رفتن به محتوای اصلی

نیما نوریِ ۱۸ ساله، تک فرزندی که در مراسم چهلم حدیث نجفی کشته شد
05.11.2022 - 09:27

اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان، تعدادی از عکس‌های اعتراضی را چاپ کردند و در محوطه دانشگاه به نمایش گذاشتند.

در این عکس‌ها، چهره حسین رونقی ملکی، فعال سیاسی زندانی، حامد اسماعیلیون، کودکی که بر مزار مادرش عزاداری می‌کند و برخی کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری دیده می‌شود.

 

حسن رونقی: پدرم جلوی زندان اوین سکته کرد

حسن رونقی برادر حسین رونقی زندانی سیاسی در توییتر نوشت که پدرش در«جلوی زندان اوین سکته قلبی کرد و به بیمارستان طالقانی انتقال یافت».

به نوشته حسن رونقی، پدرش پس از آنژیوگرافی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است.

او جمهوری اسلامی را «مسئول وضعیت پدرش» دانست.

حسین رونقی فعال مدنی و حقوق بشر در سال‌های قبل هم زندانی سیاسی بوده است.

پس از شروع اعتراض‌های اخیر، در هفته‌های پایانی شهریور، ماموران امنیتی برای بازداشت دوباره او به خانه‌شان حمله کردند اما او با اینکه توانست «فرار» کند، چند روز بعد خود را به دادسرای زندان معرفی کرد.

خانواده او بارها از نگرانی از سلامت پسرشان و بی‌خبری از او اظهار نگرانی کرده‌ و «مسئولین ارشد حکومت ایران» را مسئول جان پسرشان دانسته‌اند. درساعت‌های گذشته، تصاویر مادر و پدر حسین رونقی که دیشب را جلوی زندان اوین به صبح رسانده بودند در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان می‌شد.

به گفته مسعود کاظمی روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق، حسین رونقی دیروز (جمعه ۱۳ آبان) برای مدت کوتاهی به یک مرکز پزشکی منتقل و در حالی که روی صندلی چرخدار بود به زندان بازگردانده شده است.

 

اعتراض‌ها در دانشگاه علامه: «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما»

این ویدیو از اعتراض دانشجویان دانشگاه علامه در ۱۴ آبان منتشر شده است که در ساختمان این دانشگاه علیه رئیس دانشگاه شعار می‌دهند.

 

اعتصاب کسبه سقز ادامه دارد

ویدئوهایی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که نشان می‌دهند برخی از کسبه در شهر سقز روز شنبه دست به اعتصاب زده‌اند.

از آغاز اعتراض‌های سراسری تاکنون، شهرهای کردنشین ایران بارها صحنه اعتصابات گسترده بوده‌اند.

سقز که زادگاه مهسا امینی است، در این مدت با سرکوب شدید روبه‌رو بوده و برای هفته‌های متوالی گزارش‌هایی از فضای امنیتی حاکم بر این شهر منتشر شده است

ادامه اعتصاب و تحریم کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها در اعتراض به تعلیق و ربوده شدن دانشجویان

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران از جمله تهران، یزد، بهشتی، علامه طباطبایی و آزاد تهران شمال در بیانیه‌هایی اعلام کردند تا زمان آزادی دانشجویان زندانی و برطرف شدن جو امنیتی در دانشگاه‌ها، اعتصاب و از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای اعلام کردند از روز شنبه ۱۴ آبان، بار دیگر کلاس‌های درس را تحریم و در دانشکده‌ها تحصن می‌کنند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر تمام تلاش خود را برای سرکوب خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی به ویژه در دانشگاه‌ها به کار گرفته‌اند.

دانشجویان دانشگاه تهران اما خواستار «آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشتی و صدور قرار منع تعقیب» برای آنان، «رفع تعلیق‌ها و محرومیت‌های اخیر تحصیلی و ممنوع‌الورودی‌ها» و «خروج تمامی نیروهای امنیتی و لباس شخصی از دانشگاه‌ها» شدند.

«جلوگیری از دخالت نهادهای امنیتی در جهت ستاره‌دار کردن دانشجویان بازداشت شده»، «برکناری تمامی عواملی که در حوادث اخیر نقش داشتند از دانشگاه و حراست»، «عذرخواهی رسمی از تمامی دانشجویان بابت جریانات اخیر» و «پایان دادن به قوانین مرتجعانه‌ حاکم بر دانشگاه مانند تفکیک جنسیتی در سلف غذاخوری و دخالت حراست در پوشش دانشجویان» از دیگر خواسته‌های این دانشجویان است.

تجمع بر سر مزار مومن زند کریمی با شعار «مرگ بر خامنه‌ای»

بر اساس ویدئویی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، روز شنبه همزمان با سومین روز بعد از خاکسپاری مومن زند کریمی، عده‌ای بر سر مزار او جمع شدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

مومن زند کریمی، نوجوان ۱۸ ساله‌ای بود که در روز چهارشنبه هفته گذشته در سنندج کشته شد.

