رفتن به محتوای اصلی

حمله‌‌ به پایگاه‌های احزاب کردی را شدیداً محکوم می‌کنیم!
30.09.2022 - 20:13

حمله‌‌ به پایگاه‌های احزاب کردی را شدیداً محکوم می‌کنیم!

  

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر با پهپاد و موشک پایگاه‌های احزاب کرد ایرانی در خاک عراق را مورد حملهٔ شدید قرار داده و خسارات جانی و مالی زیادی را به ساکنین این پایگاه‌ها وارد کرده است. پایگاه‌های حزب دمکرات کوردستان ایران، حزب زحمتکشان کوردستان ایران-کومله و پارتی آزادی کوردستان (پاک) در مرکز این حملات نظامی گسترده قرار داشته‌اند. این پایگاه‌ها عمدتاً محل اسکان خانواده‌های اعضای احزاب کردی بوده‌‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون دست‌کم ۱۴ تن کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند که بر مبنای گزارش وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق زنان و کودکان زیادی در میان آنان دیده می‌شوند.

 هم‌زمانی این حملات با گسترش و تداوم اعتراض‌های دو هفتهٔ گذشته در ایران، نگرانی نسبت به اهداف جمهوری اسلامی از این جنایت را دامن می‌زند. احزاب کردی مانند همۀ مردم ایران نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی واکنش نشان داده‌اند. مقام‌های احزاب کردی، از جمله مسئولین حزب دمکرات کوردستان ایران، اعلام کرده‌اند که از خیزش مردمی در ایران حمایت می‌کنند و نیروهای پیشمرگه آنان هیچ تحرکی در داخل ایران نداشته‌اند. آن‌ها در فراخوانی همراه چند نیروی دیگر، از مردم سراسر کردستان دعوت کردند با شیوۀ مسالمت‌آمیزی چون اعتصاب عمومی اعتراض خود نسبت به قتل ژینا را ابراز کنند.

 با این وجود، در بیانیهٔ سپاه پاسداران پیرامون حملات صورت گرفته از جمله آمده است که مقام‌های اقلیم کردستان هشدارهای جمهوری اسلامی نسبت به «فعالیت‌های گروه‌های تروریست ضدایرانی» و «پشتیبانی [آنان] از آشوب‌های اخیر» را نادیده گرفته‌اند. یکی از فرماندهان سپاه در این ارتباط گفته است «مقرهایی که اخیراً مورد هدف واقع شدند، بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند». این ا‌ظهارات هشداری جدی‌ است نسبت به آن‌که حکومت با نسبت دادن خیزش اخیر به برون‌مرز و احزاب کردی، زمینهٔ سرکوب شدیدتر اعتراض‌های خیابانی ایران را فراهم کند.

 سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) این حملات را تلاش دوباره و تکراری‌ای برای به خشونت کشاندن اعتراض‌های اخیر و نیز سرکوب مخالفان سازمان‌یافتهٔ خود می‌داند و بر این باور است که چنین عملیاتی جز نشان دادن چهرۀ تبهکارانه و سرکوب‌گرانۀ جمهوری اسلامی سود دیگری عاید حکومت‌گران نخواهد کرد. مردم ما در سراسر ایران، از جمله در کردستان یک‌صدا و متحد هم‌چنان بر جنبهٔ خشونت‌پرهیز و مسالمت‌آمیز اعتراض‌های خود تاکید دارند.

 این اعتراض‌ها در ابعاد ملی، اعتراض به چهل و چهار سال سرکوب و فساد و رانت‌خواری‌ای است که تاروپود نظام را فرا گرفته، همهٔ ارکان حیاتی کشور را گرفتار خود کرده و نگرانی‌های فزاینده‌ای در زمینهٔ فروپاشی سرزمینی میهن ما ایجاد کرده است. این جنبش اعتراضی در ابعاد سراسر ایران همه اقشار، طبقات و شهروندان ایران را متحد و جنبشی علیه دیکتاتوری و فساد و تضییقات اجتماعی علیه مردم ایران و با شعار محوری زن، زندگی و آزادی بر پا کرده است.

 ما حملۀ نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به مقرهای احزاب کردی را شدیداً محکوم می‌کنیم و این حملات را از یک سو نقض آشکار حقوق بشر و از سوی دیگر حمله به یک کشور همسایه را نقض حقوق بین‌الملی می‌دانیم.

 ما ضمن ابراز هم‌دردی با احزاب کردی ایران و گرامی‌داشت یاد قربانیان این حملات، از مبارزۀ مسالمت‌آمیز این احزاب برای احقاق حقوق ملی-قومی در ایرانی دموکراتیک و آزاد حمایت می‌کنیم و معتقدیم که پیگیری سیاست و منش میهن‌دوستان بزرگ، زنده‌یادان قاسملو و شرفکندی در راستای تعامل و هم‌کاری با نیروهای میهن‌دوست استبدادستیز و باورمند به آزادی و دموکراسی، موجب پیوند بیشتر همهٔ نیروهای آزادی‌خواه و مردمی ایران در راه تحقق آرزوهای دیرین ما برای ساختن ایرانی آزاد و آباد خواهد بود.

جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱ (۲۰ شپتامبر ۲۰۲۲ میلادی)
هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

فرید قاضی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.