رفتن به محتوای اصلی

ژینا نیوز 12:«نگرانی» سازمان ملل از برخورد حکومت با تظاهرکنندگان
27.09.2022 - 04:26

هنرمندان جهان، هم‌صدا با ایران

روز سه‌شنبه پنجم مهر، آریانا گرانده، خواننده مشهور آمریکایی، در حمایت از زنان معترض ایرانی مطالبی درباره اعتراضات سراسری و وضعیت اینترنت در اینستاگرام خود بازنشر کرد. او بیش از ۳۳۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

برایان کاکس، بازیگر تئاتر و‌ تلویزیون بریتانیا هم با انتشار یک پیام ویدیویی در اینستاگرامش در اعتراض به قتل مهسا امینی گفت که حکومت ایران با قطع اینترنت سعی در سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان و جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات دارد.

او خواستار همراهی و اتحاد با اعتراضات مردم ایران شد.

 

«نگرانی» سازمان ملل از برخورد حکومت با تظاهرکنندگان

مهسی امینی

همزمان با گفته‌های برخی روزنامه‌نگاران مبنی بر افزایش دشواری استفاده از اینترنت و وی‌پی‌ان، یافته‌های بی‌بی‌سی نیز نشان می‌دهد که بازدیدها و پیام‌های اینترنتی از ایران، به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. بر اساس این بررسی‌ها، در میزان مشارکت کاربران با هشتگ‌های اعتراضی نیز، کاهش قابل توجهی دیده می‌شود.

مخاطبانی که توانسته‌اند با بی‌بی‌سی تماس بگیرند می‌گویند دسترسی آن‌ها به اینترنت بسیار محدود است و به ندرت می‌توانند از پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

 

با توجه به شرایط اینترنت و افزایش محدودیت‌ها، این گمانه مطرح است که حکومت ایران، بار دیگر اینترنت را به کلی قطع کند. بر اساس گفته‌های نت‌بلاکس، سازمانی غیردولتی که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند از آغاز اعتراض‌ها تاکنون، اینترنت موبایل سه بار به شکل سراسری در ایران قطع شده است.

 

یکی از مجروحان اعتراضات اشنویه جانباخت
دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ برابر با 26.September 2022
================================================

مهسی امینی
یکی از مجروحان اعتراضات اخیر شهر اشنویه (شنو) به نام عبدالسلام قادر گلوان بامداد دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ (۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲) در اثر شدت جراحات در یکی از مراکز درمانی ارومیه جانباخت.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، عبدالسلام قادر گلوان معروف به (عبدالسلام گلوانی) شامگا چهارشنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم اشنویه به قتل دولتی ژینا امینی که با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شهد بود، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به شدت مجروح شد.

روزنامه لوموند فرانسه: خیزش زنان ایران جهان را تکان داده است.

مهسی امینی
پس از جان باختن مهسا امینی خیزش مردم ایران با وجود سرکوب‌های شدید، در حال گسترش است و عکس زنانی که روسری‌های خود را به آتش کشیده‌اند به همه جای جهان رسیده است .

 

رقص بدون روسری و شعار «مرگ بر خامنه‌ای»

 

این ویدیو ۴ مهر ۱۴۰۱ منتشر شده و نشان می‌دهد که چند دختر جوان در ساوه روسری‌های خود را برداشته‌اند و به دور خود می‌چرخند. آنها مودر تشویق جمعیت حاضر در خیابان قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد نیروهای انتظامی در گوشه راست تصویر تنها نظاره‌گر این تجمع هستند.

 

ایران پشتیبان توست ، تختی دوران ما

مهسی امینی

چند روز پیش روزنامه تلگراف چاپ لندن نیز نوشته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال دستگیری «مارادونای» آسیا است.

در تصویری که به این اطلاعیه نسبت داده شده نشانی از سربرگ یا مهر و اطلاعیه رسمی دادستانی که به طور معمول بر روی اماکن پلمب شده نصب می‌شود و بیانگر طی شدن مراحل قانونی است دیده نمی‌شد.

از زمان شروع اعتراضات مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی، این ستاره سابق فوتبال ایران فعال‌ترین «سلبریتی» ایرانی بوده است و همواره در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به رفتار حکومت ایران و حمایت از مردم، پست‌هایی منتشر کرده است.

احتمال اعتصاب برخی سازمان‌ها و نهادها

طی روزهای گذشته، دسترسی به اینترنت در ایران به‌شدت محدود یا قطع شد و رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و پیامرسان واتس‌اپ فیلتر شدند. سازمان عفو بین‌الملل روزهای گذشته، با انتشار بیانیه‌ای، اقدام فوری جهانی برای جلوگیری از تشدید خطر خونریزی بیشتر هم‌زمان با قطع عمدی اینترنت در ایران را خواستار شد. 

همگام با اعتراض‌ها در داخل، ایرانیان خارج از کشور نیز روز یکشنبه در تجمع‌هایی گسترده‌تر از روزهای پیش در شهرهای مختلف سراسر جهان، حمایت و همبستگی خود با معترضان داخل ایران را به گوش جهانیان رساندند.

