رفتن به محتوای اصلی

نشست مصر، عراق، اردن، امارات متحده عربی و بحرین برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های منطقه‌ای
23.08.2022 - 10:00

رهبران پنج کشور عربیِ مصر، عراق، اردن، امارات متحده عربی و بحرین امروز (سه‌شنبه اول شهریور)، در شهر بندری العلمین مصر نشستی خواهد داشت. همکاری‌های منطقه‌ای از جمله محورهای گفت‌وگو در این نشست خواهد بود و برخی کارشناسان می‌گویند درباره احتمال احیای برجام هم رایزنی خواهد شد.

شیخ محمد بن زاید که روز یک‌شنبه ۳۰ مرداد وارد مصر شده بود، دیروز همراه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در فرودگاه العلمین از نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی، پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم و پادشاه بحرین، شیخ حمد بن عیسی استقبال کردند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای ضمن اشاره به دیدار دوجانبه سیسی و بن زاید که قبل از این نشست انجام شد، گفت که محور این دیدار، همکاری‌های منطقه‌ای بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که در نشست امروز نیز همکاری‌های منطقه‌ای محور گفت‌وگوها خواهد بود.

بغداد هم در بیانیه‌ای که درباره این نشست منتشر کرده است، آورده که موضوعاتی چون امنیت منطقه‌ای، انرژی، سرمایه‌گذاری و تغییرات اقلیمی محور گفت‌وگوها میان سران این پنج کشور عربی خواهد بود.

اگرچه در هیچ کدام از این دو بیانیه اشاره‌ای به موضوع ایران و مذاکرات احیای برجام نشده است اما برخی از کارشناسان می‌گویند نزدیک شدن به موعد امضای توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، یکی از موضوعات اصلی است که در این نشست درباره آن گفت‌وگو خواهد شد.

این در حالی است که روزنامه مصری الاهرام به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش کرده است که موضوعاتی مانند انرژی و امنیت غذایی محور گفت‌وگوها خواهند بود.

به نوشته این روزنامه، موضوع تنش میان مصر و سودان با اتیوپی بر سر سدی که این کشور بر رود نیل زده است نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوها خواهد بود.

از پنج کشوری که در این نشست حضور دارند، عراق تنها کشوری است که با اسرائیل رابطه ندارد و پارلمان این کشور طرح جرم‌انگاری عادی‌سازی و برقراری روابط با اسرائیل را تصویب کرده است.

این قانون که برای هر گونه رابطه با اسرائیل مجازات اعدام در نظر گرفته، در اقلیم خودمختار کردستان عراق نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.

پارلمان عراق روز پنج‌شنبه پنجم خرداد در نشستی به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس‌ این پارلمان، این طرح را به رأی‌گیری گذاشت.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه عراق که این طرح را پیشنهاد کرده بود، پس از رأی مثبت پارلمان به آن، با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم پارلمان را «دستاورد بزرگ» توصیف کرد.

پارلمان عراق پس از تصویب این طرح، از پارلمان دیگر کشورهای عربی و اسلامی نیز خواست طرح مشابهی را به تصویب برسانند.

با وجود این موضع عراق، بامداد امروز برای نخستین بار یک پرواز تجاری و مسافری اسرائیلی که به مقصدی به غیر از امارات متحده عربی پرواز می‌کرد، از آسمان عربستان سعودی عبور کرد.

پرواز هواپیمایی آرکیعا از تل‌آویو به مقصد جزیره سی شلز در آفریقا، کمی پس از ساعت یک بامداد تل‌آویو را ترک کرد و پس از حدود شش ساعت در مقصد فرود آمد. این پرواز با عبور از آسمان عربستان، ۲۰ دقیقه کوتاه‌تر از قبل شد.

عربستان سعودی ماه گذشته و در جریان سفر جو بایدن، اعلام کرد که از این پس به پروازهای اسرائیلی اجازه استفاده از آسمان آن کشور را خواهد داد.

اسرائیل اما همچنان منتظر دریافت اجازه پرواز بر آسمان عمان است تا بتواند از این مسیر برای پروازهای طولانی‌تر به آسیا استفاده کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.