رفتن به محتوای اصلی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد: رئیسی در نیویورک زیر سایه اعتراضات گسترده به مرگ مهسا امینی
21.09.2022 - 10:43

با ادامه اعتراضات در ایران، واکنش‌ مقامات کشورها و چهره‌های مختلف جهانی به سرکوب زنان و اعتراضات مردمی در ایران ادامه دارد. در همین حال، خزانه‌داری آمریکا ارائه اینترنت ماهواره‌ای به مردم ایران را ممکن دانست و گروهی‌ از هکرها علیه جمهوری اسلامی حمله سایبری کردند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در گفت‌وگو با الجزیره گفت: جان باختن مهسا امینی وحشتناک است و نشان می‌دهد رژیم ایران برای توقف تظاهرات مسالمت‌آمیز تا کجا پیش می‌رود. ما در کنار مردم ایران سوگوار هستیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «ایالات متحده به مذاکرات برای احیای برجام ادامه خواهد داد و سایر موضوعات و نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر در ایران را به صورت مجزا پیگیری خواهد کرد.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در واکنش به جان باختن مهسا امینی، با تاکید بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی باید به اعتراضات زنان ایران گوش دهند، گفت: «این زنان خواستار حقی هستند که همه مردم باید داشته باشند.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، نیز در توییتی نوشت: «در حالی‌ که سازمان ملل به رژیم ایران برای دروغ‌ پراکنی تربیون می‌دهد، حقیقت بی‌رحمانه زندگی در ایران مشخص است. پلیس اخلاق جمهوری اسلامی مهسا امینی را برای نقض مقررات پوشش آیت‌الله‌ها دستگیر و تا حد مرگ کتک زد. عاملان این جنایت وقیحانه باید تحریم شوند.»

در همین حال، مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، با انتقاد از تاخیر ۷۲ ساعته وزیر خارجه دولت بایدن در محکومیت کشته شدن مهسا امینی گفت: «آمریکا با مردم شجاع ایران که با رژیم جنایتکار این کشور می‌جنگند همراه است. رهبران جهان باید به جمهوری اسلامی درباره کشتن مردم هشدار دهند.»

ابرو گوندش، خواننده ترکیه‌ای، نیز در توییتر خود هشتگ مهسا امینی را منتشر کرد و در استوری اینستاگرام خود عکس مهسا را به اشتراک گذاشت.

از سوی دیگر، نسیم نیکلاس طالب، آماردان و تحلیل‌گر آمریکایی-لبنانی، در واکنش به اعتراضات ایران نوشت: «سرکوب انقلاب‌های زنانه سخت‌تر است و این مختص به ایران نیست. زنان نیمی از جمعیت را شامل می‌شوند. آنها تحصیلکرده‌تر و پخته‌تر بوده و شخصیت منسجم‌تری دارند. اما بیشتر تحت سرکوب هستند.»

پیش‌تر در روز سه‌شنبه وزارت‌های خارجه فرانسه، ایتالیا و کانادا و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات به کشته شدن مهسا را محکوم کردند.

از سوی دیگر، گروه هکری انانیموس (گمنام) سه‌شنبه اعلام کرد در همراهی با اعتراضات مردم ایران عملیات سایبری خود را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده است.

ساعاتی بعد سایت‌ دولت جمهوری اسلامی و وب‌سایت اطلاع‌رسانی سخنگوی دولت از دسترس خارج شدند و انانیموس مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفت.

 

 

در همین حال، در پی اعلام درخواست ایلان ماسک برای معافیت از تحریم‌های مرتبط با جمهوری اسلامی با هدف ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در راستای کمک به آزادی اینترنت در ایران ممکن است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای صادرات اقلامی که در فهرست موارد مجاز قرار ندارند، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه از تقاضاها برای مجوزهای ویژه برای فعالیت‌هایی که در حمایت از آزادی اینترنت در ایران هستند استقبال می‌کند.»

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان، دوشنبه در توییترش در پاسخ به سوالی درباره امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران، نوشت این شرکت درخواست معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران را در این زمینه خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.