هر روز بر تعداد چهره‌های شناخته‌شده جهانی در حوزه‌های مختلف و مقام‌های سیاسی کشورهای گوناگون که سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را به‌شدت محکوم و از اعتراض‌های بحق ایرانیان علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود و خبرها و تحلیل‌های مرتبط با این اعتراض‌ها، در رسانه‌های بین‌المللی مختلف پوشش داده می‌شود.

وزیر خارجه درباره سرکوب معترضان: در ایران دموکراسی کامل داریم،‌ خودتان بیایید ببینید

او با «ساختگی» خواندن تصاویر و ویدیوهای سرکوب معترضان افزود در خیابان‌های تهران «آزادی بیان و آزادی مردم برای انجام کاری که می‌خواهند» وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت مرگ مهسا امینی «همه ما را ناراحت کرده» و افزود:«همه شاخه های قدرت در ایران دست به کار شده‌اند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است.»

این در حالی است که شواهدو مدارک بسیاری از کشته شدن مهسا امینی منتشر شده و قتل او به‌دست پلیس امنیت‌اخلاقی برای معترضان، خانواده اوو بسیاریاز محافل بین‌المللی مسجل شده است.

علاوه بر این، تعدادی از معترضان هنگام مقاومت علیه سرکوب جمهوری‌اسلامی به دست ماموران کشته شده‌اند که امیرعبداللهیان آن را نیز رد کرد و گفت: «این افراد همه توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند».

وزیرخارجه جمهوری‌اسلامی سرکوب خیزش سراسری را امری طبیعی جلوه داد و گفت: «باید به اغتشاشات به شکلی قدرتمند و سهمگین پاسخ داد.»

 

خلاصه

  1. برپایی اعتراض‌های تازه در نقاط مختلف ایران با وجود تهدید مقام‌ها
  2. کانادا از اعمال تحریم‌ها علیه نهادهای حکومتی و اشخاص وابسته به حکومت ایران خبر داد
  3. ادامه بازداشت‌ها در ایران؛ «چهار وکیل و یک فعال برابری جنسیتی»
  4. اعتراض‌ها در خارج ایران به سرکوب معترضان و حجاب اجباری
  5. وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرد

حمایت استاد دانشگاه شریف از دانشجویان معترض و زندانی

روز دوشنبه با وجود دسترسی بسیار محدود به اینترنت در ایران، دانشجویان در شهرهای مختلف این کشور با ترک کلاس‌های درس عملا اعتصاب کردند و از استادان خود هم دعوت کردند تا به آنها بپیوندند.

در همین رابطه، علی شریفی‌زارچی، از استادان دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه در توییتر نوشته: «تا‌ آخرین نفر از دانشجویان دستگیر شده دانشگاه شریف آزاد و از آنها دلجویی نشود، هیچ کلاس درسی برگزار نخواهم کرد».

روز دوشنبه دانشگاه های متعددی از شمال تا جنوب ایران شاهد اعتراضات و اعتصابات دانشجویی بودند.

دانشجویان همچنین از کسبه و بازاریان خواسته‌اند با پیوستن با اعتصاب، اعتراضات را وارد مرحله دیگری کنند.

 

«رفع پلمب» از ویلای علی کریمی در لواسان، نظرسنجی نیم میلیونی در توییتر

ساعتی بعد از مخابره شدن تصاویری مبنی بر گذاشتن یک بلوک بتونی بزرگ مقابل در ورودی ویلای علی کریمی در لواسان و نصب بنری مبنی بر «پلمب» قانونی این ملک خصوصی توسط دادستانی لواسانات، به نظر می‌رسد این بلوک بتونی و نوشته نصب شده روی آن برچیده شده است.

مقام‌های رسمی هیچ واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند و هنوز معلوم نیست که گذاشتن و برداشتن این بلوک بتونی و «پلمب» ویلای علی کریمی اقدامی رسمی از سوی نهادهای قضایی بوده یا اقدامی خودسرانه از سوی حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای.

اطلاعیه سبز رنگی هم که نخست روی در ویلای آقای کریمی نصب شده بود فاقد سربرگ و مهر رسمی قوه قضاییه ایران بود که معمولا در پلمب رسمی اماکن دیده می‌شود.

همزمان علی کریمی در توییتر با به راه اندازی نظرسنجی درباره نحوه عملکرد خود برابر مرگ مهسا امینی و اعتراضات مرتبط به آن، به نظرسنجی خبرگزاری فارس که خواستار برخورد قضایی با این اسطوره فوتبال ایران شده بود، واکنش نشان داده است.

این نظرسنجی تا حدود ۸ ساعت بعد از انتشار بیش از نیم میلیون شرکت کننده داشته که حدود ۹۱ درصد آنها با مواضع آقای کریمی درباره اعتراضات موافق بوده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.