رفتن به محتوای اصلی

ژینا نیوز 15 :ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده، منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌ کرده‌اند.
30.09.2022 - 07:53

فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان به دست مردم کشته شد

 

مهسی امینی

ساعاتی پیش جمعی‌ از مخالفین نظام در نزدیکی مسجد مکی زاهدان ‌تجمع و اقدام به تیراندازی ‌کردند‌ که در ‌این حادثه سیدعلی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان به درک واصل شد

در ‌این حادثه سیدعلی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان با ضربه یک گلوله از ناحیه سینه مجروح و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد.

ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده، منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌ کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا، تعداد ۱۹ کشته را به نقل از شاهدان عینی منتشر کرده و نوشته است که هنوز «آمار رسمی» کشته‌شدگان روشن نیست.

اما دو منبع «کمپین فعالان بلوچ» و «خبرگزاری حال‌وش» که هر دو اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کنند، گزارش‌های متفاوتی منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری «حال‌وش» می‌گوید تعداد کشته‌ها به ۳۶ تن رسیده و ۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

اما کمپین فعالان بلوچ نوشته است که «بر اساس اعلام منابع میدانی» تعداد کشته‌ها ۵۸ نفر است.

مهسی امینی

هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان روشن نیست، اما خبرگزاری فارس کشته شدن دو نفر را گزارش کرده است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، بعد از نمازجمعه زاهدان و سخنرانی مولوی عبدالحمید، برخی از نمازگزاران در خیابان‌های این شهر دست به اعتراض زدند.

در یک ماه گذشته انتشار خبر «تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار» به یک دختر ۱۵ ساله، موجی از خشم و اعتراض عمومی را در پی داشته است.

کمپین «فعالان بلوچ» نیز گزارش داده که روز جمعه، در پی فراخوانی برای اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و همچنین «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتطامی چابهار» در زاهدان تظاهراتی برپا شد.

این منبع نوشته است که نیروهای انتظامی به معترضان در این تظاهرات تیراندازی کرده‌اند.

خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار منطقه را پوشش می‌دهد نوشته است: «هلیکوپترهای نظامی بر فراز مسجد جامع مکی، به پرواز درآمده و از هوا به سمت معترضان شلیک می‌کنند.»

به نوشته این خبرگزاری، چندین ساختمان دولتی در زاهدان، آتش گرفته‌اند و اعتراض‌ها به سراسر زاهدان گسترش یافته است.

اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - ایرنا - آنچه را رخ داده یک «حمله تروریستی» خوانده و نوشته است: «افراد مسلح ضمن به رگبار بستن کلانتری همچنین تعدادی کوکتل مولوتف به سمت کلانتری پرتاب کردند.»

در یکی از ویدئوها، عده‌ای در حال انتقال مجروحان به بیمارستان هستند و در عین حال همچنان صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

تداوم خیزش سراسری در روز ۸ مهر؛ مردم معترض در زاهدان، اهواز، اردبیل و مشهد به خیابان آمدند

مردم معترض در زاهدان به خیابان‌ها آمدند

بر اساس تصاویر منتشر شده از زاهدان، دودی غلیظ نقاطی از آسمان این شهر را در بر گرفته است.

همچنین ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند بر بالای تجمع معترضان در شهر زاهدان، هلی‌کوپتر به پرواز درآمده و صدای شلیک گلوله نیز به گوش می‌رسد.

نیروهای امنیتی قبل از پایان نماز به شهروندان تیراندازی کرده‌اند

ویدیوهایی از اعتراض‌ها در زاهدان و تیراندازی به سمت معترضان منتشر شده است که در آن تعدادی از مجروحان این حادثه جابجا می‌شوند.منابع محلی به بی‌بی‌سی فارسی گفتند بعد از نماز جمعه اهل سنت، معترضان به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری ۱۵ ساله و همچنین مرگ مهسا امینی شعار سر دادند و به سمت کلانتری ۱۴ زاهدان رفتند.

‏ در حالی که بسیاری از مردم در حال نماز خواندن روز جمعه ٨ مهر ماه ١۴٠١ بودند، نیروهای امنیتی و نظامی به سمت آنها آتش گشوده و باعث شدند تا مردم به کلانتری ١۶ حمله کنند.

ویدیوهایی از اعتراض‌ها در زاهدان و تیراندازی به سمت معترضان منتشر شده است که در آن تعدادی از مجروحان این حادثه جابجا می‌شوند.منابع محلی به بی‌بی‌سی فارسی گفتند بعد از نماز جمعه اهل سنت، معترضان به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری ۱۵ ساله و همچنین مرگ مهسا امینی شعار سر دادند و به سمت کلانتری ۱۴ زاهدان رفتند.

به گفته این منابع با شروع شعار دادن معترضان، ماموران به سمت آنها تیراندازی کردند که تعدادی از معترضان

این سیاوش محمودی است , من ساکت نمی مانم؛ من این بچه را با بی پدری بزرگ کردم

این سیاوش محمودی است , من ساکت نمی مانم؛ من این بچه را با بی پدری بزرگ کردم ، بیشرف ها کشتنش ؛ این فیلم را تا می تونید پخش کنید

 

مژگان اینانلو امروز در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام که دسترسی عموم به آن آزاد است٬ تصاویری را در اطراف میدان تجریش منتشر کرد که تمامی آن‌ها بدون حجاب اجباری و با پوششی نرمال دیده می‌شود.

