رفتن به محتوای اصلی

ژینا نیوز13: چرا فائزه هاشمی بازداشت شد؟
28.09.2022 - 06:35

چرا فائزه هاشمی بازداشت شد؟

فائزه هاشمی

 

دیدار فائزه هاشمی با جمعی از خانواده‌های بهایی

فائزه هاشمی از معدود کنشگران سیاسی است که صریح و بی‌پرده حرف می‌زند و وقتی می‌خواهد درباره رهبر جمهوری اسلامی و ساختار جمهوری اسلامی حرف بزند، زبانش به لکنت نمی‌افتد و به صراحت می‌گوید «کارهایی که در این دوره انجام شده یک هزارم آن را، شاه انجام نداد» و «ما شاه را رو سفید کردیم».خانم هاشمی می‌گوید« اگر مردم رای بدهند که ولیعهد (رضا پهلوی) برگردد، نگرانی ندارد چون ولیعهد بدتر از ما نیست» و یا در گفت‌وگو با سایت «معاصر» می‌گوید «چون جمهوری اسلامی در همه زمینه ها دچار بحران و ضعف شده برای پوشاندن این ضعف‌ها سیاست‌های غیر عاقلانه مانند گشت ارشاد، برخورد با بهائیان، دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی را اعمال می‌کند».

به نظر می‌رسد حضور پیوسته او در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی به او این امکان را داده که فراتر از یک منتقد عمل کند و این ظرفیت را به دست آورده که به عنوان یکی از افراد جریان ساز و هدایت‌گر اعتراضات عمومی از جمله حوادث اخیر نقش داشته باشد و دست‌کم به چنین محبوبیت و مقبولیتی دست یافته که صدایش از طرف بخشی از جامعه شنیده شود.

 

کارگران عملیاتی و رسمی نفت: سرکوب‌‌ها ادامه یابد اعتصاب و با خانواده‌هایمان تجمع می‌کنیم

مهسی امینی

در پی اخطار کارگران پیمانی نفت، کارگران رسمی شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای به حکومت هشدار دادند اگر به تلاش برای سرکوب‌‌ ادامه دهد و همه دستگیر شدگان آزاد نشوند، دست از کار خواهند کشید و همراه با خانواده‌هایشان، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

در بیانیه کارگران رسمی شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت ایران آمده است: «قتل مهسا امینی را که حقیقتا هشداری به همه ما مردم بود و با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست، شدیدا محکوم می‌کنیم. چنین جنایت و جنایاتی قلب همه ما را به درد آورده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمایت قاطع خود را از اعتراضات مردمی در کف خیابان اعلام می‌کنیم و خود بخشی از همین مردم هستیم که بیش از ۴۰ سال است زندگی و کرامت انسانی‌مان به دست حاکمیت مستبد و ضد بشر پایمال شده است. از جمله همین امروز وضع معیشت به جایی رسیده است که هیچ تامین و شرایط قابل تحملی برای ما مردم نمانده است.»

 

    • شهبانو فرح پهلوی: به عنوان یک مادر از همه افراد مسلح می‌خواهم که دست خود را به خون هموطنانتان آغشته نکنید

      شهبانو فرح پهلوی، همسر آخرین شاه ایران با صدور بیانیه‌ای نوشته که «به عنوان یک مادر» از تمامی نیروهای مسلح درخواست می‌کند که «دست خود را بیشتر به خون جوانان هم میهن خود آغشته نکنند».

      خانم پهلوی در این بیانیه، از معترضان در ایران حمایت کرده و آنها را «فرزندان من» خطاب کرده است.

      در این بیانیه آمده است: «قتل مهسا امینی و دهها جان باخته دیگر و ادامه سركوب و قتل و جرح هم میهنانم كه برای آزادی برخاسته‌اند، دلم را شکسته و پاره پاره می‌کند.»

      او نوشته است:‌«با همه دل شکستگی‌ها، ایران به پا خاسته را می‌بینم و با افتخار، دلاوری و از خود گذشتگی شما را ستایش می‌کنم.»

      آخرین ملکه نظام پادشاهی پهلوی، این بیانیه را با شعار «زن، زندگی، آزادی» به پایان رسانده است.

