رفتن به محتوای اصلی

هفدهمین روز قیام سراسری در ایران با شعار «آزادی آزادی آزادی»
این خبر بروز می شود
03.10.2022 - 16:54
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

هفدمین روز قیام سراسری پس از جنایت در دانشگاه شریف با شعارهای آزادی آزادی آزادی در دانشگاهها آغاز شد

کانون حقوق بشر ایران، ۱۱ مهر ۱۴۰۱؛ هفدهمین روز قیام سراسری در حالی آغاز شد که هنوز وضعیت دانشجویان دانشگاه شریف نامعلوم است. از سوی دیگر در زاهدان و سنندج و تبریز، ماموران حکومتی با شلیک به سمت هموطنان تلاش کردند اعتراضات و قیام را خاموش کنند اما موفق نشدند.

از صبح امروز دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، دانشجویان در بسیاری دانشگاهها تجمع کرده و با شعارهای «آزادی آزادی آزادی» و «اینهمه سال جنایت مرگ بر این ولایت» خواست اصلی خود مبنی بر براندازی دیکتاتوری و آزادی را اعلام کردند.

دانشگاههایی که از صبح امروز در اعتراض هستند عبارتند از: دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد اصفهان، دانشگاه فردوسی مهشد، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد تهران، دانشگاه سمنان، دانشگاه کردستان در سنندج، دانشگاه پارس آباد، دانشگاه بیرجند، دانشگاه تربیت مردس، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی سجاد، و ….

همچنین دانش آموزان در مدارس به اعتراضات پیوسته و شعار میدهند: «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه». دانش آموزان در شیراز شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بدنبال سرکوب خونین دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف، انجمن اسلامی این دانشگاه در بیانیه ای اعلام کرد:‌ «ما فاتحه‌ی این دانشگاه را خواندیم، ما فاتحه این وزارت علوم را خواندیم، ما فاتحه این دولت را خواندیم.» در این بیانیه از دانشجویان خواسته شده است:‌ «از هرگونه حضور در کلاس‌های درسی چه به صورت حضوری و چه مجازی خودداری کنید.»

زاهدان – در زاهدان از بامداد امروز ۱۱ مهر ۱۴۰۱، در مناطق مختلف صدای تیراندازی به گوش می رسد. همچنین رژیم از هلی کوپتر و پهباد استفاده میکند. گفته می شود پراکندگی اعتراضات در زاهدان و ایجاد راهبندان، ماموران امنیتی را غافلگیر کرده است.

تجمع وکلا – مصطفی نیلی اعلام کرد: «امروز دوشنبه جمعی از وکلای دادگستری در مقابل کانون وکلای فارس جهت هم‌اندیشی و هم‌بستگی با مردم تجمع کردند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به این تجمع حمله و آن را برهم‌ زدند. پس از آن وکلا در داخل کانون فارس تجمع کرده‌اند. از بازداشت وکلای حاضر در تجمع اطلاعی در دست نیست.»

به گزارش فعالان بلوچ، امروز ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱، چهار تن از سرنشینان یک خودرو با تیراندازی هلی کوپترهای نظامی در شمال زاهدان کشته شدند. اسامی آنها عبارت است از مرتضی حسن زئی، ذوالفقار جان حسن زئی، آرمان حسن زئی و محمود حسن زئی.

دانشجویان دانشگاه صنعتی سجاد شعار میدهند: شریفیا رو کشتن بگن مهسا نکشتن.

دانشجویان خواجه نصیر تظاهرات و تجمع کردند. آنها پلاکاردی در دست دارند که روی آن نوشته است: «برای شریف»

دانشجویان علوم پزشکی جهرم شعار میدهند: ما اهل کوفه نیستیم شریف تنها بماند.

دانشجویان تهران مقابل بسیجی ها ایستاده و شعار میدهند: «حیدرحید شعارتون جنایت افتخارتون»

دانش آموزان مهرشهر کرج شعار مرگ بر دیکتاتور سرداده و با یک مامور لباس شخصی درگیر شدند.

بر اساس خبر تایید نشده در بندرعباس درگیری است. به سمت دانشجویان علوم پزشکی شلیک شده است. (این خبر در دست تحقیق است)

خبرهای رسیده حاکی است: «جمهوری اسلامی دارد در دانشگاه تبریز به سوی دانشجویان تیراندازی میکند.» در فیلمهای رسیده نیروی انتظامی درحال شلیک به دانشجویان است. انبوه نیروی گارد ضدشورش به سمت دانشگاه تبریز گسیل شده است.

پیام از زاهدان:‌ در زاهدان گلوله پلاستیکی مثل شهرهای دیگر نمیزنند. مستقیم تیر جنگی و به قصد کشت میزنند. شبها وضعیت خوب نیست و تماما صدای تیر و رگبار است. تا الان حدود ۳۰۰کشته و زخمی داشتیم. بیش از ۸۰ درصد اینترنت شهر قطع است. حتی نت ملی در این شهر کارنمیکند»

 

سایر رخدادهای مهم:

زندانیان سیاسی زندان گوهردشت در نامه ای بسیار مهم، تجارب خود را پیرامون بازداشت در نظام جمهوری اسلامی به اشتراک گذاشته و از همه خانواده ها خواستند در مورد عزیزان بازداشت شده خودشان سکوت نکنند.

حمایتهای بین المللی:

شاران بارو دبیر کل کنفدراسبون بین المللی اتحادیه های کارگری، با ۲۰۰ میلیون عضو در بیش از ۱۶۰ کشور در جهان⁩: «تمامی فعالان کارگری زندانی، معلمان، دانشجویان، فعالان جنبش زنان و معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات گسترده اخیر در سراسر ⁧ایران⁩ باید فورا آزاد شوند.» ⁧

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.