رفتن به محتوای اصلی

گزارشی از زاهدان؛ ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی با تیراندازی نیروهای نظامی
30.09.2022 - 19:38

بنابر منابع خبری تلویزیون کلمه و براساس اعلام منابع موثق، تاکنون آمار ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان جمع آوری شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۸ مهرماه ۱۴۰۱، با تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان، صدها تن کشته و زخمی شدند.

هویت سه تن از معترضان کشته شده "محمود براهویی" اهل شیرآباد و "امین" از طلبه های مدرسه دینی بدرالعلوم زاهدان و "رافع نارویی" ۲۳ ساله فرزند سراج برای کمپین احراز شده است.

یک منبع موثق به گزارشگر کمپین گفت: «تاکنون آمار ۵۸ نفر کشته شده و بیش از ۲۷۰ زخمی جمع آوری شده است و این آمار از مناطق مختلف زاهدان همچنان در حال افزایش است.»

گفته میشود شماری از نیروهای لباس شخصی با لباس بلوچی پس از نماز جمعه در مقابل مصلای اهل سنت زاهدان شعار علیه حکومت سر داده و مردم را به سمت کلانتری ۱۶ کشانده اند.

براساس این گزارش، پس از تجمع مردم در مقابل کلانتری ۱۶، نیروهای نظامی به سمت معترضان تیراندازی کردند.

پس از کشته و زخمی شدن صدها تن از معترضان بلوچ توسط نیروهای نظامی، معترضان بلوچ اقدام به حمله به سمت کلانتری های شهر زاهدان کردند.

گزارش ها حاکی است، کلانتری ۱۴ و کلانتری شیرآباد توسط معترضان تسخیر شده و اعتراضات گسترش پیدا کرده است.

همچنین اینترنت در شهر زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان دچار قطعی و اختلال شده است. 

به گفته یک منبع مطلع در چابهار، مردم در این شهر هم در حال تجمع در مرکز شهر برای اعتراضات در حمایت از مردم زاهدان هستند.

 

آمارهای ضد و نقیض از کشته شدن ۱۹ تا ۵۸ نفر منتشر شده است

در حالی که خبرگزاری ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده، منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.

بی‌بی‌سی امکان تایید این آمار و راستی‌آزمایی دقیق کشته‌ها را ندارد.

خبرگزاری ایرنا، تعداد ۱۹ کشته را به نقل از شاهدان عینی منتشر کرده و نوشته است که هنوز «آمار رسمی» کشته‌شدگان روشن نیست.

اما دو منبع «کمپین فعالان بلوچ» و «خبرگزاری حال‌وش» که هر دو اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کنند، گزارش‌های متفاوتی منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری «حال‌وش» می‌گوید تعداد کشته‌ها به ۳۶ تن رسیده و ۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

اما کمپین فعالان بلوچ نوشته است که «بر اساس اعلام منابع میدانی» تعداد کشته‌ها ۵۸ نفر است.

خبرگزاری «حال‌وش» به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده: «به خاطر ازدحام جمعیت معترضان و تیراندازی‌های شدید ماموران نظامی، احتمالا آمار کشته و زخمی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. در بین مجروحان، کودکان و زنان نیز هستند.»

احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای با صدا و سیما گفت که هنوز نمی‌تواند آمار دقیق کشته‌شدگان را اعلام کند.

به گفته او در جریان درگیری‌های روز جمعه «به چهار کلانتری در زاهدان حمله شده است».

همزمان نت‌بلاکس که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت می‌کند، تایید کرده که اینترنت در زاهدان با اختلال جدی روبه‌رو شده است.

تیراندازی به سوی شهروندان

 

نخستین گزارش‌ها درباره درگیری زاهدان، ساعتی بعد از اتمام نماز جمعه این شهر منتشر شد.

به نوشته کمپین فعالان بلوچ، تظاهرات روز جمعه در پی فراخوانی برای اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و همچنین «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتطامی چابهار» برپا شد.

اندکی بعد نیز منابع محلی استان سیستان و بلوچستان از کشته‌‌ و زخمی شدن دهها تن گزارش‌هایی منتشر کردند.

