رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه اروپا: تهران و واشینگتن بسیار سریع به متن نهایی توافق احیای برجام پاسخ دهند
09.08.2022 - 19:47

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند.

استانو روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد به خبرنگاران در بروکسل گفت: «دیگر مجالی برای مذاکره وجود ندارد. ما یک متن نهایی داریم. بنابراین زمان تصمیم‌گیری است: بله یا خیر. ما از همه شرکت‌کنندگان انتظار داریم که خیلی سریع این تصمیم را بگیرند.»

پیشتر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که این متن برای پایتخت‌های دخیل در این مذاکرات ارسال شده تا درباره پذیرش آن تصمیم سیاسی اتخاذ شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرد واشینگتن آماده است تا بر اساس متن ارائه شده اتحادیه اروپا، به سرعت توافق احیای برجام را امضا کند و اکنون باید دید آیا تهران نیز آماده اجرای متقابل است.

اما در حالی که یک مقام اروپایی به ایران‌اینترنشنال اعلام کرده اتحادیه اروپا «متن نهایی» توافق احیای برجام را در مذاکرات اخیر وین ارائه کرده، یک مقام وزارت امور خارجه ایران آماده شدن چنین متنی را رد کرد و گفت هنوز «بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده» است.

 

 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در یادداشتی اینستاگرامی نوشت در تماس تلفنی با بورل به او گفته است هیات مذاکره‌کننده ایرانی «ایده‌های سازنده» ارائه داده و «انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند».

پیشتر وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه مذاکرات احیای برجام در وین رو به پایان است نوشت جمهوری اسلامی از خواسته قبلی‌اش درباره سپاه پاسداران کوتاه آمده، اما در این دور از مذاکرات متمرکز بر بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک است و طرفین در این باره به توافقی نرسیده‌اند.

دور اخیر مذاکرات وین در حالی آغاز شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران نصب سه آبشار «سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶» را به پایان برده و علاوه بر غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ آی‌آر-۱، در صدد راه‌اندازی شش آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲ام است.

جمهوری اسلامی بر اساس برجام متعهد شده بود در سایت نطنز تعداد معدودی از نسل اول سانتریفیوژهای خود را حفظ کرده و سطح غنی سازی را در سقف زیر چهار درصد رعایت کند و در تأسیسات فردو نیز حداکثر ۱۰۴۴ سانتریفیوژ را برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار حفظ کند.

اما در حال حاضر تهران ضمن نصب و راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته، غنی ‌سازی را به سطح ۶۰ درصد رسانده اس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.