رفتن به محتوای اصلی

برگزاری دادگاه مصطفی تاج‌زاده، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی
14.08.2022 - 08:07

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که جلسه دادگاه مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی سابق وزارت کشور و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و منتقد علی خامنه‌ای، صبح شنبه ۲۲ مرداد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، اما تاج‌زاده در این دادگاه حاضر نشد به دفاع از خود بپردازد.

بنا بر اعلام قوه قضاییه، در جلسه‌ محاکمه تاج‌زاده، نماینده دادستان کیفرخواستی ۳۶ صفحه‌ای علیه او قرائت کرد که در آن، این چهره اصلاح‌طلب به سه اتهام از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی » متهم شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه افزود پس از قرائت کیفرخواست، ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، از تاج‌زاده خواست تا به این اتهام‌ها پاسخ دهد اما تاج‌زاده از سخن گفتن امتناع کرد.

در ادامه گزارش این مرکز از جلسه دادگاه آمده است با توجه به تفهیم اتهام تاج‌زاده و امتناع او از پاسخ به سوال‌ها، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران از او خواست که «دفاع آخر» از خود را بیان کند اما از آن‌جا که تاج‌زاده از بیان هرگونه سخن یا دفاعی خودداری کرد، ابوالقاسم صلواتی با اعلام ختم رسیدگی، گفت در مهلت قانونی اقدام به صدور حکم خواهد کرد.

مرکز رسانه قوه قضاییه همچنین اعلام کرد: «وکیلی به نام پوربابایی، که پیش از این نیز وکالت تاج‌زاده را برعهده داشته، برای قبول وکالت متهم به بازداشتگاه اوین مراجعه کرده بود که پس از ملاقات با تاج‌زاده، با مخالفت وی برای انجام وکالتش مواجه شده بود.»

اما هوشنگ پوربابایی، وکیل مصطفی تاج‌زاده، روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، خبر داده بود که پس از مراجعه به زندان اوین برای ملاقات با تاج‌زاده، مقام‌های زندان فقط اجازه ملاقات غیرحضوری و کابینی را به او دادند و این موضوع با اعتراض تاج‌زاده مواجه شد و او حاضر به انجام ملاقات غیرحضوری نشد.

پوربابایی همچنین گفت: «موکلم اعلام کرد که حاضر به انجام گفت‌وگو با وکیل خود در چنین شرایطی نیست و با ترک سالن ملاقات، اعلام کرد که در دادگاه حاضر نخواهد شد و از حق دفاع خود نیز صرف‌نظر می‌کند.»

تاج‌زاده نخستین بار در ساعات پایانی ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از تحمل هفت سال زندان، در ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ آزاد شد.

مصطفی تاج‌زاده، که پیش‌تر در سمت‌هایی همچون معاون سیاسی وزارت کشور مشغول به کار بود و از چهره‌های اصلاح‌طلب منتقد علی خامنه‌ای است، بار دیگر شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد و از آن زمان تاکنون، در بازداشت موقت به سر می‌برد.

در موج جدید بازداشت‌ها در ایران از تیرماه اوج گرفته است و تاکنون تعدادی از خانواده‌ها و مادران دادخواه کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ از جمله ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، و مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، سعید دامور، برادر وحید دامور، ایران الهیاری، مادر مهرداد معین‌فر، محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، و رحیمه یوسف‌زاده، مادر نوید بهبودی، بازداشت شده‌اند.

در این موج بازداشت‌ها، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دو فیلمساز معترض، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، را به اتهام همدردی با مردم آبادان بازداشت کردند و پس از آن نیز جعفر پناهی، کارگردان و فیلمساز مشهور، را بازداشت کردند.

برخی از این بازداشت‌شدگان در هفته‌های اخیر آزاد شدند اما ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، و همچنین محمد رسول‌اف و جعفر پناهی همچنان زندانی‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.