رفتن به محتوای اصلی

ویژگی‌های متفاوت خیزش جهانی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی
31.10.2022 - 01:47

جمعی از زنان سرشناس جهان خواستار اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن ملل متحد شدند

جمعی از زنان سرشناس جهان که در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، حقوق و هنر فعال هستند، در کارزاری با نکوهش سابقه جمهوری اسلامی در نقض حقوق زنان، خواستار حذف فوری حکومت ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شدند.

کمیسیون مقام زن ملل متحد، از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد است که با هدف برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان تشکیل شده و بالاترین مقام نظارتی در حوزه زنان در این سازمان به شمار می‌رود.

در نامه این زنان سرشناس، سرکوب خشونت‌بار خیزش مردمی جاری در ایران محکوم شده و آمده که حکومت ایران باید به دلیل ظلم نظام‌مند و طولانی‌مدتش به زنان و همچنین وحشیگری اخیرش نسبت به معترضان، در این کمیسیون رد صلاحیت می‌شد.

امضاکنندگان نامه تاکید کردند که به ازای هر روزی که جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن ملل متحد باقی بماند، این نهاد اعتبار خود را از دست می‌دهد.

میشل اوباما، هیلاری کلینتون و لارا بوش، سه بانوی اول پیشین آمریکا، ، کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی کانادا،ملاله یوسف‌زای برنده جایزه صلح نوبل، نادیا مراد برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر و اپرا وینفری برنامه‌ساز و مجری تلویزیون از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در این نامه همچنین به نابرابری‌های جنسی و جنسیتی و تبعیض قانونی علیه زنان در زمینه ازدواج، طلاق، ارث، حضانت فرزند، و پوشش در ایران اشاره شده است.

این زنان سرشناس جهان تاکید کردند که اکنون زمان همبستگی رهبران جامعه جهانی با زنان و دختران ایرانی در جهت حمایت از حقوق آنان است.

جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری رسما به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل درآمد، اما این عضویت با واکنش‌های منفی بسیار فعالان حقوق بشر و حقوق زنان مواجه شد.

سازمان دیده‌بان سازمان ملل متحد به تازگی متن پیش‌نویس قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را تنظیم و منتشر کرده است.

هیلل نویر، مدیر اجرایی این سازمان، اواخر مهرماه، عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون را «اوج ظاهرسازی» خواند و از وزیر خارجه آمریکا خواست که این قطعنامه را ارائه دهد.

آمریکا اکنون عضو این کمیسیون است.

این سازمان همچنین درباره ادامه خشونت سیستماتیک مقامات جمهوری اسلامی علیه زنان و جان باختن و کشته شدن اخیر معترضان در ایران، از جمله کودکان و زنان نیز ابراز نگرانی کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه ضمن محکوم کردن شدید اقدامات خشونت‌بار و نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی علیه معترضان، از حکومت ایران خواست فورا معترضان بازداشت شده را آزاد کند و به جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر اجازه دهد آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند.

در این متن ضمن درخواست برای خارج کردن فوری ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، از جامعه بین‌المللی و دبیرکل سازمان ملل خواسته شده نسبت به وضعیت حقوق بشر و زنان در ایران توجه ویژه نشان دهند.

در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که با اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد، بسیاری از زنان و مردان از جمله دختران زیر هجده سال به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.