رفتن به محتوای اصلی

تيراندازي بسوي مردم در زاهدان و خاش ، جمعه ١٣ ابان
04.11.2022 - 11:56

طبق گزارشاتی که به رسانه بلوچ نیوز رسیده تاکنون در اعتراضات مردم در خاش 21 نفر شهادت رسیده اند و 120 نفر مجروح شده اند
طبق گزارشات رسیده سردخانه بیمارستان ظرفیتش تکمیل شده است و مجروحان نیاز شدید به خون دارند

جمعه‌های اعتراض در سیستان و بلوچستان؛ چهلم چهار جوان کشته‌شده و به خیابان‌ آمدن معترضان

در هفتمین هفته از خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، معترضان در زاهدان، سراوان، خاش و ...، با سر دادن شعارهایی علیه کلیت جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمدند. عوامل سرکوب جمهوری اسلامی به سوی معترضان تیراندازی کردند. وضعیت در خاش بحران‌زده است و چندین تن کشته و زخمی شده‌اند.

روز جمعه ۱۳ آبان همچون جمعه‌های پیشین، مردم زاهدان پس از نماز جمعه این شهر دست به تظاهرات زدند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه این شهر خواستار برگزاری رفراندوم شد و از اعدام و اعتراف اجباری انتقاد کرد.

از سوی دیگر، امروز مصادف با مراسم چهلم کنعان آقایی، محمدحسن ترکمان، شیرین علیزاده و محمود کشوری بود که در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

روز ۱۳ آبان همچنین دهمین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، در بازداشتگاه پلیس فتا است.

بنیاد ستار بهشتی اعلام کرد در سالروز کشته شدن او، ماموران وزارت اطلاعات و لباس شخصی به گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی حمله کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید: رفراندوم بگذارید و نتیجه آن را بپذیرید

مولوی عبدالحمید

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه امروز با بیان اینکه الان اکثریت مردم ایران ناراضی اند، گفته است:«اگر قبول ندارید با حضور ناظران بین المللی یک رفراندوم بگذارید و نتیجه آن را بپذیرید.»

آقای عبدالحمید گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به «جمعه خونین» زاهدان گفت: «ظرف چند ساعت کشته‌های ما با تمام کشور ایران برابر شد.»

حدود یک ماه پیش - جمعه ۸ مهر - نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

ایران در هفت هفته گذشته و پس از کشته‌شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد، دستخوش اعتراضات گسترده سراسری بوده است. در این ۴۹ روز براساس آمار نهادهای حقوق بشر دست کم ۲۵۳ نفر کشته شده‌اند که حداقل ۳۴ نفر از آنان کودک بوده‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتقاد از «امنیتی کردن کشور»، «نبود آزادی» را دلیل انقلاب سال ۵۷ ایران دانست و گفت: «همه مقامات و مسئولان حتی بالاترین مسئولیت کشورهم مشروعیت خود را از همین ملت گرفته است.»

او پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان جمعه یک ماه پیش زاهدان مسئول دانسته بود.

آقای عبدالحمید با اشاره به تبعیض علیه زنان گفت: «زنان بی‌مهری دیده‌اند. چرا زنان روسری‌هایشان را می‌سوزانند؛ در حالی که پوشیدن روسری یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است؟ چه کسی این زنان را به خشم درآورده است؟ این زنان چه بی‌مهری و ظلمی دیده‌اند که روسری‌هایشان را پاره می‌کنند و آتش می‌زنند؟».

او در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه «می‌خواهید به زور ملت را به بهشت ببرید اما بدانید که نه شیعه به زور به بهشت می‌رود و نه سنی.» گفت: «به خواسته جمهور که اصل و محور است، تن بدهید.»

آقای عبدالحمید با انتقاد از پخش اعترافات تلویزیونی آن را دلیل« مشتعل شدن خشم مردم» عنوان کرد و درباره اعدام‌ها نیز گفت:«چه‌قدر به قوه قضاییه هشدار داده شد درباره این اعدام‌ها که خلاف سیره اسلام است. این اعدام‌ها را از کجا آوردید که هر چیزی را محاربه می‌دانید و برایش مجازات اعدام در نظر می‌گیرید؟ چه جوانانی برای مواد مخدر اعدام شدند. این‌ها به ضرر اسلام و ایران است.»

پیش از این شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی، رییس جمهور پیشین ایران در سخنانی درباره لزوم حمایت از خانواده‌ اعدام‌شدگان، به روستایی در جنوب شرق ایران اشاره کرده و گفته بود: «ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند.»

ایران در کنار چین و عربستان از کشورهایی است که به دلیل شمار بالای اعدام مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری است.

 

تیراندازی به معترضان در شهرهای سیستان و بلوچستان

همزمان گزارش شده است که پس از برگزاری نماز جمعه زاهدان مردم به خیابان های شهر آمده اند و شعار داده اند: «مرگ بر بسیجی»، «مرگ بر خامنه‌ای». همچنین تصاویری از تیراندازی سنگین در زاهدان دیده می شود که معترضان شعار می دهند «یا شهادت یا آزادی».

