رفتن به محتوای اصلی

ژینا نیوز14:خالق هری پاتر ؛ جهان باید به گفتن نام مهسا ادامه دهد
29.09.2022 - 06:58

تداوم اعتراض‌های شبانه در ایران؛ شعار «آخوند باید گم بشه» در قم سرداده شد

شهرهای ایران در شامگاه پنجشنبه هفتم دی‌ماه هم صحنه حضور معترضانی بود که با شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای و زن زندگی آزادی به خیابان آمده و مقابل نیروهای امنیتی مقاومت کردند.

تجمع‌ها در شامگاه پنجشنبه در شهرهایی از جمله قم، رشت، تهران، سنندج و مشهد برگزار شد و گزارش‌هایی هم از تجمع‌ها در شیراز و مسجدسلیمان هم منتشر شده است.

معترضان در قم با آتش‌زدن سطل‌های زباله شعار «‌توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» سردادند. در مشهد هم گروهی از مردم در تجمع خیابانی فریاد «‌مرگ بر دیکتاتور» و «‌می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» دادند.

ادامه اعتراضات در کرمان، تیراندازی ماموران با هدف متفرق کردن معترضان

در ویدیویی که تاریخ و محل آن «کرمان - هفتم مهر» عنوان می‌شود چندین معترض در جهت خلاف دوربین در حال دویدن هستند و صدای تیراندازی هم شنیده می‌شود.

به نظر می‌رسد با وجود سرکوب شدید معترضان و همچنین تعطیلی‌های مذهبی طی چند روز گذشته، اعتراضات در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد.

اگر شما هم شاهد اعتراضات یا سرکوب معترضان بودید می‌توانید ویدئوهایتان را به پیام‌گیرهای ما در تلگرام و یا واتساپ و آیمسیج اپل بفرستید.

اگر می‌توانید هنگام ضبط ویدیو، مانند این ویدیو تاریخ و محل را بگویید اما هرگز خودتان را به خطر نیاندازید.

شاید با توجه به قطعی و سرعت پایین اینترنت بهتر باشد ویدیوها را کوتاهتر از معمول ضبط کنید که ارسال آنها سریع‌تر ممکن شود.

خلاصه

  1. یک فرمانده سابق سپاه می‌گوید که مهسا امینی در اثر «آسیب به جمجمه» به اغما رفته و جان باخته است
  2. الهه محمدی، گزارشگر مراسم خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شد
  3. محدودیت اینترنت در ایران: «۴۰۰ هزار کسب‌وکار در خطر نابودی» قرار دارد
  4. یک منبع نزدیک به خانواده به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مادر و خاله غزاله چلابی «رگ خود را زدند» تا پیکر او را از بیمارستان تحویل بگیرند
  5. ادامه اعتراض دولت‌های اروپایی به سرکوب معترضان در ایران
  6. استاندار تهران می‌گوید اعتراضات تمام شده
  7. تظاهرات همبستگی با معترضان ایرانی در شهرهای مختلف جهان
  8. طالبان تجمع زنان در مقابل سفارت ایران در کابل را با تیراندازی هوایی متفرق کرد

 

دبیر کل حزب کار ترکیه :

نیمی از دل ما در ایران است و .......

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، روز دوشنبه ۴ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، روز دوشنبه ۴ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. سایت حقوق بشری هرانا، نیروهای امنیتی در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی وی کرده‌اند.

مهسی امینی

حسین ماهینی بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی به اتهام دفاع از مبارزات مردم بازداشت شد

ماموران امنیتی به خانه این بازیکن فوتبال هجوم برده و منزلش را تفتیش کردند و او خانه نبوده است. در پی بازگشتش به منزل بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است

مهسی امینی

رشا حلوة، نویسنده فلسطینی:

رشا حلوة، نویسنده فلسطینی: «از بچگی به ما گفته‌اند که دولت ایران کنار مردم ما ایستاده و برای آزادی ما می‌کوشد... ولی ما می‌دانیم رژیمی که مردم خودش را می‌کشد و زنانش را سرکوب می‌کند، نمی‌تواند به آزادی مردم ما کمک کند.

