رفتن به محتوای اصلی

نخست‌وزیر اسرائیل: در حال اجرای کارزاری فشرده برای جلوگیری از احیای برجام هستیم
04.09.2022 - 20:24

 

 

در آستانه سفر رییس موساد به آمریکا برای گفت‌وگو با مقام‌های این کشور درباره تهدیدهای ایران و خطرات یک توافق هسته‌ای با این کشور، یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد این کشور در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای چنین توافقی است.

لاپید روز یکشنبه در آغاز جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «ما در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک میان ایران و قدرت‌های جهانی هستیم.»

او افزود: «اسرائیل به فشار بر آمریکا برای نپیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد، اما نه به حدی که باعث بحران در روابط شود.»

هفته گذشته رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند دیوید بارنیا رییس موساد این هفته به عنوان بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای «شکل‌دهی» به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به واشینگتن می‌رود.

پس از آن، وبسایت اکسیوس اعلام کرد که رییس موساد در جلسات محرمانه کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا، در مورد موضع اسرائیل درباره توافق هسته‌ای با ایران به قانونگذاران توضیح می‌دهد.

لاپید نیز روز یکشنبه تایید کرد که رییس موساد دوشنبه به واشینگتن سفر می‌کند تا خطرات توافق هسته‌ای با ایران را توضیح دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «سیاست صحیح سیاستی است که ما در سال گذشته در پیش گرفتیم: ادامه فشار، بدون ایجاد گسست، ارائه اطلاعات معتبر و بخشی از فرایند بودن، بدون از بین بردن رابطه ویژه با آمریکا.»

لاپید با اشاره به انتقاد نیروهای اپوزیسیون در داخل اسرائیل از سیاست دولت این کشور نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد «کسانی که می‌گویند ما به اندازه کافی فریاد نمی‌زنیم یا به اندازه کافی صریح نیستیم باید بدانند وقتی نتانیاهو در زمان امضای برجام «بر رویارویی غیرضروری با آمریکا اصرار داشت، یک شکست مطلق بود.»

او تاکید کرد: «آمریکایی‌ها به سادگی به ما گوش نمی‌دهند. روابط با آنها خراب شد و رفتند و قرارداد بدی امضا کردند.»

لاپید گفت: «ملاحظاتی که با دولت آمریکا مطرح کردیم در نظر گرفته شده. ما همچنین با شرکای دیگر صحبت کردیم و خواسته‌هایی را مطرح کردیم که آنها باید از ایرانی‌ها بخواهند. ما نمی‌توانیم همه چیز را بگوییم.»

کمی پس از نشست هفتگی کابینه اسرائیل، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد رییس سازمان موساد در سفرش به واشینگتن ملاقات‌هایی با مقام‌های کاخ سفید، سازمان مرکزی اطلاعات، ستاد مشترک ارتش، وزارت دفاع، وزارت خارجه و سازمان‌های دیگر خواهد داشت.

همچنین بر اساس این بیانیه، کانون سفر رییس موساد به آمریکا تقویت هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی در مورد برنامه اتمی ایران است.

در روزهای اخیر، یوسی کوهن، رییس سابق موساد بدون اشاره به جزییاتی، گفت: «می‌توانم بگویم موساد موفقیت‌های زیادی در جنگ علیه برنامه اتمی ایران داشته است. ما در سراسر جهان و در خاک ایران عمل کردیم؛ در قلب قلمرو آیت‌الله‌ها.»

اسرائیل به شدت با هرگونه تلاش برای احیای برجام مخالف است و اعلام کرده به توافقی که در حال حاضر مورد گفت‌وگوست، پایبند نخواهد بود.

نه اسرائیل و نه آمریکا هنوز اقدام نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی را رد نکرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.