رفتن به محتوای اصلی

بایدن خواهان گزینه‌های دیگری در صورت نرسیدن به توافق با ایران است
09.09.2022 - 09:21

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به اینکه هنوز در مذاکرات احیای برجام شکاف‌هایی وجود دارد گفت در صورت به نتیجه نرسیدن این توافق، دولت بایدن برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای گزینه‌های دیگری دارد.

کربی روز پنج‌شنبه با تاکید بر اینکه بایدن همچنان متعهد به یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو در مورد ایران است گفت: «ما هنوز در رفت‌ و برگشت در مورد توافق هسته‌ای هستیم و هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.»

کربی افزود: «ما به اندازه قبل به توافق با ایران نزدیک نیستیم. بایدن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اگر نتوانیم با ایران به توافق برسیم، ما گزینه‌های در دسترس دیگری برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت تسلیحات هسته‌ای داریم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خاطرنشان کرد آمریکا به تلاش برای احیای برجام باقی ادامه خواهد داد، اما صبرش «ابدی نیست.»

از سوی دیگر میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، به ایران اینترنشنال گفت: «دولت جو بایدن سعی می‌کند مثل دولت اوباما نظارت کنگره بر توافق اتمی با ایران را کم‌اثر کند، اما جمهوری‌خواهان جلوی این حرکت دولت بایدن را خواهند گرفت.»

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با ابراز تاسف از اینکه ایران از فرصت تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده نکرده، اعلام کرد که کشورش با شرکای خود درباره نحوه پاسخگویی به جمهوری اسلامی، در آستانه نشست پیش‌روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رایزنی خواهد کرد.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در تماس تلفنی با همتای چینی خود تاکید کرد که آمریکا باید از کاربرد «ادبیات ابهام» در متن توافق احتمالی فاصله بگیرد، تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، خبرگزاری رویترز بر اساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، به ۵۵ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، از میزان لازم برای تولید بمب اتمی بیشتر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اما گزارش اخیر آژانس را «تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی» خواند و گفت رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، به عمد گزارش خود را مبهم تنظیم می‌کند.

در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائیل از ارزیابی‌های وزارت امور خارجه این کشور و سازمان اطلاعات خارجی (موساد) درباره احتمال امضای توافق احتمالی برای احیای برجام خبر داده بودند، تایمز اسرائیل روز چهارشنبه از قول مقام‌های آمریکا نوشت این توافق احتمالا در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.

در همین حال، رسانه‌ها به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کردند مذاکرات احیای برجام تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ۱۷ آبان به نتیجه نخواهد رسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.