رفتن به محتوای اصلی

حاشیه‌های آقازاده سردار بی‌افتخار؛ رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی
29.08.2022 - 22:13

وهب متقی‌نیا، آقازاده‌ای که طی کمتر از یک سال نه‌تنها سمت او، بلکه چهره‌اش هم در جمهوری اسلامی تغییر کرد، رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی یکی از دو بانک قدیمی ایران، جوانی است که مراتب ترقی را طی کمتر از شش ‌ماه در نظام مالی و بانکی طی کرده است.

«سردار بی‌افتخار» عنوانی است که نخست‌وزیر دوره جنگ جمهوری اسلامی ایران در مورد حسین همدانی، پدر متقی‌نیا، به دلیل نقش او در سرکوب‌های سال ۸۸ به کار برد. او گفت، سرنوشت کسانی مانند همدانی عبرتی برای بازماندگان است تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش پایشان می‌اندازد، همه چیز آن‌ها را مطالبه می‌کند. اشاره میرحسین موسوی به کشته‌شدن این سردار سپاه در جریان نبرد نیابتی نظام در سوریه بود.

پس از انتشار این سخنان، تبلیغات گسترده‌ای در حمایت از حسین همدانی تدارک دیده شد. نصب بیلبوردهایی با تصویر همدانی در سطح خیابان‌ها و سرکشی سردار سلامی به خانواده او، بخشی از این اقدام‌ها بود.

اما ماجرای «حمایت» از سردار به اینجا ختم نشد. مدتی بعد، رسانه‌ها در پیوند ‌با انتصاب رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی از سوی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، افشا کردند که فرد منصوب‌شده وهب متقی‌نیا، فرزند سردار حسین همدانی است.

حسین همدانی در سوریه به «ابو وهب» مشهور بود. حالا روشن شده است که فرزند او با نام خانوادگی‌ متقی‌نیا، نخست در سمت عضو هیات‌مدیره بانک کشاورزی مشغول به کار شده و سپس صندلی ریاست هیات‌مدیره این بانک دولتی را به دست آورده است. پس از خبری شدن این موضوع، بعضی رسانه‌های اصول‌گرا افشای این انتصاب را تسویه‌حساب سیاسی با فرمانده سابق سپاه دانستند.

در مرداد ۱۴۰۰، هم‌زمان با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، متقی‌نیا به سمت معاون اعتباری و عضو هیات‌عامل بانک کشاورزی منصوب شد و چند ماه بعد، در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۰، وزیر اقتصاد حکم انتصاب او را در این سمت نهایی کرد. این در حالی است که در سامانه ثبت شرکت‌ها، همچنان نام «داور ماهی‌کار» در جایگاه «رئیس هیات‌مدیره» این بانک بثبت شده است. متقی‌نیا همچنین عضو هیات‌مدیره موسسه هیات همدانی‌های انصار‌الحسین در همدان است؛ جایی که مدتی قبل، سرود «سلام فرمانده» در آن برنامه‌ریزی و اجرا شد. این مسجد همچنین مرکز برنامه‌ریزی و سازماندهی نیروهای بسیج در استان همدان است.

بهمن ۱۴۰۰، دو ماه پس از نهایی شدن حکم انتصاب اول متقی‌نیا، فرزند سردار همدانی با حکم وزیر اقتصاد به مسند رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی منصوب شد. او مدتی بعد در بازدید خود از این بانک تاکید کرد که سیاست شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری در انتصابات مدیریتی این بانک و ارتقای جایگاه ویژه کانون ارزیابی در شناسایی کارکنان شایسته برای انتصاب در مشاغل مدیریتی، ضروری است.

در مورد سوابق تحصیلی وهب متقی‌نیا اطلاعات زیادی در دست نیست، تنها در سامانه رسمی دادگستری عنوان «کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی» زیر نامش ذکر شده است. مطابق اطلاعات موجود، آقازاده جوان و تازه‌رسیده انقلابی که حالا سکان‌دار مدیریت یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های ایران شده است، سوابق کاری مرتبطی با حوزه بانکداری و مسائل بانکی هم در کارنامه ندارد.

در مورد تغییر نام خانوادگی فرزند سردار همدانی، گفته شده است که گویا سردار در اوایل جنگ در سرپل ذهاب فرمانده بخشی بوده که شهرت به جبهه همدانی‌ها داشته و از این‌ رو، این نام روی او مانده است.

از سوی دیگر، خواهر سردار همدانی هم طی گفت‌وگویی با روزنامه کیهان ادعا کرده است که پیش از انقلاب نام خانوادگی خود را از «شادکوهی» به «متقی‌نیا» تغییر داده‌اند، سپس برادرش، حسین، پس از انقلاب نام خانوادگی خودش را به همدانی تغییر داده، ولی اعضای خانواده او نام خانوادگی‌ خود را تغییر نداده‌اند.

اما نکته دیگر در مورد این تغییر نام خانوادگی، مسئله‌ای است که طبق گزارش روزنامه همشهری، حمید حسام، نویسنده کتاب زندگی حسین همدانی، به آن اشاره کرده است. نویسنده این کتاب تاکید دارد که حسین همدانی نام خانوادگی فرزندان خود را برای این تغییر نداده که گویا به آن‌ها گفته بوده است، «هیچ‌کس در جامعه نباید بداند که شما فرزند من هستید تا به‌خاطر من برای شما تبعیض قائل شود».

نکته دیگری که در مورد حضور چندماهه متقی‌نیا در سمت رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی مورد توجه برخی منابع خبری قرار گرفته است، تلاش او برای به‌دست‌آوردن هم‌زمان صندلی مدیرعاملی بانک است که در نهایت موفق نبود و «فریدون بهبهانی» در جایگاه سرپرست این بانک معرفی شد.

درحالی‌که گفته می‌شود که وهب متقی‌نیا تا سال ۹۴، زمان کشته‌شدن حسین همدانی در سوریه، «کارمند ساده یکی از شعبه‌های بانک بوده و طی بیست سال، مراتب ترقی را بنا به شایستگی و با شرکت در آزمون‌های بانک و وزارت اقتصاد پشت سر گذاشته است»، از سوابق او در این مدت هیچ اطلاعی در دست نیست و همه احکام انتصاب او در بانک کشاورزی، طی شش ماه گذشته صادر شده است.

پس از محمدمهدی احمدی، داماد محسن رضایی و برادر عروس محمدباقر قالیباف، اینک فرزند سردار حسین همدانی دومین فرد از نزدیکان نظام است که در مناصب بالای بانکی ایران منصوب شده است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.