رفتن به محتوای اصلی

امیرعبداللهیان:منتظر پاسخ آمریکا هستیم تا درباره مراحل بعدی بحث ‌کنیم
18.08.2022 - 06:48

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه درباره متن احیای برجام، منتظر پاسخ آمریکا هستیم، گفت: «هرگاه اطمینان کنیم که همه خطوط قرمز ما مورد توجه قرار گرفته در خصوص مراحل بعدی بحث می‌کنیم.» همزمان یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که این متن مورد دلخواه ایران نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به سوال سایت مجلس شورای اسلامی درباره «اما و اگر‌های برگزاری نشست مشترک برجام در سطح وزرای خارجه» گفت: ما نظراتمان را از طریق نماینده اتحادیه اروپا به طرف‌های مقابل از جمله آمریکا دادیم و منتظر هستیم تا پاسخ‌ها را دریافت کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: ما باید اطمینان پیدا کنیم که همه خطوط قرمز ما مورد توجه قرار گرفته است و نفع اقتصادی کامل از توافق، خواهیم برد. چنانچه به این نقطه برسیم، در خصوص مراحل بعدی بحث خواهد شد.

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از شرکت در جلسه غیر علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای عالی امنیت ملی قرار نیست مصوبه‌ای در مورد مذاکرات داشته باشد، این شورا توافق را بررسی و آن را باید به تصویب خود برساند و سپس گزارش به مجلس می‌رود.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، نیز در سرمقاله این روزنامه نوشت: گفته می‌شود ایران در مقابل نقض عهد آمریکا، دریافت غرامت را پیشنهاد کرده است. این پیشنهاد بی‌ارزش است و هرگز تضمین‌کننده نیست، فرض کنید که آمریکا این پیشنهاد را بپذیرد، چه تضمینی است که اگر تعهدات خود را نقض کرد، در قبال آن غرامت بپردازد.

نماینده خامنه‌ای در کیهان با تاکید بر اینکه لغو همه تحریم‌ها سیاست قطعی جمهوری اسلامی است، افزود: برخی از لغو تحریم‌های برجامی یا تحریم‌های ترامپ یا تحریم‌های هسته‌ای سخن می‌گویند. مذاکره‌کنندگان باید خواستار لغو همه تحریم‌ها و تحت همه عناوین نظیر آیسا‌، سیسادا‌، ویزا‌، کاتسا شوند و مطمئن باشند در غیر این‌صورت،عملا هیچ تحریمی را نمی‌توان لغو شده تلقی کرد.

از سوی دیگر ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پس از برگزاری جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مساله اصلی این است که هنوز ما موضوعات باقی مانده برای مذاکرات داریم. پیشنهاد آخری دریافت کردیم و نظراتمان را اعلام کردیم ولی هنوز از طرف مقابل پاسخی دریافت نکردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر آن‌ها با خواسته‌های جمهوری اسلامی همراهی کنند حتما می‌توانیم شاهد یک توافق باشیم و تاکید می‌کنم در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم.

عمویی درباره اینکه چه زمانی طرف‌های مقابل درباره پاسخ ارسال شده ایران اعلام نظر می‌کنند، گفت: در جریان این موضوع نیستم و درباره آن در جلسه غیر علنی مجلس صحبت نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی اصرار دارد که برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بسته شود.

عمویی خاطرنشان کرد که در جلسه غیر علنی روز چهارشنبه مجلس درباره موضوعات مختلف باقی مانده در مذاکرات هم اشاراتی شد اما چون همچنان موضوع مذاکرات است نمی‌توان در مورد جزییات آن توضیح داد.

در همین حال هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: «از متن توافق خبر داریم و مورد دلخواه ایران نیست، چرا که نه در آن انتفاع اقتصادی وجود دارد و نه بحث تضمین و راستی‌آزمایی. اینها مواردی است که باعث شده ایران به نتیجه نرسد.»

بیگی‌نژاد افزود: وقتی مجموعه شورای عالی امنیت ملی ایران می‌بیند که نه انتفاع اقتصادی حاصل می‌شود، نه راستی‌آزمایی را آمریکایی‌ها قبول می‌کنند و نه تضمین می‌دهند که دوباره از برجام خارج نشوند و تحریم اعمال نکنند و از این قبیل موارد، معلوم است که توافق به نتیجه نمی‌رسد.

این نماینده مجلس گفت: در پاسخ ایران به متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز همین موارد آمده است، یعنی «انتفاع اقتصادی برای ایران وجود داشته باشد، راستی‌آزمایی را بپذیرند و به تعهدات خود عمل کنند»، ضمن اینکه موضوع «عدم اجرای مکانیسم ماشه» نیز در پاسخ ایران آمده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.