رفتن به محتوای اصلی

تظاهرات برزگ دانشگاه پردیس صدرا است در اطراف شیراز
02.11.2022 - 18:54

خامنه‌ای در هفته هفتم اعتراضات ایران اطلاعیه مشترک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات را «مهم» خواند

 

آقای خامنه ای در اظهارات خود از دولت های غربی به تندی انتقاد کرده و گفته «انحطاط اخلاقی و پستی و جنایت از این بالاتر که غربی‌ها در رسانه‌های خود آموزش تخریب و اغتشاش و آموزش ساخت بطری‌های آتش‌زا و بمب دستی می‌دهند؟»

 

 خامنه‌ای در اظهارات خود از دولت های غربی به تندی انتقاد کرده و گفته «انحطاط اخلاقی و پستی و جنایت از این بالاتر که غربی‌ها در رسانه‌های خود آموزش تخریب و اغتشاش و آموزش ساخت بطری‌های آتش‌زا و بمب دستی می‌دهند؟»

 علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در هفته هفتم اعتراضات در ایران مجددا درباره وقایع اعتراضی اخیر سخنرانی کرده و از جمله اطلاعیه مشترک سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات را که با انتقادهای کم سابقه در ایران رو به رو شد، «مهم» خواند.

آقای خامنه‌ای در جمع گروهی از دانش آموزان که به مقر او آمده بودند، گفت: «اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اغتشاش‌ها حاوی اطلاعات و کشفیات مهمی بود و نشان می‌دهد دشمن برای تهران و شهرهای بزرگ و کوچک برنامه‌ریزی کرده بود و طراحی داشت».

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای مشترک، بدون ارائه مستندات، اعتراض‌های اخیر را به سازمان‌های اطلاعاتی خارجی مانند سی.‌آی.‌ای و موساد نسبت دادند و ادعاهایی درباره توییتر، اینستاگرام و همچنین اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مطرح کردند که بنا به شواهد موجود، نادرست به نظر می‌رسند.

این اطلاعیه دو خبرنگار بازداشت شده روزنامه های شرق و روزنامه هم‌میهن را که خبر جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را منتشر و سپس از مراسم تدفین او در سقز گزارش تهیه کرده بودند، جاسوس و از عوامل شروع اعتراضات معرفی کرده است.

همکاران این دو روزنامه‌نگار و مدیران روزهای شرق و هم‌میهن همراه شمار گسترده‌ای از روزنامه‌نگاران اعتبار اطلاعیه مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات را زیر سئوال برده و شهروندان ایرانی حاضر در شبکه های اجتماعی هم محتوای بیانیه را بی ارتباط با اعتراضات گسترده در ایران خوانده و «تکرار روش‌های کهنه» مقام‌های حکومتی خوانده‌اند.

اطلاعیه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این کمتر به این شکل مورد انتقاد گسترده قرار می‌گرفت.

اعتراضات جاری ایران زمانی آغاز شد که مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ساکن سقز در سفر به تهران از سوی ماموران گشت ارشاد بازداشت شد و پس از سه روز اغما درگذشت.

آقای خامنه ای ادامه اعتراضات در ایران را «جنگی ترکیبی» خوانده و گفته «دشمن یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، بعضی از قدرت‌های موذی و خبیث اروپایی و برخی از گروهک‌ها با همه امکانات به میدان آمدند و با استفاده از دستگاه‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و ظرفیت فضای مجازی، و بهره‌گیری از تجربیات گذشته در ایران و بعضی از کشورهای دیگر تلاش کردند به ملت ضربه بزنند.»

جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران و تلاش برای سرکوب آن، معترضان رفتار ماموران مسلح جمهوری اسلامی را با رفتار نظامیان اسرائیلی در برابر فلسطینیان معترض مقایسه می کنند و رفتار ماموران حکومت ایران را «بی رحمانه تر» از رفتار نظامیان اسرائیلی می‌خوانند.