کمپین فعالان بلوچ با انتشار عکسی از دو معترضی که کشته شده‌اند، نوشت که یکی از این دو نفر محمود برآهویی نام دارد و اهل روستای شیرآباد است و دیگری یکی از «طلبه‌های مدرسه دینی بدرالعلوم» به نام امین است.

خبرگزاری «حال‌وش» نیز گزارش داد که علاوه بر این دو نفر، یکی دیگر از کشته‌شدگان رافع نارویی نام دارد که یک جوان ۲۳ ساله اهل زاهدان است.

در یک ماه گذشته انتشار خبر «تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار» به یک دختر ۱۵ ساله، موجی از خشم و اعتراض عمومی را در پی داشته است.

ساعتی بعد از انتشار خبرهای درگیری، شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای از شهروندان درخواست کرد که به اعتراض‌ها نپیوندند.

در این بیانیه آمده است: «افرادی که ساعتی پیش قصد داشتند با تیراندازی اوضاع شهر را ناامن کنند با هوشیاری و واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی اوضاع کنترل گردیده است.» (اشتباه دستوری از بیانیه شورای تامین است.)

تصاویری از ناآرامی در مناطق دیگر زاهدان نیز منتشر شده است

تصاویری از ناآرامی در مناطق دیگر زاهدان نیز منتشر شده است

خبرگزاری «حال‌وش» نوشته است: «هلیکوپترهای نظامی بر فراز مسجد جامع مکی، به پرواز درآمده و از هوا به سمت معترضان شلیک می‌کنند.»

به نوشته این خبرگزاری، چندین ساختمان دولتی در زاهدان، آتش گرفته‌اند و اعتراض‌ها به سراسر زاهدان گسترش یافته است.

خبرگزاری تسنیم - وابسته به سپاه پاسداران - نیز خبر گسترش اعتراض‌ها را تایید کرده و نوشته است که معترضان در برخی خیابان‌های شهر، لاستیک آتش زده‌اند و «یک پایگاه اورژانس و برخی اماکن دیگر را به آتش کشید‌ند».

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، همگی آنچه را رخ داده، یک «حمله تروریستی» خوانده‌‌اند.

از آن جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - ایرنا - نوشته است: «افراد مسلح ضمن به رگبار بستن کلانتری همچنین تعدادی کوکتل مولوتف به سمت کلانتری پرتاب کردند.»

خبرنگار صدا و سیما نیز در یکی از بخش‌های خبری شبکه خبر گفت: «ظهر امروز تعدادی فرد مسلح ناشناس اقدام به تیراندازی به کلانتری ۱۶ زاهدان کردند. ماموران برای حفاظت از ساختمان پاسگاه مجبور شدند به حمله کنندگان تیراندازی کنند.»

بر اساس این گزارش «عده‌ای از ماموران و عابرین اطراف کلانتری مجروح شده‌‌اند».

خبرنگار صدا و سیما همچنین خبر داد که علاوه بر نیروهای نظامی، بسیج محلات نیز برای کمک به اماکن نظامی زاهدان وارد عمل شده‌اند.

صدا و سیما مدعی است که زندگی عادی به شهر زاهدان بازگشته و «از نظر امنیتی مشکل خاصی نیست».

در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتمای منتشر شده، عده‌ای در حال انتقال مجروحان به بیمارستان هستند و در عین حال همچنان صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

صدای ضجه و سوگواری عده‌ای از شهروندان نیز شنیده می‌شود.

زاهدان

 

هنوز دقیق روشن نیست که چند نفر از معترضان کشته شده‌اند

حبیب‌الله سربازی بلوچ، از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در توییترش نوشته است که به دلیل تعداد بالای مجروحان در زاهدان، «بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند».

در یکی دیگر از ویدئوهایی که از زاهدان منتشر شده، عده‌ای نمازگزار دیده می‌شوند که در میانه نمازخواندن صدای شلیک گلوله‌ها را می‌شنوند و نمازشان را قطع می‌کنند.

خبرگزاری «حال‌وش» نوشته است که در جریان درگیری‌ها، چندین زن نیز زحمی شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از یکی از نمازگزاران نوشته است: «یکی از آنان (معترضان) با اتوبوس به دیوار کلانتری زده و قصد تخریب دیوار و ورود به کلانتری را داشتند که موفق نشدند و تنها بخشی از دیوار تخریب شده است.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
کلمه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.