رفتن به محتوای اصلی

چرا شعار «مرگ بر ستمگر ـ چه شاه باشه چه رهبر» شعاری انحرافی است و جمهوری اسلامی از آن سود می برد؟
25.10.2022 - 15:03

 

هر آدم الفبای سیاست خوانده و یا نخوانده ای می داند که برای تعیین موضع سیاسی یا دادن شعار سیاسی، باید صورت مسئله ای روشن داشته باشیم. برگزیدن صورت مسئله ی غلط ما را به جواب غلط می رساند. این کار نه تنها در یک پروژه ی سیاسی، بلکه در پروژه های اقتصادی و یا اداری هم رایج است. به عبارتی هر پروژه ای بر اساس صورت مسئله ی معین به نتیجه ی دلخواه می رسد. و در صورتی که به نتیجه نرسد، این به این معنی است که صورت مسئله غلط بوده است،

پس سوال اساسی این است: صورت مسئله ما در این شرایط کدام است؟ دقت کنید که ما ده تا صورت مسئله نمی توانیم داشته باشیم. بلکه یک صورت مسئله داریم. و آن صورت مسئله باید رفع «مانع اساسی» یا «پروبلماتیک اساسی» در مسیر را شامل شود.

بسیاری از صاحب نظران سیاسی و آنچه که ما از داخل ایران می شنویم، بر این عقیده اند که صورت مسئله ما امروز «جمهوری اسلامی» است. و پروژه ی انقلاب سیاسی ما شامل براندازی این سیستم می شود. یعنی پروژه ی ما باید با این صورت مسئله تا براندازی این نظام ادامه یابد تا ما به نتیجه ی این پروژه برسیم. مطرح کردن هر «آکتور» دیگر و فوکوس بر آنها، ما را از نتیجه دور می کند. وقتی کسانی یا گروهی رؤیاها، و یا آرزوهای قلبی خود را وارد پروژه ای می کنند، صورت مسئله اصلی یعنی سرنگونی جمهوری اسلامی را از فوکوس خارج می نمایند. به عبارتی شما به پروژه ی سرنگونی جمهوری اسلامی ضربه می زنید. هر پروژه ای بر اساس واقعیت های عینی شکل می گیرد و ساخته می شود، نه مکنونات ذهنی و قلبی. از این رو هر گونه شعاری که صورت مسئله اصلی را از فوکوس خارج کند و انرژی و استراتژی لازم برای پی گیری این پروژه را به عقب اندازد یا منحرفش کند، به نفع جمهوری اسلامی تمام خواهد شد.

رهایی از «ظلم و ستم» یا «ستمگر» و هر «گر» دیگر شبیه به این می تواند یکی از فاکتور ها باشد، ولی دقت کنید صورت مسئله ی ما نیست. پس بحث مخالفت با «شعار مزبور» نیست، بلکه حفظ فاکتورهای دیگری برای ادامه ی پروژه نابودی جمهوری اسلامی است.

مهسی امینی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

یه آدم بی کار

به نظر می رسه این شعار با توجه به تمام زیبایی هاش بیشتر مناسب مجاهدین خلق باشه که هم با شاه مشکل داشتن هم با رهبر ... ولی شعاره دیگه شعار قشنگی یه هر چند شدنی هم نباشه لذت بخشه .

چ., 06.09.2023 - 23:07 پیوند ثابت
نظرات رسیده

Diba Rad

بسيار خوب توضيح دادي مختار 👍🏻 فقط خواستم به مطالبت اين رو اضافه كنم كه اگرچه من شخصاً شاهدوست نيستم ولي بازم فكر ميكنم اين شعار مخرب و اختلاف انداز هست چرا كه ما همگي در پس برانداختن ج. كثيف اسلامي هستيم و ايران آزاد و دموكراتيك ميخواهيم. حالا اگر در ايران آزاد فردا با رأي گيري مردم حكومت شاهنشاهي دمكراتيك ( نه ديكتاتوري، ديگه اين مردم بعد از اين همه سال زور و خفت زير بار ديكتاتور به هر نوعش نميرن) رأي آورد، چرا نبايد بر اساس رأي و خواست مردم عمل كرد ؟ چرا يه گروهي از الان بايد به خودشون اجازه بدن كه براي فرداي ايران آزاد تصميم بگيرند و از الان بگن: شاه نه؟ يا حتي اونهايي كه ميگن فقط بايد شاه باشه هم همينقدر مخرب هست .نوع حكومت ايران آزاد رو مردم بعد از آزادي تعيين ميكنند.پس اين شعار رو هر كي ميده، به نفع جمهوري خبيث عسلامي ميده👊🏻

س., 25.10.2022 - 16:51 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.