رفتن به محتوای اصلی

اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ در زاهدان
محسن قنبرزهی در زمان بازداشت ۱۶ سال داشت
03.10.2022 - 16:24
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

حکم اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان اجرا شد. هر دو زندانی به شدت شکنجه شده بودند. عین الله قنبرزهی با هدف گرفتن اعترافات اجباری تا گردن در خاک گذاشته شده بود.

کانون حقوق بشر ایران؛ سحرگاه امروز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، حکم اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ به نامهای محسن قنبرزهی و عین الله قنبرزهی با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروههای مخالف نظام و قتل سه مامور نظامی» در زندان زاهدان اجرا شد.

بر اساس گزارشات رسانه های بلوچستان، محسن قنبرزهی معروف به نصرالله، فرزند جمان، متولد سال ۱۳۷۵، مجرد و اهل زاهدان بوده و در زمان بازداشت ۱۶ سال داشته است.

همچنین عین الله قنبرزهی فرزند عبدالرحمن، متولد ۱۳۶۸، متاهل و دارای ۴ فرزند،‌ اهل و ساکن روستای شندک از توابع زاهدان بوده است.

هر دو زندانی روز پنجشنبه ۱۰ شهریور جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان زاهدان منتقل شده و روز ۱۱ شهریور موفق به آخرین دیدار با خانواده های خود شدند.

دو زندانی سیاسی بلوچ؛ عین الله و محسن که باهم نسبت فامیلی داشتند در سال ۹۱ با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، همکاری با گروههای ضد نظام و قتل سه مامور نظامی» بازداشت شده و از دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی مهدویان به اعدام محکوم شدند.

در این گزارشات آمده است هر دو زندانی در زمان بازداشت به شدت در سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه شکنجه شده و مجبور به اعتراف اجباری برعلیه خودشان شده بودند. ایشان همچنین از حق دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بودند.

بر اساس گزارش حال وش این دو زندانی در سال ۹۸ در نامه ای از زندان زاهدان که به همراه شمار دیگری از زندانیان نوشته شده بود به موارد نقض حقوق بشر و شکنجه های جسمی در این زندان اشاره کرده و از جمله نوشته بودند:

«چند زندانی بلوچ در بازداشتگاه سپاه این شهر به طور مداوم به مدت هفت ماه با دستبند و پابند نگهداری شده‌اند. آویزان کردن متهمان از پا که ساعت‌ها به طول می‌انجامید از دیگر روش‌های شکنجه‌ای است توسط اطلاعات سپاه صورت گرفته است. ماموران سپاه، به قصد دریافت اعترافات اجباری، عین‌الله قنبرزهی را از گردن به پایین در خاک قرار داده‌اند.»

کانون حقوق بشر ایران، شکنجه و اعدام شهروندان بخصوص زندانیان سیاسی را بشدت محکوم کرده و خواستار مداخله فوری سازمان ملل و شورای حقوق بشر برای توقف اعدامهای فراقانونی در ایران است.

ابراهیم رئیسی و کارنامه سیاه اعدام - بیش از یک اعدام در روز

ببیشتر بخوانید:

ابراهیم رئیسی و کارنامه سیاه اعدام – بیش از یک اعدام در روز

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.