکنشی به این اقدام نشان‌ نداده‌اند.

پرتاب ماهواره‌برهای ایران در سال‌های گذشته با ناکامی‌های زیادی همراه بوده است. هر چند، اسفند گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد یک ماهواره به مدار زمین فرستاده است.

ایران ادعای همکاری با روسیه در اوکراین را رد کرد

تهران ادعاهایی مطرح شده درباره اینکه مسکو برای تقویت قابلیت‌های اطلاعاتی خود در جنگ اوکراین این ماهواره را به فضا پرتاب کرده است رد کرد. ایران می‌گوید «از روز اول» کنترل و عملیات کامل بر آن را خواهد داشت.

آژانس فضایی روسکوسموس روسیه در کانال یوتیوبی خود پرتاب این موشک را پخش کرد.

واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد که مقامات آمریکا نگران همکاری فضایی بین روسیه و ایران هستند، چرا که ممکن است این فعالیت‌ها نه تنها به روسیه در اوکراین کمک کند، بلکه «قابلیت های بی سابقه‌ای» را در اختیار ایران بگذارد تا بر اهداف نظامی احتمالی در اسرائیل و همچنین منطقه نظارت کند.

ایران می‌گوید این ماهواره برای تحقیقات علمی از جمله اهداف محیط زیست کشاورزی طراحی شده است.

ایران و روسیه در حالی همکاری فضایی خود را توسعه داده‌اند که مسکو و واشنگتن با وجود اختلاف‌ها، به‌طور سنتی در این حوزه همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.

آژانس فضایی روسکوسموس روسیه و ناسا اخیرا قراردادی را برای انتقال فضانوردان یکدیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) امضا کردند.

اخیرا ولادیمیر پوتین پوتین، رئیس جمهوری دیمیتری روگوزین را از سمت رئیس روسکوسموس برکنار کرد و یک مشاور دفاعی سابق خود را به جای او منصوب کرد.

پرتاب این ماهواره در حالی صورت می‌گیرد که ایران و قدرت‌های جهانی در حال تلاش برای رسیدن به توافق احیای برجام هستند که هدف از آن رفع تحریم‌های آمریکا در ازای محدود کردن برنامه اتمی ایران است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.