انتقاد مجدد خامنه‌ا‌‌‌ی از آمریکا و دولت‌های غربی

معترضان در ایران در دیوار نویسی و اعتراضات خود علیه آقای خامنه ای شعار می دهند و او را مسبب وضعیت کنونی ایران می‌خوانند

 

معترضان در ایران در دیوار نویسی و اعتراضات خود علیه آقای خامنه ای شعار می دهند و او را مسبب وضعیت کنونی ایران می‌خوانند

در اعتراضات جاری شهروندان به جمهوری اسلامی ایران، دامنه سنی معترضان به گروه سنی کودکان دانش آموز رسیده است.

آقای خامنه‌ای در واکنش به حضور دانش آموزان، نوجوانان و جوانان مدرسه ای در اعتراضات گفته «اینها بچه‌های خودمان هستند و ما با اینها بحثی نداریم چون به دلیل برخی هیجان‌ها و احساسات و برخی بی دقتی‌ها در مسائل وارد میدان شدند، اما مهم صحنه‌گردانان اصلی هستند که با نقشه و برنامه وارد شدند».

از هفت هفته پیش که اعتراضات سراسری در ایران بالا گرفته، شمار قابل توجهی از دانش آموزان خواستار تحول در ایران شده‌اند و از جمله دختران دانش آموز با برداشتن حجاب خود و برچیدن عکس های آیت‌الله خمینی و آقای خامنه ای از دیوار کلاس هایشان، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر داده اند.

عکس و ویدئوهای این اعتراضات در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. اعتراضات نوجوانان و جوانان دانش آموز از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با خشونت کم سابقه ای سرکوب شده است. نیروهای مسلح با حضور در مدارس، دانش آموزان را دستگیر کرده اند.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دستکم ۲۷۷ تن رسیده که ۴۰ تن از آنهاکودک بوده‌اند.

در یک مورد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اعلام کرده که علی جلیلی، مدیر دبیرستان کار و دانش تهران، پس از احضارهای متوالی به اداره اطلاعات و حراست آموزش و پرورش بر اثر تهدیدها و فشارها و شکنجه روانی اعمال شده علیه او دچار ایست قلبی شده و فوت کرده است.

ماموران مسلح در روزهای اخیر از مدیران مدارس خواسته اند که موبایل دانش آموزان را کنترل کنند و در برخی از موارد آنها را بازداشت کرده اند.

آقای خامنه‌ای در اظهارات امروز خود بار دیگر آمریکا را عامل اعتراضات جاری معرفی کرده و گفته «بسیاری از قدرت‌های غربی از این جهات شبیه آمریکا هستند.»

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر از باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا بابت آنچه او حمایت از معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خوانده، انتقاد کرده است. آقای اوباما در آن زمان در اشاره ای مختصر و گذرا از کشته شدن ندا آقاسلطان در زمان حضور در یکی از خیابان های تهران انتقاد ملایمی از جمهوری اسلامی ایران کرد اما به دلیل خودداری از حمایت واضح از معترضان با انتقاد از جمله انتقاد معترضان ایرانی رو به به شد. آقای اوباما اخیرا از حمایت نکردن اعتراضات سال ۸۸ ابراز پشیمانی کرده و آن را از سیاست های غلط دولت خود توصیف کرده است.

آقای خامنه ای در بخش دیگری از اظهارات خود از دولت های غربی به تندی انتقاد کرده و گفته «انحطاط اخلاقی و پستی و جنایت از این بالاتر که غربی‌ها در رسانه‌های خود آموزش تخریب و اغتشاش و آموزش ساخت بطری‌های آتش‌زا و بمب دستی می‌دهند؟»

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعتراضات شهروندان ایرانی را «اغتشاش» می‌خوانند.

معترضان در ایران در دیوار نویسی و اعتراضات خود علیه آقای خامنه ای شعار می دهند و او را مسبب وضعیت کنونی ایران می‌خوانند.

آقای خامنه ای ۸۳ ساله ۳۳ سال است که رهبر جمهوری اسلامی ایران است و مطابق قانون اساسی بر اساس «ولایت مطلقه فقیه» دارای اختیارات و قدرت نامحدودی در کشور است.

او یک ماه پیش در اولین سخنرانی خود علیه اعتراضات، از یک پادگان در تهران و در جمع فرماندهان نظامی خواستار مقابله با معترضان در شهرهای ایران شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.