رفتن به محتوای اصلی

نمایندگان کنگره آمریکا از شرکت‌های فناوری خواستند به معترضان در ایران کمک کنند
28.10.2022 - 19:45

 

 

گوگل

 

 

وبسایت خبری-تحلیلی اکسیوس با انتشار این خبر نوشته است که معترضان ایرانی که پس از درگذشت مهسا امینی  در بازداشت نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات پرداخته‌اند با اقدامات حکومت در محدود کردن و ایجاد اختلال در ارتباط اینترنتی و امکانات استفاده ازپلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی مواجه شده‌اند.

این نامه به ابتکار تام مالینووسکی، عضو مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، تدوین شده و در آن از شرکت‌ها خواسته شده است تا «ابزارهایی را که ایرانیان برای دور زدن محدودیت اینترنتی اعمال شده توسط دولت  به آنها نیاز دارند، هرچه سریع‌تر و به شیوه‌ای قانونی فراهم کنند و در اختیارشان قرار دهند».

بر اساس این نامه، این فناوری‌ها شامل سرویس‌های ابری و میزبانی، پلتفورم‌ها و ابزارهای پیام‌رسان، ابزارهای توسعه‌دهنده و تحلیلی، و دسترسی به فروشی اپلیکیشن است.

این نامه به مدیران گوگل، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و دیجیتال اوشن فرستاده شده است. دیجیتال اوشن  یک شرکت فعال در زمینه زیرساخت کلاود است.

این نامه را شش نماینده کنگره از حزب دموکرات و چهار نماینده از حزب جمهوریخواه آمریکا امضا کرده‌اند.

آقای مالینوسکی به اکسیوس گفته است که نمایندگان کنگره از کم‌کاری شرکت‌های فناوری در زمینه کمک به ایرانیان ناخرسندند و افزوده است که با اقدام دولت آمریکا در لغو محدودیت در زمینه دسترسی ایرانیان به امکانات فناوری اطلاعاتی «اکنون توپ واقعا در زمین شرکت‌هاست تا فناوری‌هایی را که مجوز ارائه آنها به ایرانیان صادر شده به کار گیرند تا اطمینان حاصل شود که ایرانیان واقعا می‌توانند در ایمنی و امنیت با هم ارتباط برقرار کنند».

تظاهرات

 

او گفته است: «در حالیکه ایرانی‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند، ما فعالیت لازم را از جانب شرکت‌ها نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد این شرکت‌های بزرگ تمایلی به قبول ریسک ندارند و این یک اشتباه است».

نشریه اکسیوس افزوده است که  پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس، استفاده از ابزار مقابله با محدودیت‌های اینترنتی حکومتی در ایران افزایش یافت و همزمان، حکومت اقدامات خود برای محدودیت بیشتر ارتباطات را شدت بخشید.

در واکنش به نقض حق برخورداری از آزادی اطلاات، وزارت دارایی آمریکا قوانین تحریم علیه ایران را بازنگری کرد تا به شرکت‌های فناوری آزادی عمل بیشتری دهد تا بتوانند  ابزارها و خدمات لازم ازتیاط آنلاین برای دور زدن سانسور دولتی را در اختیار مردم ایران قرار دهند.

گوگل در ماه سپتامبر اعلام کرد که پس از کاهش تحریم‌ها، شاهد افزایش تقاضای ایرانیان برای استفاده از وی‌پی‌ان اوت‌لاین بوده است.

گوگل گفته است که در نتیجه تغییر تحریم‌های آمریکا در بخش ارتباطات این شرکت خدماتی از جمله وی‌پی‌ان را در اختیار کاربران مختلف در جهان از جمله ایرانی‌ها قرار می‌دهد.

اوتلاین به اشخاص ثالث امکان می‌دهد تا شبکه‌های خصوصی مجازی امنی را راه‌اندازی کنند که در برابر اختلال و سانسور مقاوم باشند.

 سخنگوی گوگل به آکسیوس گفته است که شمار کاربران اوتلاین در ایران از زمان شروع اعتراضات  ۱۰ برابر رشد داشته است.

گوگل همچنین در اواخر سپتامبر، اشتراک‌گذاری موقعیت‌یابی مکانی در نقشه گوگل را  به صورت محلی در ایران راه‌اندازی کرد تا کاربران ایرانی بتوانند مکان خود را به اشتراک بگذارند.

سخنگوی شرکت گفته است که «ما همچنین در حال کار روی راه‌های فنی برای اطمینان از دسترسی مداوم ایرانیان به ابزارهای ارتباطی عمومی مانند Google Meet و سایر خدمات اینترنتی خود هستیم».

به نوشته اکسیوس، حکومت ایران در ماه سپتامبر دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ متا را محدود کرد. سخنگوی گوگل گفته است که هشتگ‌های مربوط به اعتراضات  ایران در روزهای پس از اعلام کشته شدن مهسا امینی بیش از ۱۰۰ میلیون بار در سراسر جهان در اینستاگرام به کار رفته است.

اکسیوس با سایر شرکت‌های مخاطب نامه نمایندگان کنگره تماس گرفته اما مایکروسافت و آمازون  از اظهار نظر خودداری کردند و اپل و دیجیتال اوشن به درخواست‌های اکسیوس برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.