رفتن به محتوای اصلی

با تعریفی «ارزیابی عملکرد یکساله سازمان مادر !!» در مقوله مدیریت
08.09.2022 - 09:21

 

از منظری دیگر : ضیاء مصباح ( دبیر کانون علوم اداری ایران)

 اصلی مسلم در مدیریت علوم اداری و منابع انسانی با تعریفی خاص که منشاء خدمت یا خیانتها بشمار می رود ، در ساده ترین و کوتاه ترین عبارت «سپردن کار بکاردان »است که علاوه بر تخصص که تعهد واقعیست ،بایستی «مدیران منصوب به مسئولیتهای کلان کشوری » مجهز به پندار – گفتار و کردار نیک باشند ...

در این رابطه  به این حقیقت در قالب این داستان واقعی عنایت بفر مائید :

در یوگسلاوی دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل معمولا بتوصیه اساتیدشان به دیدار رهبر کشورشان می رفتند / دردیداری تیتو  خاطره ای از دوران انقلاب تعریف کرد:

از کا.گ.ب (سازمان اطلاعاتی روسیه) اطلاع دادند که در کابینه یک جاسوس سیا (سازمان اطلاعات آمریکا) وجود دارد، تمام تلفن ها ، مکاتبات و رفتار افراد کابینه را تحت کنترل قرار دادیم اما هیچ نشانی از ارتباطات مشکوک پیدا نکردیم  . 

 پس از مدتی مجبور شدم درخواست شناسایی جاسوس را برای روسیه ارسال کنیم.

 از کا.گ.ب به وی اطلاع می دهند معاون اول، همان جاسوس است.

از وی پرسیدم تو جاسوس سیا هستی؟ او که فهمید قضیه لو رفته اعتراف کرد.

از چه زمانی با سیا همکاری داری؟

پاسخ: از زمان دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب در زمان جنگ های چریکی .

در این مدت با تمام کنترل های امنیتی، هیچ ارتباطی با سیا، از تو کشف نشد؟

پاسخ داد: الان هم هیچ ارتباطی با سیا ندارم انها مسئولیتی به من واگذار کرده که وظیفه ام را انجام می دهم .

مسئولیت تو ؟ به من ماموریت داده اند“در سپردن پستها به افراد غیرتخصصی عمل کنم” و تا کنون هم اینگونه عمل کرده ام.

 تیتو می گوید: نگاهی کردم به افراد کابینه و مدیران ارشد دیدم همین طور است!

هیچکس درجای خودش نیست ، طرف تحصیل کرده «حوزه الف » اما وزیر در «حوزه ب».

تحلیل سیا این بود که با این روش، هر سیستمی بتدریج  بدون کودتا و حمله خارجی از درون متلاشی می شود .

 اما بعد : رئیس «سازمان استخدامی کشور»   نمادی از یک رویکرد اداری، استخدامی و مدیریتی در بدنۀ  اجرایی کشوردر دوران دولت یکد ست مطیع اوامرضمنا بدون معارض است و نگارنده به دلیل حضورمستمردراین وادی انهم با خدمت طولانی در این سازمان بتبع  فارغ التحصیلی اولین دوره مدیریت علوم اداری و همچنین  دبیری کانون ، علاقه و احساس مسئولیت - از دور و نزدیک در پی این گونه انتصابات بوده  ،در جریان چگونگی ها میباشد،

 در اغاز دومین سال دولت رئیسی – برای «ارزیابی  کارامدی » منصوبان حکومت - قرعه فال را بهتر دید بنام متصدی مسئولیتی خطیر با توجه به حیطه اختیارات تعریف شده در قوانین مربوط بزند :

مدیریت از نوع جهادی- مسجدی البته با تعریف جماعت منصوب ! با نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (شعبه سابق دانشگاه هاروارد امریکا ) ...

* 44 ساله ، کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی  ازهمان  دانشگاه-  دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی  از دانشگاه تربیت مدرس

عضویت در«بنیاد ملی نخبگان» از سال ۸۹کارگروه تخصصی «مدیریت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی» از سال ۹۷«شورای پژوهشی مسجد جمکران !»

*از تیپ جوانانی که تنها عبا و عمامۀ روحانیت به تن نمی‌کنند اما کلام، مواضع، علایق و حتی «تُن صدا» میتواند وی رادر ردیف روحانیون از نوع تندرو دانست .

*حوزۀ علایق : مدیریت مسجدی، زندگی مسجد محور و رسیدن به «مسجد تراز» یا «آرمانی»....

  ازرئیس این سازمان بسیار اثر گذار بر چگونگی انتخاب مدیران ارشد - که با سرنوشت ملت با توجه به پیشرفت سیستم اداری واستخدامی با مفهوم وسیع  رابطه مستقیم دارد .... با عنوان «پایه‌گذار هستۀ مدیریت مسجدی» یاد می‌کنند.

*گاه به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیون میلی با موضوع محوری «مسجد» حاضر،سعی می‌کند تا با ادبیاتی جوان‌ پسند دربارۀ اهمیت مسجد و «نقش کلیدی امام‌جماعت» در حل مشکلات مردم اعم از ازدواج و اشتغال سخن بگوید آنچنانکه  بگفتۀ او امام‌جماعت مسجد هرچه «کم‌خرج‌تر» باشد «تودل‌برو» تر است.

* این متفکرصحنه علوم حوزه  فصلنامۀ «مدیریت جهادی» با پروندۀ ویژۀ «درآمدی بر مکتب حاج‌ قاسم» را مدیریت مینمود..