 

 

آنجلینا جولی , به زنان شجاع، مقاوم و بی‌پروای ایران ادای احترام می‌کنم

مهسی امینی

آنجلینا جولی، بازیگر آمریکایی، در پستی اینستاگرامی نوشت: به زنان شجاع، مقاوم و بی‌پروای ایران ادای احترام می‌کنم؛ به همه کسانی که بازمانده چند دهه مقاومت هستند، به همه کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، به مهسا امینی و به همه جوانان ایرانی مثل او. ای زنان ایران، ما شما را می‌بینیم

 مرگ مهسا امینی «به دلیل آسیب به جمجمه»؛ ی ک فرمانده سابق سپاه از گزارش پزشکی قانونی خبر داد

مهسی امینی

او در آغاز صحبت‌های خود مهسا امینی را «دختر ایران» خوانده و آن را با قتل ستار بهشتی و زهرا کاظمی دو چهره مشهوری که بعد از بازداشت در زندان‌های ایران شکنجه شده و به قتل رسیدند مقایسه کرده است.

در بخشی از این فایل صوتی آمده است که: «این اطلاعات به وسیله انسان‌های با وجدان داخل سیستم به بیرون درز می‌کند.»

آقای بختیار به نقل از منابع موثقی که به گزارش پزشکی قانونی درباره مهسا امینی بوده‌اند، تایید کرده‌اند که پس از انتقال مهسا امینی به بیمارستان کسری، در بدو ورود و پس از بررسی‌های بالینی او را به دلیل «خونریزی داخلی» بستری کرده و مجبور به خارج کردن طحال آسیب‌دیده از بدن او شدند وضعیت جسمی این زن جوان پایدار شوند اما علیرغم همه این اقدامات به دلیل «آسیب به جمجمه» مهسا امینی به کما رفت و جان خود را از دست داد.

محمدباقر بختیار، که در دوران جنگ با عراق از فرماندهان ارشد سپاه بوده است، فایلی صوتی بر یوتیوب همرسانی کرده که در آن حکومت ایران را به تلاش برای لاپوشانی واقعیت مرگ مهسا (ژینا) امینی متهم کرده است.

آقای بختیار می‌گوید: «این اطلاعات به وسیله انسان‌های با وجدان داخل سیستم به بیرون درز می‌کند.»

او گفته «منابع موثقی» که در جریان گزارش پزشکی قانونی درباره مهسا امینی بوده‌اند، گفته‌اند که بنا به این گزارش پس از انتقال او به بیمارستان کسری، در بدو ورود و پس از بررسی‌های بالینی به دلیل «خونریزی داخلی» طحال آسیب‌دیده از بدن خارج شده تا وضعیت او پایدار شود‌. با این وجود به دلیل «آسیب به جمجمه» مهسا امینی به اغما می‌رود و جان می‌بازد.

گزارشگر مراسم خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شد

مهسی امینی

محمدعلی کامفیروزی، خبر داده موکلش الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌مهین، بازداشت شده است.

خانم محمدی خبرنگاری است که با سفر به سقز گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی را در هم‌میهن منتشر کرده بود.

چند روز پیش ماموران امنیتی به خانه او رفته و وسایلش را ضبط کرده بودند.

در چند روز گذشته موج بازداشت خبرنگاران در کنار دانشجویان و دانش‌آموزان ادامه داشته و حدود ۲۰ خبرنگار در ایران بازداشت شده‌اند.

واکنش هنرمندان در حمایت از اعتراضات مردم ایران ادامه دارد.:

چهارشنبه ششم مهر ماه، ژولیت بینوش، بازیگر مطرح فرانسوی در اینستاگرامش ویدئویی از اعتراضات در ایران منتشر کرد و نوشت:

«زن و مرد با هم برای آزادی».

آنجلینا جولی، بازیگر هالیوود که عکسی از مهسا امینی را در اینستاگرامش گذاشته بود، نوشت به «زنان نترس و مقاوم»، مهسا امینی و همه کسانی که به خیابان آمده‌اند، ادای احترام می‌کند و خطاب به زنان ایران گفت «ای زنان ایران، ما شما را می‌بینیم.»

الیف شفق، نویسنده سرشناس ترکیه بریتانیایی هم که به نظر می‌آید از نزدیک وقایع ایران را دنبال می‌کند و از روز اول ابراز همدردی کرده است، در همراهی کارزاری که راه افتاده، موهایش را زد و گفت می‌خواهد به نشانه «عشق»‌ و «خواهری» به زنان «شجاع» ایران بگوید که جهان نظاره‌گر آنهاست.

 

مهسی امینی

عتصاب‌ سراسری دانشجویان و استادان

مهسی امینی

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در ایران در کانال تلگرامش اعلام کرده که دانشجویان ده‌ها دانشگاه از جمله شهید بهشتی تهران،‌ صنعتی شریف، هنر شیراز، سوره، صنعت نفت آبادان، الزهرا، خوارزمی، پلی‌تکنیک، بوعلی‌سینا همدان، علامه طباطبایی، حکیم سبزواری، دانشگاه‌های آزاد مشهد و اصفهان و بسیاری دیگر «به حرکت جمعی تحریم کلاس‌ها پیوسته‌اند.»

