رفتن به محتوای اصلی

چهاردهمین روز قیام سراسری مردم ایران – درگیری خونین در زاهدان؛ سنگ در برابر گلوله
این خبر تکمیل می شود
30.09.2022 - 23:19
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

چهاردهمین روز قیام سراسری مردم ایران با اعتراض مردم شجاع اهواز و درگیری خونین در ازهدان کلید خورد

کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۸ مهر ۱۴۰، در چهاردهمین روز قیام سراسری مردم ایران نیروهای نظامی و امنیتی در شهر زاهدان با تیراندازی مستقیم به سمت شهروندان و نمازگزارن معترض، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند. مردم معترض با شعارهای الله اکبر و سنگ با گلوله های جنگی مقابله میکنند.

امروز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ همزمان با چهاردهمین روز قیام سراسری مردم ایران، حکم دادگاه بین المللی آبان در لندن صادر شد: خامنه‌ای و ۱۲تن از سران حکومت به‌عنوان مرتکبان جنایت علیه بشریت، مجرم شناخته شدند

این افراد عبارتند از: خامنه ای / روحانی/ شمخانی دبیر شورای عالی امنیت/ رئیسی/ رحمانی فضلی وزیر کشور/ حسین اشتری فرمانده ناجا/ حسین سلامی فرمانده سپاه/ غلامرضا سلیمانی رئیس بسیج/ حسن کرمی یکان ویژه انتظامی/ حبیب الله جان نثاری جانشین فرمانده یگان ویژه / لیلا واثقی فرماندار شهر قدس/ عبدالکریم گراوند فرماندار بوشهر/ محمد محمود آبادی فرماندار سیرجان

 

اعتراضات در شهرهای مختلف

فوری – فعالان بلوچستان علام کردند: «زاهدان فقط در حال جمع کردن جنازه هستیم. پاسخ خون این جوانان قیام سراسر بلوچستان است.»

منابع بلوچستان اعلام کردند: «در جنایت هولناک قتل شهروندان معترض در زاهدان، دست کم ۳۶ نفرکشته و بیش از ۵۰ تن مجروح شدند که زنان و کودکان نیز در بینشان هستند
نقاطی از شهر دست معترضان است، حکومت با قطع اینترنت استقرار سلاحهای سنگین و ایجاد جو امنیتی سعی در کنترل وضعیت دارد»

شهرهایی که در چهاردهمین روز قیام سراسری در ایران در اعتراضات شرکت دارند عبارتند از: زاهدان، اهواز، گورهدشت، اردبیل، مشهد، کرمان، دزفول، تهران، اردبیل، کرمان، سقز، لاهیجان، سنندج، آبادان و …

زاهدان – اعتراض و درگیری در زاهدان پس از نماز جمعه شکل گرفته و در پی تیراندازی نیروهای نظامی به سمت مردم، آنها با سنگ از خود دفاع کردند. پس از تیراندازی ماموران، مردم به سمت کلانتری ۱۴ حمله کردند اما پاسخ آنها با گلوله داده شد. خبرهایی از به آتش کشیده شدن کلانتری ١۶ نیز رسیده است.
نیروهای امنیتی و نظامی اجازه ورود آمبولانس به محل اعتراض را ندادند و افراد زخمی زیر سایه دیوارها توسط مردم نگه داشته شده‌اند.

مردم به قتل ژینا امینی و تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی شهرستان چهبار اعتراض کردند. آنها در منطقه خیام و برخی دیگر مناطق به کمک آمدند و بسیاری راهها را با آتش زدن لاستیک بستند. ویدئوها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بصورت رگباری به سمت مردم بی دفاع شلیک می‌کنند و حتی از هلی کوپتر برای شلیک به معترضان استفاده کرده اند.

بنابر خبرهای رسیده رئیس اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بنام سرهنگ «سیدعلی موسوی» به هلاکت رسید.

فعالان بلوچستان از دیگر مناطق از جمله شهرهای ايرانشهر، چابهار، سراوان ،راسک خواستند که به خیابان آمده و از براداران خود دفاع کنید.

تهران– برغم اعلام عوامل حکومتی مبنی بر سرکوب اعتراضات و سکوت در تهران! امشب خیابانهای تهران شاهد اعتراض گسترده جوانان بود.

اهواز – امروز همچنین مردم اهواز به خیابان آمدند و با ماموران درگیر شدند.

آبادان- در آبادان جوانان شعار میدهند: توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه.

مشهد– جمعیت زیادی در مشهد در هفت تیر تجمع کردند. گزارشات رسیده حاکی از استفاده از گاز اشک آور توسط ماموران و تهاجم مردم است.

کرمان– اعتراضات در کرمان آغاز شده است. معترضان با شعار مرگ بر دیکتاتور به خیابان آمده اند.

گوهردشت– مردم در گوهردشت به خیابان آمدند و در چهاردهمین روز قیام سراسری ایران به اعتراضات پیوستند.

پیکر نیکا شاکرمی پیدا شد- نیکا شاکرمی نوجوان ۱۷ ساله در تجمع ۲۹ شهریور در بلوار کشاورز تهران مفقود شد. با پیگیری فراوان پیکر او درحالیکه دماغش منهدم شده و جمجمه‌اش از ضربه‌های متعدد باتوم شکسته و متلاشی است تحویل داده شد.