 *درباب حضور مجموعه تیم مستقر در این «تشکیلات اثر گذار بر توانمندی یا نا توانی سیستم اداری و مدیریت جامعه در تنگنای معیشت قرار داده شده !»برامده از نحوه مدیریتی این چنین بصراحت میتوان گفت بعد یکسال : درمسئولیت سامان دادن مدیریت اداری واستخدامی  کشورمان در تمامی ابعاد که اثر گذار بودن و نقش افرینی بهینه مدیران این رشته - بطور مبسوط  در ارشیو «مرکز اموزش مدیریت » در دسترس میباشد ،بشهادت کارشناسان  خبره این وادی نتوانسته  توفیقی کسب کند .

* هر چند در بسیاری زمینه ها  با منصوب نمودن ایشان  آنهم آگاهانه و بعمد به دورش! نگه داشته اند تا : هر کس را ،هر زمان ،بهر منصبی آنهم با اهدافی خاص  مشابه خاطره اغازین مطلب از قول شادروان « تیتو » بگمارند !

 * پیشرفت امور اجرائی کشوراز بسیاری جهات مانند:  تشکیلات ، روش ها ، طبقه بندی مشاعل ، اموزش قبل و ضمن خدمت ، ارزیابی عملکردها ، درجه پاسخگوئی و باور این وظیفه ،تامین رفاه ، بهداشت و درمان ، سیستم تشویق و توبیخ و.... با تعریفی نه چندان اغراق گونه :

«گشودن راه توسعه و پیشرفت کشور که بدون تردید موکول به ایفای نقش مسئولانه نیروی انسانی در اختیاربا داشتن شرایط احراز و صلاحیتهای علمی مربوط و تجربیست  »

و همینطوراداره زندگانی روز مره  بیش از نیمی از مردمان کشور(حقوق و دستمزد بگیران باعناوین مختلف ، با منظور داشتن عائله تحت تکفل و خانواده ها ) از ورود بخدمت تا پایان عمر و پرداخت های ماهانه به وظیفه بگیران ، تعین چگونگی ضوابط این موضوع بسیار پراهمیت در رابطه با هزینه زندگی که تفکر و ارامش و یا روز مره گی و دغدغه معاش را همراه می اورد  ..نمونه ای  از وظایف این تشکیلات بشمار میرود و مرد کهن میطلبد .

*همچنانکه برون افتادن فجایع سیستم حکومتی در بسیاری جهات -که شهره عارف و عامیست مانند :انچه  درسطوح بالای وزارتخانه ها میگذرد که ارتباطی هم به بیوت ! می یابد - برامده از تدابیر مدیریتی  که طبق شرح وظایف در مورد انتصابات بر مبنای سپردن کار بکاردان - از اولین مسئولیتهای این سازمان رها شده به امان خدا میباشد .....

نا گفته نماند : ژاپن با حدود 130 میلیون نفر جمعیت 300 هزار کارمند دارد و ایرانمان (به دلیل علاقه به دریافت آب باریکه مستمرکه زمانی حق نفت شمرده می شد  ) بیش از 5 میلیون با عناوین متفاوت...

**چندین بار به زعمای قوم سازمان مزبور« از طرف کانون علوم اداری ایران با پیشینه ای 70 ساله »پیشنهاد شد:

 رئیس با عنوان « دبیر کل» و انتصاب به مدت 5سال با امکان تمدید تا 3 دوره ، که ثبات مدیریت و امکان  برنامه ریزی بهینه را در پی دارد البته با حق حضور در جلسات هیات دولت لارمه این مسئولیت بسیار پر اهمیت میباشد

(ویژگیهای خاصی مانند تجارب قبلی و درجات علمی و... در« قانون استخدام کشوری »مصوب خرداد 45 که جای خود را در سال 85 به «قانون مدیریت خدمات کشوری » داد- دقیقا عنوان شده و مراجعه خوانندگان را برای مقایسه قوانین مصوب ان زمان با امروز ونحوه  عملکردها توصیه مینماید )

*نا گفته نماند :احراز عنوان«معاون رئیس جمهور »محدودیتها و مسائل خاص خود را بتبع بخش سیاسی این مسئولیت در پی دارد ونهایتا تا انجا پیش میرود که همچون این گزینش - گریبانگیر این مسئولیت عظیم میشود«که خود کرده را تدبیر نیست».

وی برای روز مبادا  دکترای مدیریت منابع انسانی نیز دارد-  رسمی رایج در میان وابستگان قدرت با این چنین محصولا تی - که بدون ارزیابی ابعاد ان ،هر پستی را می پذ یرند....

*بازهم بناچار با توجه به اهمیت عهده داری این مسئولیت تاکید میشود :مدیریت ایشان از نوع مسجدی و هیئتی همچون نخستین سالها مانند: جهاد سازندگی، کمیته، سپاه و بسیج بوده و کاملا در تضاد با آنچه که «قبول اگاهانه مسئولیت » این سمت میطلبد.

**در باب شرایط احرازبسیار داد سخن ها داده ایم  و اولین مجری این مهم سازمانیست که فردی بدون داشتن شرایط تجربی مربوط ،بر راس ان تکیه میزند .

بازهم میفرمائید دنبال «پرتقال فروش » نباید بود و این عرصه ازمون وخطا با هزینه های گزاف بقیمت مطامع گروهی و باندی که چگونگی عملکرد خود را بد فعات و در بسیاری زمینه ها نشان داد ه اند – بایستی ادامه یابد ؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
مطالعات و مشاهدات نگارنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

ضیاء مصباح

عنوان مقاله
ارزیابی عملکرد.....

با درود حضور مرد اندیشمند کیانوش ارجمند / در ارشیومطالب اینجانب  این مطلب نیامده و صرفا تصویری .... تقاضای رفع ایراد را دارد با تجدید مودت و سپاس از همتتان  

پ., 08.09.2022 - 09:48 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.