رفتن به محتوای اصلی

وکلای جهانی خطاب به دبیرکل سازمان ملل
25.10.2022 - 05:39

جناب آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد ۱ آبان ۱۴۰۱

روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران یک زن ۲۲ ساله به نام مهسا (ژینا) امینی را به دلیل حجاب نامناسب بازداشت و زندانی کرد. وی بر اثر جراحات ناشی از ضربه‌های متعدد به سر توسط پلیس در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ جان باخت.

از زمان مرگ او، اعتراض‌های گسترده و پیوسته‌ای در سراسر ایران جریان داشته است. پلیس با قساوت اعتراض‌ها را سرکوب و بسیاری از معترضان را دستگیر کرده، به شدت کتک زده و یا کشته است. همچنین حملات وحشیانه‌ای به دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها، و کانون وکالی ایران صورت گرفته است.

بنابر گزارش‌ها و ویدیوهایی که از ایران دریافت میشوند، رژیم با نقض جدی حقوق بشر و قوه قهریه سبعانه اعتراض‌ها را سرکوب میکند. از جمله مهمترین مسائلی که توسط شهروندان به دفعات از طریق شبکه‌های اجتماعی گزارش شده است، می‌توان به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

- سرکوب گسترده و سیستماتیک بر مبنای جنسیت که ناقض ماده (اچ) (۱) ۷ اساسنامه رم است. بنا بر این اساسنامه، هرگونه سرکوب بر اساس جنسیت به طور مشخص مشمول جنایت علیه بشریت قرار گرفته است. سرکوب مبتنی بر جنسیت همچنین ناقض کنوانسیون سازمان ملل برای حذف هر گونه تبعیض علیه زنان (سال ۱۹۷۹) می‌باشد.

- استفاده بی حد وحصر از قوه قهریه، شلیک مستقیم و قتل عام غیرنظامیان در استانهای کردستان و سیستان و بلوچستان که مغایر با کنوانسیون بین المللی حذف هرگونه تبعیض نژادی است (امضا شده به تاریخ ۳ مارس ۱۹۶۷، و تصویب شده به تاریخ ۲۹ اوت ۱۹۶۸ از سوی ایران).

- استفاده از سرباز- کودک برای سرکوب معترضان. بنا بر ماده (۸) (۲) (b) (xxvi) و (e) (vii) منشور ۱۹۸۸ دادگاه بین المللی کیفری، "سربازگیری از کودکان زیر ۱۵ سال" برای نیروها یا گروه‌های مسلح هم در نزاع مسلحانه بین المللی و هم غیر بین المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

- شلیک به کودکان در خیابانها، خواه معترض یا رهگذر. این امر ناقض "حق حیات" کودکان است که در کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک گنجانده شده است (امضا شده به تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۹۱ و تصویب شده به تاریخ ۱۳ ژوئیه ۱۹۹۴ از سوی ج. ا. ایران).

- ربودن دانش آموزان دختر به دست پلیس بدون یونیفرم و با ماشین‌های بدون پلاک که در مغایرت با کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک است (امضا شده به تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۹۱ و تصویب شده به تاریخ ۱۳ ژوئیه ۱۹۹۴ از سوی ج. ا. ایران).

- استفاده از آمبولانس برای دستگیری معترضان و انتقال نظامیان/پلیس. بر اساس پروتکل الحاقی ۱۹۷۷ کنوانسیون ژنو، اساسنامه رم دادگاه بینالمللی کیفری، و قوانین متعارف جنگ، استفاده از وسایل و امکانات پزشکی برای مقاصد غیر پزشکی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

- بازداشتهای دسته جمعی معترضان، فعالان، دانشجویان، روزنامه نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و زندانیان سیاسی پیشین به عنوان "بازداشت پیشگیرانه" که در مغایرت با حقوق بین الملل مدنی و سیاسی (بشری) از جمله توافقنامه حقوق مدنی و سیاسی (امضا شده به تاریخ ۴ آوریل ۱۹۶۸ و تصویب شده به تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۷۵ از سوی ایران) و توافقنامه بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (امضا شده به تاریخ ۴ آوریل ۱۹۶۸ و تصویب شده به تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۷۵ از سوی ایران) است.

- عدم احترام و محافظت از جان، سلامت و کرامت زندانیان سیاسی و بازداشت‌های جدید که در مغایرت با "اصول بنیادی رفتار با زندانیان (مصوب قطعنامه ۴۵/۱۱۱ تاریخ ۱۴ دسامبر۱۹۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل " و "قواعد استانداردهای حداقلی رفتار با زندانیان) قواعد نلسون ماندال (مصوب قطعنامه ۷۰/۱۷۵ مجمع عمومی به تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ "می باشد.

وظیفه سازمان ملل متحد ترویج و پاسداری از حقوق بشر در تمام اشکال آن و اجرای عدالت به نیابت از ملتها است. این وظیفه در کشورهایی که با فقدان یا محدودیت فضای دموکراتیک مواجهند اهمیت بیشتری می‌یابد. ما به عنوان پاسداران قانون و برای همبستگی با مردم ایران، صرفنظر از مرزهای دولت-ملتها، از سازمان ملل درخواست میکنیم که با فوریت تمام کمیته‌ای مستقل و نیز نشست فوق العاده شورای حقوق بشر در مورد ایران را تشکیل دهد. هدف از این دو درخواست ایجاد مکانیسم پاسخگویی و تحقیق سازمان ملل از دولت و مقامهای مذهبی ایران است تا به جنایات جدی آنها تحت قوانین بین الملل از جمله جنایات جنگی، حقوق بشر و حقوق کودک رسیدگی شود.

در جهانی که سیاست، سرمایه و منافع کشورها بر حقوق بشر پیشی میگیرند، این آخرین امید ما است که باورمان را به سازوکارهای مدیریت جهانی و قصد حقیقی آن برای دفاع از ملتها، صرفنظر از مرزهای جغرافیایی، نژاد، مذهب، قومیت، زبان، جنسیت و طبقات اجتماعی تحمیلی از نو بسازیم. ما همگی نوع بشر و اعضای یک پیکر هستیم.

با احترام،

ما، ملل متحد

رونوشت:

قاضی پیوتر هوفمانسکی، دادگاه بینالمللی کیفری، رئیس

کریم اسد احمد خان، دادگاه بینالمللی کیفری، دادستان

فدریکو ویه گاس، شورای حقوق بشر سازمان ملل، رئیس

وولکر تورک، شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر

مری اللور، شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه درباره وضعیت مدافعان حقوق بشر

جاوید رحمان، شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

کاترین راسل، صندوق اضطراری سازمان ملل برای کودکان) یونیسف (، مدیر اجرایی

رابین نندی، یونیسف-ایران، نماینده

سیما سامی باهوس، زنان سازمان ملل، مدیر اجرایی

استرنفورد مویو، کانون بین المللی وکال، رئیس

مارک استیون الیس، کانون بین المللی وکال، مدیر اجرایی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.