       

 

مادر حدیث نجفی: اینقدر به ما توهین نکنید، بچه من به خاطر مهسا و حجاب کشته شد

مادر حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر تاکید کرد که دخترش در اعتراض به آنچه بر مهسا امینی گذشت و در مخالفت با حجاب اجباری به خیابان رفته بود و خانواده او در این مدت از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار بوده‌اند.

مهسی امینی

او در ویدئویی که توسط شیرین نجفی، خواهر حدیث در اینستاگرام منتشر شده، می‌گوید که پدر حدیث نجفی را «هر روز می‌برند دادگاه. او را در روزی که جنازه دخترمان را دادند کتک زدند.»

مادر این معترض کشته شده در طول این ویدئوی کوتاه بارها به آزارهای آنلاین اشاره می‌کند و از این موضوع گلایه‌مند است.

مادر حدیث نجفی می‌گوید که دخترش در ۳۰ شهریور، «از سر کار به خانه برگشت و گفت من گرسنه‌ام. اما قبل از اینکه غذا بخورد، به خاطر مهسا امینی و حجاب رفت به تظاهرات. او گشنه رفت».

دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز تجمع کردند

دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز امروز چهارشنبه ششم مهرماه تجمع اعتراضی برپا کردند. در روزهای اخیر و هم‌زمان با اعتراضات خیابانی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران هم تجمع و راهپیمایی برگزار شده است.

تعدادی از استادان اعلام کرده‌اند که در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد و خواهان آزادی دانشجویان بازداشتی شده‌اند.

هشدار درباره سرکوب آزادی

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) امروز اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا کنون دستکم ۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. این اعتراضات با جانباختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.همزمان با تظاهرات و اعتراضات گسترده، وزیر خارجه ایران می‌گوید این کشور «مهارت لازم» برای مقابله با اعتراضات اخیر را دارد.

این نهاد ناظر بر وضعیت خبرنگاران و اطلاع رسانی می‌گوید این آمار را از منابع موثق داخل ایران کسب کرده است.

مهسی امینی

 

هنرمندان معترض از از «ممنوع التصویری» تا «ممنوع‌الخروجی»

«بگویند جوگیر شده‌اند و عذرخواهی کنند»

یکی از مجریان تلویزیون ایران در برنامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده، خواستار برخورد دادستان با هنرمندان مشهور یا به گفته او «سلبریتی‌ها» شده و بدون نام بردن از مهران مدیری گفته بود او پول تمام برنامه‌های خود را گرفته و یک بار هم صدا و سیما برای چک برگشتی به او کمک کرده و از زندان نجاتش داده بود. 

مهسی امینی

 

خلاصه

  1. سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از «ادامه خشونت نیروهای امنیتی با اعتراض‌ها در ایران» ابراز نگرانی کرد و گفت حکومت ایران باید طبق کنوانسیو‌ن‌هایی که امضا کرده به حق آزادی بیان و تجمعات، احترام بگذارد
  2. یافته‌های بی‌بی‌سی نیز نشان می‌دهد که بازدیدها و پیام‌های اینترنتی از ایران، به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است
  3. گروه «حقوق بشر ایران» که مقر آن در اسلو قرار دارد، می‌گوید از ابتدای اعتراض‌ها تاکنون دستکم ۷۶ نفر کشته شده‌اند
  4. ده‌ها تن از اساتید فمنیست دانشگاه‌های سراسر جهان، با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از همکارانشان در محیط‌های دانشگاهی، خواستار اعلام همبستگی آنها با معترضان ایرانی شدند
  5. محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران ادامه دارد. واتس‌اپ، اینستاگرام، اسکایپ و لینکداین قطع شده‌اند
  6. روز دوشنبه با وجود دسترسی بسیار محدود به اینترنت در ایران، دانشجویان در شهرهای مختلف با ترک کلاس‌های درس عملا اعتصاب کردند و از استادان خود هم دعوت کردند تا به آنها بپیوندند
  7. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) امروز اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات در ایران تا کنون دستکم ۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند

تجاوز به دختر چابهاری و به یک  آتش کشیده شدن ساختمان دولتی

معترضان خشمگین در شهر بندری چابهار یک ساختمان دولتی را آتش زدند. آنها به آنچه «تجاوز فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» در شهرستان راسک عنوان شده معترضند اما گفته‌اند اعتراضات آنها به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد هم مرتبط است.