در اصفهان یکی از خانه‌ها با بلندگو آهنگ شروین را پخش کرده و بقیه خانه‌ها با آن از پنجره‌ها می‌خوانند.

 

اعتصابات سراسری

در حالی که از دو روز گذشته ، گروهی از کامیون‌داران و رانندگان کامیون با خواسته‌هایی از جمله آزادی تمامی دستگیرشدگان اعتراضات سراسری اعتصابات خود را آغاز کرده‌اند، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز از شنبه نهم مهرماه به اعتصابات سراسری خواهند پیوست.

بازداشت ها

حسین ماهینی با دستور قضایی بازداشت شد. حسین ماهینی، بازیکن سابق پرسپولیس به دلیل فعالیت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با اعتراضات اخیر بازداشت شده است.

به گزارش هه نگاو خانواده کاوه رضایی، خبر بازداشت این فوتبالیست کُرد و اهل اسلام‌آباد غرب از توابع استان کرمانشاه را تایید کردند. کاوه رضایی ۳۰ ساله اکنون بازیکن تیم تراکتور سازی تبریز است و سابقه بازی در لیک بلژیک را دارد.

به گفته یکی از هموطنان سپاه تهران، یک قرارگاه مخفی در میدان ولی‌عصر- خیابان ولدی- پلاک ۴۳ دارد که بازداشتی‌های تظاهرات را به آن محل منتقل کرده است.
خانواده های بازداشت شدگان و مفقودین می توانند در این نقطه دنبال فرزندشان بگردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به کانون حقوق بشر ایران، هموطنان محل نگهداری بازداشت شدگان در برخی شهرها را به ترتیب زیر اطلاع داده اند.

رشت- اول جاده هراز بازداشتگاه وزارت اطلاعات، همچنین بدلیل تعداد زیاد دستگیریها از شهرداری رشت هم بعنوان بازداشتگاه استفاده کرده و تعدادی را به آنجا منتقل کرده اند.

در لاهیجان بازداشت شدگان را به یک خانه امن به ادرس : کوچه پشت کلانتری انتهای کوچه یک ساختمان است که دوتا دوربین بالای درب آن است و دو نگهبان هم دارد .
همچنین گفته شده که بازداشتیها را به مدت ده روز در بازداشتگاه حفاظت رشت نگاه میدارند و بعد به زندان ازبرم میفرستند.

در نوشهر بازداشت شدگان را به کلانتری یازده برده و در آنجا نگهداری میکنند.

در ساری یکی ازمکانهای بازداشتی های ساری کنار استخر سپاه میدان فرح آباد کوی لاله حفاظت اطلاعات ساری است.

سایر رخدادهای مهم

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، برای دقایقی هک و خبر پیوستن کارکنان این خبرگزاری به اعتراضات مردم ایران در آن منتشر شد. در این خبر اعلام شده بود که «ما کارکنان خبرگزاری فارس به جمع هموطنانمان می‌پیوندیم». هم اکنون این خبر از این خبرگزاری حذف شده است.

رژیم برای جمع کردن نیرو و مخبر از شهرها اقدام به واریز پول و مزایا برای خانواده های بسیجیان می کند.
بر اساس گزارشی از بروجرد، رژیم برای تک تک اعضای خانواده های بسیجیان و حتی کسانی که قبلا در جنگ بوده و الان پیر شده یا فوت کرده اند، پول واریز میکند. به برخی سهمیه آموزشی پزشکی یا دندانپزشکی می دهند.

بر اساس مشاهدات هم میهنان نیروهای سرکوبگر از آنجا که با کمبود نیروی شدید مواجه شده اند تعدادی از زندانیان رای باز را هم آموزش میدانی داده و برای سرکوب مردم به خیابانها گسیل کرده اند که حداقل سه نفر از آنها در لاهیجان شناسایی شده اند.

حمایتهای بین المللی و جهانی

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران: «من از جامعه بین المللی خواسته ام که بیایند و یک مکانیزم موثری را اینجا ایجاد بکنند برای تضمین و اطمینان از پاسخگویی با تظاهرات آبان و همچنین کشتارهای مربوطه و دیگر رویدادهایی که اتفاق افتاده است.»

لوی شاربونو ـ رییس دفتر سابق رویتر در سازمان ملل ومدیر دیدبان حقوق بشر در سازمان ملل: «حکومت خودکامه ایران به اعتراضات گسترده با خشونت مرگبار پاسخ داده است. دولت‌ها باید فشار بین‌المللی را بسیج کنند تا از مقامات ایرانی بخواهند که سرکوب وحشیانه علیه مردم خود را متوقف کنند.»

امروز زنان افغانستان در کابل در تجمعی از زنان در ایران و قیام سراسری حمایت کردند.

فرانک استابلر برنده مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو با حمایت از زنان و قیام سراسری مردم ایران در صفحه اینستاگرامش نوشت: « قلب من با زنان دلیر ایران زمین است. عدالت پیروز خواهد شد.»

لوچانو اسپالتی سرمربی ناپولی در نشست خبری پیش از بازی‌ این هفته تیمش در سری آ با گلهای رز وارد شد و گفت «این گل‌ها را به یاد مهساامینی و حدیث نجفی به اینجا آوردم».

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.