رفتن به محتوای اصلی

حمایت از خواست‌های برحق هم‌میهنان بلوچ،
11.10.2022 - 00:09

هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

 

حمایت از خواست‌های برحق هم‌میهنان بلوچ،

اعلام تأثر عمیق از قلب مجروح بلوچستان و هم‌دردی با مردم بلوچستان!

 

بیش از یک ماه است که پس از پخش اخباری مبنی بر وقوع جنایت تجاوزچندبارهٔ فرماندهٔ نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک دختر نوجوان ۱۵ سالهٔ بلوچمردم بلوچستان به اعتراض برخاسته‌اند. این امر منجر به آن شده است که برآمد مردم در شهرهای چابهار، زاهدان و دیگر نقاط این بخش از میهنمان، علل و پس‌زمینهٔاندک متفاوتی با اعتراضات موجود در سراسر کشور در چارچوب برآمد جاری «زن، زندگی، آزادی» داشته باشد، هر چند در برآمدِ متأخر مردم بلوچستان نیز جلوه‌هایبرآمد جنبش سراسری میهنی به چشم می‌خورد، چنان‌که در بیانیهٔ زنان بلوچ آمدهاست، ‌هم‌میهنان بلوچ ما نیز می‌گویند «جَنین، زِند، آجوئی!»

 

باور مردم بلوچ بنا بر اخبار و گزارش‌های دریافتی این است که این اولین مورد نیست که چنین جرم و جنایتی در حق زنان بلوچ اعمال شده و این جنایتپیش‌تر نیز بارها رخ داده است. این اخبار و این باور موجب حضور وسیع مردم در چابهار در اعتراض به آن شد. حکومتی که غیر از سرکوب زبانی برای برخورد با مردم و اعتراضات آنان نمی‌فهمد، به فرماندهی ارشد همان شخص متهم به ارتکاب اینجرم شنیع، با ارسال نیروهای سرکوبگر به ضرب و شتم و مجروح و مصدوم کردن مردم و شلیک به آنان پرداخت.

 

در موج جدید برآمد اعتراضی مردم بلوچ در چارچوب خیزش زن، زندگی، آزادی،نیروهای سرکوبگر حکومت بار دیگر با یورش به مردم معترض با توسل به همهٔ ابزارِدر اختیارِ خود اقدام به سرکوب و کشتار بی رحمانه مردم کردند و در نتیجهٔ شلیکمستقیم گلو‌له‌های جنگی به قلب و سر مردم معترض، شمار بسیاری از آنان کشته و زخمی شدند.

 

شمار جان‌باختگان این کشتار به حدود ۱۰۰ نفر بالغ می‌شود. شمار زخمیانبسیار بیش از این رقم است. شمار بالای زخمیان منجر به این شد که در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل کمبود بسته‌های خون، امکان رسیدن به قصد مداوا به بسیاری از زخمی‌شدگان با وخامت وضع میسر نبود. هم‌چنین عدم اعتماد برحق مردم به مسئولان حکومتی موجب آن شد که بسیاری از خانواده‌ها بستگان زخمی خود را به بیمارستان‌ها منتقل نکنند. این امر به نوبهٔ خود می‌تواند حاکی از شمار بالاتری از جان‌باختگان باشد.

 

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) پیش از هر چیز کشتار وحشیانهٔهم‌میهنان بلوچ را محکوم می‌کند. ما خواهان توقف ماشین سرکوب حکومت اسلامی و مجازات و محکومیت قاتلان مردمیم. هم‌زمان ما از خواست بر حق مردم بلوچستان در رسیدگی به موارد جنایات اتهامی وارده، توسط هیئت مستقلی از وکلا و قضات عادل و صالح حمایت می‌کنیم.

 

در جریان سرکوب مردم، واکنش وحشیانهٔ مجموعهٔ نیروهای سرکوبگر ولایی در مواردی منجر به واکنش‌های خشونت‌آمیز از سوی برخی از مردم معترض شده است. ما کماکان بر این باوریم که ادامهٔ پیگیر و پای‌بندی به شیوه‌های مبارزاتیخشونت‌پرهیز و مسالمت‌محور مردم ما را به اهداف بلند و آرزوهای تاریخی ایرانیانخواهد رساند. ما بر این باوریم که این قصد و نقشهٔ حکومت است که با به خشونت کشاندن اعتراضات دامنهٔ آن را محدود و توجیهی برای سرکوب مردم فراهم کند.

 

حکومت ولایی و رهبر آن با انتساب اعتراضات بر حق مردم به بیگانگان و متهم کردن آنان به تجزیه‌طلبی قصد توجیه سرکوب مردم معترض را دارد. همان‌گونه که در بیانیهٔ اخیر سازمان در ارتباط با سخن‌رانی علی خامنه‌ای نوشتیم، اینانتساب‌ها بی‌پایه و اساس است. اما صرف نظر از صحت و سقم این ادعاهایبی‌پایه، هیچ موردی به حکومت این حق را نمی‌دهد که مردم را سرکوب و به شأن و حیثیت و هستی آنان تعدی کند و آنان را آماج گلوله‌های جنگی تک‌تیراندازانهدف‌زن خود قرار دهد.

 

این واقعیت که دشمنان سرزمینی ایران در پی تلاش برای متلاشی کردن میهن ما، ایرانند، و این که آن‌ها در چارچوب این تلاش موفق به ایجاد دسته‌هاییمسلح شده باشند، دارای نقشی جانبی و با دامنهٔ تأثیر بسیار محدود در ترغیببخش‌های مختلف مردم ایران به جدایی از خانهٔ مشترک تاریخی است. اینجمهوری اسلامی است که با سیاست‌های استبدادی خود، می‌کوشد مردم بخش‌هایمختلف میهن ما را از هم دور کند. سازمان ما به عنوان سازمانی میهن‌دوستبرنامه‌های راه‌بردی خود را برای ایرانی یک‌پارچه تدوین می‌کند و به این امر باور دارد.

 

ما کشتار هم‌میهنانمان را محکوم می‌کنیم!

سرکوب و کشتار مردم باید بی‌درنگ متوقف و جو تهدید و ارعاب و وحشت در بلوچستان متوقف شود! همهٔ بازداشت‌شدگان باید بدون قید و شرط آزاد شوند!

 

دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱ (۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی)

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.