رفتن به محتوای اصلی

ارزیابی مقام‌های اسرائیل: بعید است ایران با احیای برجام موافقت کند
10.08.2022 - 07:37

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند با وجود تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نهایی شدن مذاکرات وین، بعید است که مقام‌های جمهوری اسلامی با توافق برای احیای برجام موافقت کنند.

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد طبق ارزیابی اسرائیل بعید به نظر می‌رسد که ایران با آخرین متن ارائه شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام موافقت کند.

یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی نمی‌خواهند این متن توافق را بپذیرند و برای پذیرش هر چیزی که پیشرفت قابل توجهی نسبت به توافق هسته‌ای اولیه نداشته باشد، مبارزه خواهند کرد.»

از سوی دیگر، یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری وای‌نت این کشور گفت: «ابراز خوش‌بینی اروپا درباره مذاکرات احیای برجام، خوش‌بینی ساختگی برای تحت فشار قرار دادن ایرانی‌ها بود تا آنها را وادار به تصمیم‌گیری کنند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی نمی‌خواهند توافق را آنطور که هست بپذیرند.»

در همین حال، باب منندز، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز در پیامی از پیش ضبط شده برای کنفرانس مجاهدین خلق گفت: «رویای بازگشت به برجام هم غیرواقعی و هم بی‌حاصل است.»

نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: مقام‌های آمریکایی نسبت به اینکه ایران بخواهد در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، بدبین هستند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه تاکید کرد تا زمانی که تهران متن حاصل از مذاکرات اخیر را به طور دقیق بررسی نکند، نمی‌توان در مورد آن هیچ گونه اظهار نظری کرد.

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «به تهدیدهای توخالی بی‌اعتنایی شد تا امتیازهای کلیدی به دست آوریم.»

این در حالی است که پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد در جمع خبرنگاران در بروکسل هشدار داد: «دیگر مجالی برای مذاکره وجود ندارد.»

او تاکید کرد که اتحادیه اروپا انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند.

پیشتر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که این متن برای پایتخت‌های دخیل در این مذاکرات ارسال شده تا درباره پذیرش آن تصمیم سیاسی اتخاذ شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرد واشینگتن آماده است تا بر اساس متن ارائه شده اتحادیه اروپا، به سرعت توافق احیای برجام را امضا کند و اکنون باید دید آیا تهران نیز آماده اجرای متقابل است.

اما در حالی که یک مقام اروپایی به ایران‌اینترنشنال اعلام کرده اتحادیه اروپا «متن نهایی» توافق احیای برجام را در مذاکرات اخیر وین ارائه کرده، یک مقام وزارت امور خارجه ایران آماده شدن چنین متنی را رد کرد و گفت هنوز «بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده» است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.