مهسی امینی

این در حالی است که شب گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، دنیا راد، منشی صحنه فعال در سینمای ایران را که عکسی از صبحانه خوردن بدون حجاب در یک غذاخوری در تهران را منتشر کرده بود، بازداشت کرده بودند.

 

مراسم سومین روز خاکسپاری بهنام لایق‌پور

مراسم سومین روز خاکسپاری بهنام لایق‌پور، از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در سبزه میدان رشت که با شلیک مامرام سرکوب رژیم اسلامی کشته شد.

در این مراسم عده‌ای از زنان روسری‌های خود را در هوا تکان می‌دهند و سرود «یار دبستانی» را با هم می‌خوانند.

 

تداوم اعتراض‌های شبانه در ایران؛ شعار «آخوند باید گم بشه» در قم سرداده شد

مهسی امینی

تجمع‌ها در شامگاه پنجشنبه در شهرهایی از جمله قم، رشت، تهران، سنندج و مشهد برگزار شد و گزارش‌هایی هم از تجمع‌ها در شیراز و مسجدسلیمان هم منتشر شده است.

معترضان در قم با آتش‌زدن سطل‌های زباله شعار «‌توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» سردادند. در مشهد هم گروهی از مردم در تجمع خیابانی فریاد «‌مرگ بر دیکتاتور» و «‌می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» دادند.

در تهران به مانند شب‌های گذشته در بسیاری از محله‌های شعارهای ضدحکومتی از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها شنیده شد و پیش از غروب آفتاب هم گروهی از مردم در خیابان ولی‌عصر تهران تجمعی را شکل دادند.

در سنندج اعتراض‌های خودرویی و به صدا درآوردن بوق خودروها انجام شد و ویدیو‌هایی هم منتشر شده که حضور معترضان در خیابان را نشان می‌دهد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا،:

مهسی امینی

 

خلاصه

  1. عفو بین‌الملل: اسناد درز رفته نشان دهنده دستور از سطوح بالا برای سرکوب «بی‌رحمانه» معترضان ایرانی است
  2. محدودیت اینترنت ایران؛ اینستاگرام و واتس‌اپ برای همیشه فیلتر می‌ماند؟
  3. مهسا امینی؛ اعتراضات تازه در ایران در خلال بازداشت چهره‌ها و واکنش‌های بین المللی
  4. آمریکا چند شرکت خارجی تسهیل‌کننده فروش نفت ایران را تحریم کرد

هر كجاي دنيا كه هستي ؛ شنبه اول اكتبر يادت نره

مهسی امینی

نسرین ستوده: احتمال تغییر رژیم بسیار جدی است

نسرین ستوده

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در مرخصی از زندان است، در مصاحبه‌ای به مجله تایم گفته ایران شاهد «یکی از گسترده‌ترین» اعتراضاتی است که تا کنون شکل گرفته است.

او احتمال تغییر حکومت جمهوری اسلامی را جدی ارزیابی کرده و توضیح داده است: «به‌طور فزاینده مشخص می‌شود که تقاضای روشنی برای تغییر رژیم وجود دارد. مردم تغییر رژیم را می‌خواهند و برنگشتن به گذشته. ما از اعتراض‌ها و اعتصاباتی که شروع شده، می‌بینیم که احتمال بسیار جدی تغییر رژیم وجود دارد.» خانم ستوده به هفته‌نامه تایم، چاپ نیویورک، گفته در زمانی که جنبش زنان ایران فعال بوده، به قضات می‌گفته که «بی‌عدالتی و آسیب عظیمی که بر زنان وارد می‌شود، روزی ایران را به لبه پرتگاه و به نقطه بحران خواهد رساند. امروز به آن نقطه رسیده‌ایم.»

خانواده غزاله چلاوی: بعد از اینکه مادر غزاله رگ دست خود را در بیمارستان ۱۷ شهریور آمل زد،

مهسی امینی

منبعی نزدیک به خانواده غزاله چلاوی: بعد از اینکه مادر غزاله رگ دست خود را در بیمارستان ۱۷ شهریور آمل زد، نیروهای امنیتی قبول کردند جنازه را به خانواده تحویل بدهند.

مراسم خاکسپاری غزاله چلاوی، کوهنورد ۳۲ ساله ایرانی روز ۵ مهر تحت محدودیت‌های امنیتی در آمل برگزار شد.

حضور نیروهای امنیتی در مراسم پررنگ بوده و به خانواده اجازه برگزاری مراسم تشییع جنازه داده نشد.🌹

غزاله چلاوی ورزشکار ۳۲ ساله در جریان اعتراضات سراسری ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر اصابت گلوله‌های نیروهای امنیتی خامنه‌ای، جان خود را از دست داد.

محدودیت اینترنت ایران؛ اینستاگرام و واتس‌اپ برای همیشه فیلتر می‌ماند؟

خبرگزاری‌‌ها و شماری از کاربران در ایران گزارش داده‌اند که شبکه اینترنت تلفن همراه آنها وصل شده است اما اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان فیلتر است و بیم آن می‌رود فیلترینگ آنها هیچ‌وقت برداشته نشود.

بعد از گسترش اعتراضات سراسری در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد، از دوشنبه ۲۸ شهریور سرعت اینترنت شبکه‌های تلفن همراه به‌شدت پایین آمد و به دنبال آن اینترنت بین‌المللی به طور کامل قطع شد. اتفاقی که باعث اعتراض نهادهای حقوق بشر و صدمه مالی به کسب‌ و کارهای اینترنتی در ایران شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.