یکی از دانشگاه‌های اعتصاب‌کننده، دانشکده پزشکی شیراز بود که تصاویر اعتراض و تجمع دانشجویان آن از صبح روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شد. دانشجویان این دانشگاه شعار می‌دادند:‌ «می‌جنگیم، می‌جنگیم، ایران رو پس می‌گیریم.»

در این دانشکده شماری از دانشجویان مرد شعار می‌دادند «زن، زندگی، آزادی» و زنان فریاد می‌زدند «مرد، میهن، آبادی». اتفاقی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن استقبال کردند و در مقابل برخی اعتقاد داشتند شعار «پیشرو» زن، زندگی، آزادی نیازی به یک شعار مکمل و متقابل ندارد.

دبیرکل سازمان ملل: یک نهاد صالح مستقل فورا باید درباره جان باختن مهسا امینی تحقیق کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در توییتی نوشت: «باید یک نهاد صالح مستقل یک تحقیق و تفحص فوری، بی‌طرفانه و کارآمد درباره جان باختن مهسا امینی انجام دهد. حقوق بشر، از جمله آزادی بیان، برگزاری اجتماعات و نهادهای مسالمت‌آمیز باید مورد احترام قرار گیرد.»

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، نیز با حمایت از درخواست دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق و تفحص فوری و مستقل درباره جان باختن مهسا امینی گفت: «عوامل مسئول باید پاسخگو شوند. با زنان و دختران ایران در تلاششان برای برابری همراهی می‌کنیم.»

در همین حال، اداره حقوق بشر وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از احتمال استفاده جمهوری اسلامی از «ابزارهای وحشیانه تر» در سرکوب اعتراضات ایران، از تلاش‌های آلمان در سطح اتحادیه اروپا برای تحریم افراد مسئول در سرکوب معترضان ایران خبر داد.

بایدن باید از خواست تغییر رژیم حمایت کند

ه‌نوشته دهیل، دولت بایدن، باید قاطع و به‌صراحت اعلام کند از «ارزش‌های آمریکایی» حمایت می‌کند. به‌این اعتبار، از خواست مردم ایران برای تغییر رژیم سیاسی پشتیبانی می‌کند.

این که دولت بایدن، با هدف رسیدن به‌توافق هسته‌ای با حکومت ایران، به‌دنبال تضعیف تحریم‌ها یا جلب نظر مقام‌های ایرانی است، یک سیاست و رویکرد اشتباه است.

به‌نوشته دهیل، سیاست‌گذاران آمریکایی باید آشکارا اعلام کنند از تغییرات سیاسی در ایران، بدون این که نیروهای آمریکایی بخواهند وارد جنگ یا درگیری تازه‌ای در منطقه شوند، دفاع می‌کنند.

حمله موشکی به مدارس و خانه‌ها در پنجمین روز تجاوز سپاه به اقلیم کردستان عراق

حملات توپخانه‌ای و پهپادی سپاه پاسداران به این اقلیم که از روز شنبه همین هفته آغاز شده است، روز چهارشنبه ششم مهر با عملیات نیروی زمینی این نیرو، ابعاد گسترده‌تری یافت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق نوشت که در حمله پهپادی نیروهای جمهوری اسلامی ایران به شمال عراق در روز چهارشنبه، دست‌کم ۹ نفر کشته و ۳۲ نفر مجروح شدند.

سایت هنه‌گاو گزارش کرد که «​​نیروهای زمینی سپاه پاسداران در مرز پیرانشهر و اشنویه بوارد خاک اقلیم كُردستان شدند.»

به نوشته این سایت سپاه پاسداران با چهار موشک مقرهای پارت آزاد کردستان (پاک) در شهر کوچک پرده مابین کرکوک و اربیل را هدف قرار داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چند «پیشمرگه» و روزنامه‌نگار در محل حضور داشتند و سوران کامران خبرنگار شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ در این حملات مجروح شده است.

آن‌طور که در گزارش این سایت محلی آمده  در جریان ین حملات نیز پنج موشک به مقرهای حزب دمکرات کردستان ایران در شهر کویه اصابت کرده است.

به نوشته هنه‌گاو موشک‌هایی که مقرهای حزب «کومله» را هدف قرار داده‌اند، از شهر بانه شلیک شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.