رفتن به محتوای اصلی

کمپین فعالین بلوچ اسامی «۴۲ کشته» را منتشر کرد
01.10.2022 - 14:37

خبرگزاری «حال‌وش» نیز به نقل از یکی از شاعدان عینی نوشته است: «آمار واقعی کشته و‌مجروهان تیراندازی های زاهدان بیشتر از آن رقمی است که در رسانه ها منتشر شده است.»

همچنان امکان راستی‌آزمایی و گزارش تعداد دقیق کشته‌شدگان در زاهدان برای بی‌بی‌سی ممکن نیست.

خبرگزاری «حال‌وش» همچنین گزارش داده که اعتراض‌ها در روز شنبه نیز ادامه دارند و علاوه بر زاهدان، در ایرانشهر نیز گروهی از معترضان به خیابان آمده‌اند.

اما رسانه‌های وابسته به حکومت می‌گویند که در زاهدان «آرامش کامل» برقرار شده است.

در روز جمعه نیز در حالی که هنوز اعتراض‌ها در زاهدان ادامه داشت، حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان گفت که آرامش به این شهر بازگشته است.

این در حالی بود که در همان زمان شورای تامین استان بیانیه‌ای صادر کرد و از مردم خواست به محل تجمعات نزدیک نشوند.

کشته‌شدن اعضای سپاه و بسیج

تصویری منسوب به حمیدرضا هاشمی (علی موسوی) که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده

 

تصویری منسوب به حمیدرضا هاشمی (علی موسوی) که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده

 

در کنار خبرهای کشته شدن معترضان، خبرهای ضد ونقیضی نیز درباره کشته شدن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران منتشر شد.

در روز جمعه، خبرگزاری تسنیم - وابسته به سپاه پاسداران - ابتدا گزارش داد که شخصی به نام علی موسوی که فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان است، در درگیری‌ها کشته شده است.

اما در روز شنبه، همین خبرگزاری نوشت کسی که کشته شده، معاون اطلاعات سپاه بوده و توسط «یک تک‌تیرانداز و به صورت هدفمند» کشته شده است. تسنیم همچنین گزارش داد که نام واقعی کسی که کشته شده، حمیدرضا هاشمی است.

علاوه بر او، تسنیم نوشته که دو نفر دیگر به نام‌های محمدامین آذرشکر از اعضای سپاه و محمدامین عارفی از بسیج نیز کشته شده‌اند.

به گفته منابع وابسته به حکومت، درگیری زاهدان در پی یک «حمله تروریستی» به پاسگاهی در این شهر آغاز شده است و به همین دلیل، ماموران از درون پاسگاه تیراندازی کرده‌اند.

اما در تصاویری که از آغاز اعتراض‌های زاهدان پخش شد، معترضان در حال انداختن سنگ به سوی پاسگاه دیده می‌شوند و در گزارش‌های رسمی نیز هیچ خبری مبنی بر کشته شدن ماموران نیروی انتظامی منتشر نشده است.

آنچه خبرگزاری تسنیم منتشر کرده حاکی است دستکم کشته شدن حمیدرضا هاشمی، نتیجه یک «ترور هدفمند» بوده که ظاهرا در شلوغی‌های ناشی از درگیری‌ها رخ داده است.

این خبرگزاری گزارش داده، کسی که به سوی حمیدرضا هاشمی شلیک کرده نیز توسط ماموران سپاه کشته شده است.

روز جمعه در زاهدان چه اتفاقی افتاد؟

در روز جمعه، ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای به شکل مسالمت‌آمیز در حال حرکت به سوی کلانتری ۱۶ هستند

 

در روز جمعه، ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای به شکل مسالمت‌آمیز در حال حرکت به سوی کلانتری ۱۶ هستند

درباره وقایع روز جمعه بین آنچه جمهوری اسلامی می‌گوید و آنچه منابع محلی مستقل از حکومت گزارش می‌کنند، تفاوت‌هایی کلیدی وجود دارد.

بر اساس آنچه منابع محلی مانند «کمپین فعالین حقوق بشر» می‌گوید، فراخوانی منتشر شده بود که در روز جمعه در اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و همچنین «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتطامی چابهار» تجمعی برگزار شود.

بعد از نمازجمعه، گروهی از نمازگزاران به سوی پاسگاه نیروی انتظامی که در نزدیکی محل قرار دارد، حرکت می‌کنند و در آنجا در برابر پاسگاه دست به تجمع می‌زنند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از معترضان خشمگین به سوی پاسگاه سنگ پرتاب می‌کنند، اما از درون پاسگاه به سوی معترضان شلیک می‌شود.

از اینجا اعتراض‌ها در میان شهروندان شدت می‌گیرد و به سراسر شهر کشیده می‌شود. در نتیجه این اعتراض‌ها، چندین مغازه و حتی ادارات دولتی به آتش کشیده می‌شوند.

اما بر اساس روایتی که جمهوری اسلامی ارائه کرده، از همان ابتدا به پاسگاه «حمله تروریستی» شده است و ماموران نیروی انتظامی در دفاع از خود در برابر یک گروه مسلح، اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

حتی خبرگزاری دولتی برنا (وابسته به وزارت ورزش و جوانان) در گزارشی مدعی شد که دو نفر از اعضای «جیش‌العدل» به نام‌های عبدالمجید ریگی و یاسر شه‌بخش در جریان حمله به پاسگاه‌ نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای، مدعی شد که گروه «جیش‌العدل» ابتدا به چندین پاسگاه حمله کرده و سپس در سطح شهر به «ترور کور» دست زده و به سوی مردم نیز تیراندازی کرده است.

گروه «جیش‌العدل» یک سازمان شبه‌نظامی است که به مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی روی‌ آورده و از سوی دولت ایران و چندین دولت خارجی از جمله آمریکا، به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته می‌شود.

هنوز این گروه به اتهام دست داشتن در درگیری‌های روز جمعه زاهدان واکنشی نشان نداده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.