مهسی امینی

در تصاویر ویدیویی که عصر سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد معترضان در چابهار ابتدا مقابل یک ساختمان ایستاده اند و در حالی که صدای تیراندازی از دور شنیده می‌شود، یک نفر روی ویدیو می‌گوید آنها از مورد تجاوز قرار گرفتن یک دختر نوجوان توسط «فرمانده انتظامی» منطقه و همچنین «قتل مهسا امینی» خشمگین‌ان

 

در تازه‌ترین مورد، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که مهران مدیری «ممنوع‌الخروج» شده و با وجود آن از ایران «خارج شده» است. ادعایی که منبع دیگری آن را تایید نکرده است. 

مهران مدیری، یکی از مشهورترین بازیگران و مجریان طنز در ایران، در ویدئویی که باعث شگفتی بسیاری شد، با لباس سیاه و چهره‌ای خشمگین، سخنانی گفت که نشانه فاصله گرفتن از حکومت و ایستادن در کنار جوانان معترض بود. این پیام در اینستاگرام ۷۷۷ هزار بار لایک خورده است.

او گفت نمی‌خواهد «حتی یک فریم» از او از تلویزیون ایران پخش شود. 

روزنامه همشهری و بعضی رسانه‌های دیگر ایران سه‌شنبه پنجم مهرماه گزارش دادند که در جدول پخش برنامه‌های پاییزی صدا و سیما در شبکه نسیم نام برنامه «دور همی» که مهران مدیری مجری آن بود، «دیگر به چشم نمی‌خورد.» 

هرچند ناصر قدیر کاشانی،‌ تهیه‌کننده دورهمی به خبرآنلاین گفته بود «ایشان دستمزدش را بابت تولید سری پنجم برنامه دورهمی به طور کامل دریافت کرده» و مالکیت این برنامه هم اکنون با صدا و سیما است.

اگر قرار بر ممنوعیت تصویر باشد، شمار بازیگرانی که از معترضان حمایت کرده‌اند به اندازه‌ای است که صدا و سیمای ایران برای پخش و بازپخش بیش از ۲۰ مجموعه تلویزیونی دچار مشکل خواهد شد.

آبان عسکری

 

آبان عسکری بازیگری که به تازگی بعد از سریال یاغی مشهور شده، حجاب از سر برداشت و موهایش را به نشانه اعتراض و عزا زد

«بگویند جوگیر شده‌اند و عذرخواهی کنند»

یکی از مجریان تلویزیون ایران در برنامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده، خواستار برخورد دادستان با هنرمندان مشهور یا به گفته او «سلبریتی‌ها» شده و بدون نام بردن از مهران مدیری گفته بود او پول تمام برنامه‌های خود را گرفته و یک بار هم صدا و سیما برای چک برگشتی به او کمک کرده و از زندان نجاتش داده بود. 

او خواستار عذرخواهی هنرمندان شده و گفت بود اگر بگویند جوگیر شدند، مردم می‌پذیرند. 

در ادامه این واکنش‌ها و تهدیدها بود که بامداد چهارشنبه، خبرگزاری تسنیم نزدیک به منابع امنیتی ایران «به نقل از منابع آگاه» نوشت‌: مهران مدیری که اخیراً با برخی مواضع خود به تحریک عواطف و دامن زدن به آشوب‌ها کمک کرده بود، به واسطه دستور دادستان ممنوع الخروج شده بود. با این حال گفته می‌شود که وی بلافاصله از کشور‌ خارج شده است.

بابک غفور‌ی‌آذر، کارشناس سینما و خبرنگار رادیو فردا که قبلا در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفته بود واکنش هنرمندان و موضع‌گیری آنها وارد فاز تازه‌ای شده که قبلا سابقه نداشته، در توییترش نوشت: «خبر تسنیم درباره مهران مدیری، می‌تواند اعلام رسمی حکومت درباره آغاز دوران تازه تولید محتوای رسانه‌ای، فرهنگی و هنری در ایران دست‌کم تا زمان حیات جمهوری اسلامی باشد. نشانه دیگری از اینکه ایران به قبل از ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در هیچ زمینه‌ای باز نخواهد گشت.»

برخورد قاطع

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.