رفتن به محتوای اصلی

رهایی و آزادیِ از جمهوری اسلامی یا رهایی و آزادیِ از ایران؟ بحثی پیرامونِ خطرِ تجزیه ی ایران
21.10.2022 - 11:10

جمهوری اسلامی آلترناتیوِ محتملِ واحدی ندارد. این چند احتمال و بدیل را در نظر بگیرید: اول- نظام دموکراتیک. دوم- دیکتاتوری سکولارِ سازمان مافیاییِ مجاهدین خلق. سوم-جنگ داخلی(سوریه ای شدن یا بالکانیزه شدن). چهارم- تجزیه ی ایران به قطعات کوچک و نابودی آن.

بهترین آلترناتیو برای جمهوری اسلامی، یک نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی، حقوق بشر، کثرتگرا و عادلانه به مثابه رفع کلیه اشکال تبعیض های قومی و مذهبی و جنسیتی و طبقاتی با حفظ موجودیت ایران و تمامیتِ ارضیِ فعلی آن است.

اما متأسفانه زمینه ها و بسترهای تجزیه در ایران وجود دارد. با توجه به زمینه های داخلی جدایی طلبی؛ تجزیه ی ایران به گفتار و رفتار الف- جمهوری اسلامی، ب- مخالفان جمهوری اسلامی و پ- دولت های خارجی بستگی دارد.

جمهوری اسلامی به سخنان وطن دوستان توجهی ندارد. دولت های خارجی هم فقط و فقط منافع خود را- از هر راهی که شده- تعقیب می کنند. بدین ترتیب نقش ایرانیان دموکراسی خواه مخالف جمهوری اسلامی برجسته می شود. مخالفان جمهوری اسلامی باید روشن سازند که دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، عدالت، برابری، و غیره را برای ایران می خواهند. یعنی ایرانی که در آن تک تکِ افراد «شهروندانِ برابر و آزاد» باشند. از این رو، تاکید همه مخالفان بر موجودیت ایران و حفظ تمامیت ارضی شرط لازم یک ایران آزاد و دموکراتیک است. به تعبیر دیگر، تبعیض زدایی و برابری و آزادی همه شهروندان و دموکراسی نیز شرط لازم حفظ تمامیت ارضی ایران است. دموکراسی و عدالت به مثابه برابری چسب هایی هستند که همه ایرانیان را به هم می چسبانند و دیکتاتوری و استبداد (دینی یا سکولار) ما را از هم دور می سازند.

در این میان، برخی گروه هایِ قومیِ تجزیه طلب، به جای سرنگونی جمهوری اسلامی، به دنبال سرنگونی ایران بوده و هستند تا ناسیونالیسم قومی خود را دنبال کنند و ایران را به بایگانی تاریخ بسپارند.

در این نوبت پیرامون زمینه های داخلی و خارجی تجزیه ایران و پیامدهای هولناک آن بحث شده است. بحثی که در این نوشتار کوتاه نیامده است.

کانال تلگرام اکبر گنجی

صفحه یوتیوپ اکبر گنجی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.