بر اساس تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است تجمعاتی هم در خاش و سراوان برگزارشده که به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی منجر شده است.

گروهی از معترضان نیز در راسک در استان سیستان و بلوچستان در حمایت از مولوی عبدالحمید و همچنین مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه راسک راهپیمایی کردند و با شعارهایی خواهان مجازات عاملان جمعه سیاه زاهدان شدند.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برده و درهفته های گذشته بارها خواستار رسیدگی و تحقیق درباره آن و برخورد با عوامل و مقصران آن شده است.

او پیشتر گفته بود: «افراد مسلح لباس شخصی که بر روی پشت بام منازل مستقر بودند به سمت مردمی که در حال بازگشت به خانه های خود بودند، تیراندازی می کنند و اکثر این تیرها به سر و قلب این نمازگزاران شلیک شده و مشخص است کار تک تیراندازها بوده است.» آقای عبدالحمید این حادثه را «ظلم بزرگی خوانده که در نوع خودش بی سابقه است.»

عصر اختناق به پایان رسیده است

نماز جمعه هفته گذشته زاهدان

 

هفته گذشته در حالیکه رییس نیروی انتظامی زاهدان به دلیل «قصور» از کار برکنار شده بود بسیاری از شخصیت‌ها و امنای اهل سنت در سیستان و بلوچستان ضمن اعلام حمایت قاطع از مولوی عبدالحمید، برای برگزاری نماز جمعه به مسجد مکی این شهر رفتند. مسجد مکی مهمترین مسجد اهل سنت در سیستان و بلوچستان است که حیاط آن حکم مصلی برای نماز جمعه این شهر را هم دارد.

مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه عصر اختناق به پایان رسیده است گفت: « مردم بلوچ بر خواسته‌های «قومی»، «مذهبی» و همین طور «خواسته‌های ملی همه مردم ایران» پافشاری می‌کنند. او گفت: «ما معتقدیم به آزادی بیان، آزادی قلم، آزادی‌های سیاسی؛ مشکلات ایران تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست، مهمتر از آن آزادی سیاسی و آزادی تفکر و اندیشه است.»

او گفت: «در ایران تکثرگرایی نیست و تا تکثرگرایی نباشد و تا وقتی مجلس و قوه‌ها و ادارات و وزارتخانه‌ها تا وقتی از افراد شایسته مختلف از همه مذاهب و اقوام و تفکرات گوناگون نباشد رشد نمی‌کند و ترقی نمی‌کند.»«ضعفی که الان در مدیریت کشور موجود است به خاطر این است که یکدست است.»

به گفته آقای عبدالحمید: «این اعتراضات صدای مردم است، صدای ملت است، این صدا را گوش کنید.»

او جمعه پیش از آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان این واقعه مسئول دانست. اظهاراتی که در چند روز گذشته موجب انتقادهای تند از مولوی عبدالحمید از سوی مقام‌های حکومتی شده و به نظر می‌رسد چهره‌های سرشناس مذهبی و اجتماعی در این منطقه، با اعلام حمایت قاطع از او به این حملات واکنش نشان دادند.

 

 

 

وزیران خارجه گروه۷ تلاش برای سرکوب خشونت‌بار خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند

 

در بیانیه پایانی اجلاس وزیران امور خارجه گروه ۷ (هفت کشور صنعتی جهان)، سرکوب خشن اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی از سوی نیروهای امنیتی حکومت، به شدت محکوم خواهد شد.

وزیران امور خارجه گروه هفت همچنین درباره مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی گفت‌وگو و درباره ادامه روند مذاکرات، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در پایان نشست امروز و در بیانیه پایانی، از جمهوری اسلامی خواسته خواهد شد همه اتباع غربی که در ایران زندانی هستند، آزاد شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وزیران امور خارجه هفت قدرت اقتصادی، موسوم به گروه ۷، در نشست خود موضوع روابط با جمهوری اسلامی را به بحث و بررسی می‌گذارند.

این در حالی است که کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، از احتمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در رابطه با کمک‌های تسلیحاتی به روسیه سخن گفت.

وزیران امور خارجه ایالات متحده و آلمان اما روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان در دیداری درباره حمایت ایران از تجاوز روسیه و «تلاش‌های مشترک برای پاسخگو کردن این کشور به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز مردم شجاع ایران»، گفت‌وگو کردند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در نشست این گروه اعلام کرد که جمهوری اسلامی، هفته‌هاست از «خشونت وحشیانه‌» علیه شهروندان خود استفاده می‌کند.

استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله روسیه به اوکراین نیز از دیگر موضوعات این نشست است و پیش از این فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا اعلام کردند این اقدام می‌تواند نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد که در حمایت از برجام صادر شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.