رفتن به محتوای اصلی

روندی که جمهوری اسلامی می‌رود به اصکاک نظامی خواهد رسید.
28.10.2022 - 19:18

زلنسکی بر لاشه «پهپاد شاهد»: بال‌های هیولای آهنین را می‌چینیم

 

ولودیمیر زلنسکی

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را متهم کرده که طی تنها دو روز ۳۰ حمله پهپادی انجام داده است.

آقای زلنسکی در حالی که کنار لاشه یک پهپاد ایستاده بود گفت: «مدافعان آسمان ما مانع ورود کرکس‌های دشمن شدند و ۲۳ شاهد را ساقط کردند.»

او گفت: «هر تعداد و از هر کجا به اوکراین بیایند، ما با هم بال‌های تمام هیولاهای آهنین را می‌چینیم. هواپیماهای دشمن سرنگون می‌شوند. هلیکوپترهای دشمن سرنگون می‌شوند. شاهدها سرنگون می‌شوند.»

رئیس‌جمهور اوکراین در صحبت‌هایش سه بار از پهپاد ایرانی نام برد که گفته می‌شود روسیه در حملات چند هفته اخیر از آن استفاده می‌کند. او در این صحبت‌ها نامی از ایران نبرد.

ایران ارسال «سلاح و پهپاد علیه اوکراین» را تکذیب می‌کند اما اتحادیه اروپا و بریتانیا در این رابطه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

علاوه بر این، آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان بررسی موضوع در سازمان ملل شده‌اند. آنها می‌گویند فروش پهپادهای شاهد به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به جنبه‌های مختلف برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های آن می‌پردازد.

روز پنجشنبه اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، در دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، گفت: «ایران شهروندان خودش را می‌کشد، بی وقفه به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، تمام جهان و منطقه را به خطر می‌اندازد و حالا شهروندان بی گناه اوکراین را هم می‌کشد.»

او پیش از رفتن به کاخ سفید وعده داده بود که «سند» ارسال پهپادهای ایرانی را در اختیار آقای بایدن قرار دهد.

اسرائیل نفوذ عمیقی در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی داشته است.

سایۀ پهپادهای انتحاری بر رابطۀ تهران و کی‌یف

پهپادهای شاهد-۱۳۶ که دولت اوکراین می‌گوید روسیه به تازگی از آنها استفاده می‌کند پهپادهای «انتحاری» هستند که پس از برخورد به هدف منفجر می‌شوند.

اوکراین ایران را به تامین انبوهی از این پهپادها متهم کرده و می‌گوید روسیه تاکنون ۴۰۰ پهپاد را در حملاتش استفاده کرده است.

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، برای چندمین بار موضع ایران درباره ارسال پهپاد علیه اوکراین را تکرار کرد.آقای امیرعبداللهیان گفت: «آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی تفاوت نخواهیم بود.»

پهپاد شاهد

او موضع حکومت ایران را «مخالفت با جنگ در اوکراین» توصیف کرده است.

این در حالی است که بلافاصله پس از آغاز تهاجم روسیه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود با تکرار موضع مسکو در خصوص «تهدید ناتو» گفت: «امیدواریم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

چندی پیش هم که مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را برای نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین محکوم کرد، ایران جزو معدود کشورهایی بود که مطلقا در این خصوص رای نداد و حتی رای ممتنع هم نداد.

علاوه بر این، هفته گذشته آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با افتخار از فروش پهپاد و موشک ایرانی به دیگر کشورها سخن گفت.

آقای خامنه‌ای گفت: «ساخت تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکسهایش منتشر می‌شد، میگفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.