رفتن به محتوای اصلی

رژیم اسلامی از آمادگی برای «اجرای فوری» توافق تبادل زندانی با آمریکا خبر داد
17.08.2022 - 17:58

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است «جمهوری اسلامی ایران مستقل از برجام، بارها از کانال‌های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسئله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است.»

یک روز پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به مناسبت ۲۵۰۰ روز زندانی شدن سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی در تهران خواستار آزادی فوری همه آمریکایی های در بند جمهوری اسلامی ایران شده بود.

در حال حاضر دست کم سه زندانی ایرانی-آمریکایی در زندان های ایران در بازداشت هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران توافق تبادل زندانی با آمریکا را «توافق موجود» خوانده و گفته «آماده‌ایم با اجرای این توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا که به اتهام واهی نقض تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، قربانی بی عدالتی نظام قضایی آن کشور شده‌اند، امکان رهایی و بازگشت سریع به آغوش خانواده‌های خود را داشته باشند.»

مقام های آمریکایی می گویند اغلب ایرانیانی که در ایالات متحده بازداشت هستند به دلیل دور زدن تحریم ها و قوانین مربوط به آن زندانی شده اند.

در حال حاضر شماری از اتباع خارجی از جمله آمریکایی های ایرانی تبار در ایران زندانی هستند. در جریان مذاکرات احیای برجام که از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده، مقام های دولت پیشین ایران اعلام کرده بودند که مذاکراتی موازی هم برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا جریان داشته است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این گفته بود «در بحث تبادل زندانیان مذاکره مستقیمی با دولت آمریکا در این رابطه و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای نداریم و گفت‌وگوها از طریق واسطه از جمله انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.»

اقای کنعانی گفته بود «در مورد زندانیان موضع ما مشخص است. انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی را که صرفا به اتهام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت کرده بدون قید و شرط آزاد کند.»

 

مخالفت آمریکا با طرح آزادی فقط تعدادی از زندانیان در ایران

حسین امیرعبداللهیان سال پیش از آمادگی ایران برای تبادل زندانی با آمریکا خبر داده بود

 

حسین امیرعبداللهیان سال پیش از آمادگی ایران برای تبادل زندانی با آمریکا خبر داده بود

زمستان سال گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سخنرانی‌اش در یکی از نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرده بود که تهران برای تبادل زندانی با واشنگتن آماده است.

آقای امیرعبداللهیان گفته بود «معتقدیم که تبادل زندانیان یک مساله بشردوستانه است... این موضوع به توافق هسته‌ای ارتباط ندارد. ما می‌توانیم این کار را فورا انجام بدهیم.»

از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا و ابراز تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، مساله آزادی شهروندان این کشور که در ایران زندانی هستند، مدام به عنوان یکی از خواسته‌های واشنگتن مطرح شده است.

پیش از آغاز مذاکرات احیای برجام، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفته بود که واشنگتن خواستار آزادی «همه زندانیان این کشور در ایران است» و به آزادی تنها تعدادی از آنها رضایت نخواهد داد.

سیامک نمازی جزو زندانیان مبادله شده در سال ۹۴ نبود

تصویر

وزیر خارجه آمریکا خواهان آزادی فوری همه زندانیان آمریکایی از ایران شده است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاییز سال ۱۳۹۴ مدت کوتاهی پس از به دست آمدن توافق برجام سیامک نمازی را دستگیر کرد. وقتی باقر نمازی، پدر او در تلاش برای آزادی پسرش به ایران رفت، سپاه پاسداران او را هم بازداشت کرد و قاضی ابوالقاسم صلواتی، او را هم مثل سیامک نمازی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم» آمریکا به زندان محکوم کرد.

باقر نمازی به علت کهولت سن مدتی است در بیرون از زندان به سر می برد اما ماموران جمهوری اسلامی به او اجازه خروج از کشور نداده اند.

در حال حاضر به جز باقر و سیامک نمازی، دست کم دو شهروند دیگر آمریکا در ایران زندانی‌اند: عماد شرقی که هنگام خروج از ایران بازداشت شده و مراد طاهباز دیگری زندانی ایرانی-آمریکایی که از بنیانگذاران بنیاد میراث حیات وحش پارسی است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در زمان اجرای توافق برجام در دی ماه ۱۳۹۴ شماری از زندانیان خود را مبادله کردند اما سیامک نمازی در میان مبادله شدگان نبود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.