رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل معتقد است احیای برجام تا انتخابات کنگره در اواسط آبان محقق نمی‌شود
08.09.2022 - 05:33

در حالی که درپی پاسخ اخیر ایران به متن پیشنهادی توافق احیای برجام، سرنوشت توافق احتمالی در ابهام فرو رفته، یک منبع آگاه به نقل از مقام‌های اسرائیلی گفت که مذاکرات احیای برجام تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ۱۷ آبان به نتیجه نخواهد رسید.

در همین حال، یک منبع آگاه دیگر به لورا روزن گفت که دیوید بارنیا، رییس موساد، در سفر خود به آمریکا برنامه قبلی خود را برای نشست با کمیته اطلاعات سنا درباره مخالفت اسرائیل با احیای برجام لغو کرده است.

یک مقام آگاه اروپایی نیز در گفت‌وگو باروزن پاسخ ایران را «غیر سازنده» توصیف کرد و افزود: «می‌ترسم در وضعیت بسیار بدی قرار داشته باشیم.»

از سوی دیگر، اعضای کنگره نیز نسبت به رویکرد دولت جو بایدن نسبت به روند مذاکرات احیای برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.

توماس توبرویل، سناتور جمهوری‌خواه، در مصاحبه با آرش علایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت: «دولت بایدن به تنها چیزی که فکر می‌کند این است که نفت ایران را به اروپا برساند، اما با این روند ایران به سلاح اتمی دست خواهد یافت و زندگی بسیاری از افراد به خطر می‌افتد.»

بن کاردین، سناتور دموکرات، نیز در مصاحبه با خبرنگار ایران‌اینترنشنال درباره شرط انتقال اورانیوم و پلوتونیوم غنی‌ شده از ایران به روسیه در متن پیشنهادی توافق گفت: «برخی مفاد متناقض وجود دارد که باید قبل از توافق حل و فصل شوند.»

با این حال، کریس مورفی، سناتور دموکرات، به آرش علایی از ایران اینترنشنال گفت که برای احیای برجام «شانس بسیار خوبی» وجود دارد. او افزود: «بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم. اگر برجام احیا نشود، پیامدهای آن برای آمریکا و خاورمیانه فاجعه‌بار خواهد بود.»

این سناتور دموکرات با اشاره به اختلاف نظرهای دولت بایدن با اسرائیل درباره احیای برجام گفت: «درباره احیای برجام با اسرائیل موافق نیستیم. اما با سفارت اسرائیل به طور مدام در تماس هستیم و همیشه برای شنیدن دیدگاه‌های این کشور آماده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۶ شهریور بر اساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، به ۵۵ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، از میزان لازم برای تولید بمب اتمی بیشتر است.

رویترز گزارش کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۶۰ درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم، اکنون به ۵۵/۶ کیلوگرم رسیده که ۱۲/۵ کیلوگرم بیشتر از آمار گزارش قبلی منتشر شده در پایان ماه می است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.