رفتن به محتوای اصلی

حرکت زنان ایرانی و آغاز رنسانس در کشورهای مسلمان
01.10.2022 - 12:31

 

شاید عنوان این مقاله یک مقدار اغراق آمیز بنظر بیاید. اما تجربه ای که در تحولات جهانی معاصر دیده ایم، چرخ بازیگرش از این بازی ها بسیار دارد. دیگر از هیچ چیز نمیتوان متعجب بود و احتمال همه چیز میرود.

 

به احتمال قوی این خانم را در تعطیلات که به اطراف مدیترانه سفر کرده بودم دیدم. هوای خوبی بود و همه در استخر هتل بودند و فرزندان این خانم هم در آب مشغول بودند. و ایشان با پوشش راحت تر اسلامی و حجاب کامل که بجز گردی صورتش دیده نمیشد در کنار استخر نشسته بودند و نوشیدنی غیر الکلی صرف میکردند. بسیار خوشرو و اهل صحبت بودند. حرکات و   چهره رفتارش را در آن چند روز گه گاه زیر نظر میگرفتم و تلاش میکردم ببینم آیا آنچنان که به اسلام اعتقاد دارد از آن در رنج احتمالی هم ممکن است باشد؟ بهرحال او اسلام را آنچنان که خود تفسیر و تعبیر میکرد دنبال میکرد. مثلا دیدن بدن لخت مردها باید برای یک زن مسلمان ممنوع باشد. اما او مثل سایرین رفتار میکرد و مثلا با من که شورت استخر به بر داشتم و لخت بودم راحت گفتگو میکرد و همینطور با خانمها و مردان دیگر. رفتار و کردار او با سایر زنان سوئدی و دانمارکی که با لباس شنا بودند تفاوتی نداشت. از چهره و رفتارش و این که از آبتنی در استخر محروم است رنجی حس نکردم. بنظر میرسید که از آنچه هست راضی هست. خانمی که همراه من بود طاقت نیاورد و مساله حجاب را با او مطرح کرد و او با  لبخند گفت که از آنچه که هست راضی است. من نسبت به زنان محجبه گشت ارشاد نظر خوبی ندارم. خیلی راحت میتوانم بگویم که با اعتقاد اسلامی که آنها دارند چه بسا ترجیح دهند مجرد باشند و هر از گاهی صیغه هم بشوند که تا اینجا مشکلی با آنها ندارم. اما بسیار از آنها نفرت دارم که از آنچه که هستند راضی هستند و به خود می بالند و با توسل به اعتقادات شان و دریافت پول و امتیازات در سرکوب زنان ایران شرکت دارند. اینها موجودات نفرت آوری هستند. اما نسبت به خانم محجبه دانمارکی هرگز احساس بدی نداشتم و او را همانطور که بود برای همصحبتی مثل دیگران پذیرفته بودم. نسبت به زنان سومالیایی و سایر کشورهای خاور میانه که به حجاب خود راضی هستند نیز حس بدی ندارم و احترام میگذارم. اما از مردان رادیکال مسلمان که میخواهند دیگران را نهی از منکر کرده و بزور به اعتقادات خود ملحق کنند بشدت متنفرم و از دیدن چهره و لباس کریه شان حالم بهم میخورد. در ایران پس از جمهوری اسلامی نیز هیچ مشکلی با زنان محجبه ندارم و مثل سایر ایرانیان می پذیرم و احترام می گذارم. 
و باز در مورد خانم دانمارکی، شاید حرکت زنان ایران یک نهیب به او زد که آنچه که او هست کافیست و نیازی ندارد روسری به سر داشته باشد.  راستش زیاد به تیتر این مطلب که زن دانمارکی از اسلام خارج شده مطمئن نیستم. شاید او هم مثل میلیونها زن مسلمان ایرانی اسلام بدون حجاب را برگزیده باشد که انتخاب خودشان است. اما اگرچه آن زمان در چهره او نارضایتی دیده نمیشد و بسیار آرام بود، اما از عکس بالا مشخص است که چه نفرتی در درونش از این حجاب داشته و آنرا سالهای سال سرکوب میکرده. نظیر این خانم و چه بسا میلیونها زن و مرد مسلمان این جدال درونی هم اکنون وجود دارد. سختی رهانیدن از عقیده و روش زندگی را ما ایرانیان خوب درک می کنیم. کار سختی هست. هرچه هست حرکت زنان ایران مسلما تاثیر بر زنان مسلمان در دیگر کشورهای مسلمان نیز میگذارد. قبل از همه زنان افغانستان که بسیار با زنان ایران خود را همانند می بینند. و  سپس زنان سایر کشورهای خاورمیانه. با سقوط جمهوری اسلامی می آید که تفکر نگرش اجتماعی به اسلام تاثیر شگرفی بر کشورهای مسلمان بگذارد. در این کشورها نسل های تازه از طریق موبایل و اینترنت با زندگی سایر هم سن و سالهای شان آشنا شده اند. و چون افکار آنها هنوز سازمان نیافته و درک درستی از دین ندارند، به غریزه شان مراجعه می کنند و می بینند که غریزه شان به آنها میگوید که بدون اسلام هم آدم های بدی نیستند و نیازی به اسلام و قوانین آن ندارند. این نسل تازه مسلمانان می آید که معادلات اجتماعی و عقیدتی موجود را بهم بریزد و طرحی نو در اندازد. سقوط جمهوری اسلامی میتواند مانند یک موج کشورهای مسلمان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تغییرات اجتماعی و سیاسی بزرگی شود. رنسانسی که وقتش بود برای مسلمانان نیز رخ دهد و سرعتی بیش از 400 سال رنسانس غربی خواهد داشت شاید دو سه دهه.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.