به گفته پدر آقای زند کریمی او در جریان اعتراض‌ها گلوله خورد.

او از جمله معترضانی بود که با گلوله‌های تفنگ ساچمه‌ای کشته شد.

منابع دانشجویی از آغاز اعتراض‌ها در برخی دانشگاه‌های کشور خبر می‌دهند

بر اساس گزارش‌های کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» در روز شنبه تا این لحظه دانشجویان در دانشگاه‌های گیلان، علم و صنعت (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)، شریف، علامه طباطبایی، آزاد مشهد، آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه تهران، دست به اعتراض زده‌اند.

این اعتراض‌ها در مواردی تحصن دانشجویی و در برخی دانشگاه‌ها نیز برپایی تجمع است.

در ویدئویی که از دانشگاه گیلان منتشر شده، دانشجویان شعار می‌دهند: «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه».

در تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد نیز دانشجویان شعار می‌دهند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم».

تجمع بر سر مزار مومن زند کریمی با شعار «مرگ بر خامنه‌ای»

بر اساس ویدئویی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، روز شنبه همزمان با سومین روز بعد از خاکسپاری مومن زند کریمی، عده‌ای بر سر مزار او جمع شدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

مومن زند کریمی، نوجوان ۱۸ ساله‌ای بود که در روز چهارشنبه هفته گذشته در سنندج کشته شد.

به گفته پدر آقای زند کریمی او در جریان اعتراض‌ها گلوله خورد.

او از جمله معترضانی بود که با گلوله‌های تفنگ ساچمه‌ای کشته شد.

 

نیما نوریِ ۱۸ ساله، تک فرزندی که در مراسم چهلم حدیث نجفی کشته شد

مهسی امینی

نیما نوری زمانی که برای شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی عازم آرامستان بهشت سکینه کرج بود، با شلیک نیروهای امنیتی به جناغ سینه و ران پایش کشته شد. جنازه او را هنوز به خانواده تحویل نداده‌اند.

مردم هنوز داغ‌دارند، مراسم چهلم‌های کشته‌شده‌های اعتراض‌ها به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی یکی بعد از دیگری با حضور گسترده مردم و نیز با وجود تهدید، ارعاب و سرکوب حکومت برگزار می‌شود، اما هم‌چنان به شمار چهره‌هایی که در راه مطالبه آزادی‌خواهانه‌شان کشته می‌شوند، افزوده می‌شود.

پنج‌شنبه ۱۲ آبان روز مراسم چهلم حدیث نجفی، سارینا اسماعیل‌زاده، پارسا رضادوست، مهسا موگویی و غزاله چلابی بود که همگی در جریان اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. اولین تصاویر از حرکت چندین هزار نفر از مردم کرج به سمت آرامستان بهشت سکینه این شهر حکایت داشت. دیری نپایید که کرج و بزرگ‌راه کرج-قزوین به دلیل یورش نیروهای امنیتی به معترضان صحنه درگیری و خشونت شد.

نیروهای امنیتی به سیاق ۴۹ روز گذشته معترضان را به گلوله بستند و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند. علاوه بر کرج در شهرهای دیگری چون اصفهان، اراک، لاهیجان، تهران و فولادشهر نیز اعتراض‌هایی گسترده‌ای شکل گرفت که در جریان آنها دست‌کم دو نفر کشته شدند، عرفان زمانی در لاهیجان و نیما نوری در کرج.

خانواده نیما نوری می‌گویند هنوز پیکر فرزندشان برای خاکسپاری به آنها تحویل داده نشده

به گفته خانواده نیما نوری، نیروهای امنیتی هنوز پیکر این جوان کشته شده در اعتراض‌ها را در اختیارشان قرار نداده‌اند تا به خاک سپرده شود.

یکی از نزدیکان خانواده نیما نوری به بی‌بی‌سی گفت آنها تهدید شده‌اند در صورتی که با رسانه‌ها صحبت کنند، خانواده بازداشت و افراد دیگری کشته خواهند شد.

او ۱۸ سال داشته و تنها فرزند خانواده بوده.

نیما نوری به نزدیکانش گفته بود که حاضر است «برای میهن و آزادی جانش را فدا کند».

خانواده توماج صالحی برای شنبه مقابل ایستگاه قطار شهر بوخوم آلمان فراخوان تظاهرات داد

 

خانواده و دوستان توماج صالحی، خواننده رپ بازداشتی از مردم درخواست کردند تا روز شنبه در تظاهراتی با عنوان «توماج را آزاد کنیم» مقابل ایستگاه قطار شهر بوخوم آلمان شرکت کنن

دانشجویان دانشگاه‌ یزد در اعتراض به اخراج و ربوده شدن دانشجویان، کلا‌س‌ها را تحریم کردند

 

جمعی از دانشجویان دانشگاه یزد در بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض و مقابله با اقدامات مسئولان این دانشگاه مبنی بر تهدید، تعلیق، اخراج و ربوده شدن برخی از دانشجویان دانشگاه یزد و دیگر دانشگاه‌های استان از روز شنبه ۲۴ آبان‌ماه تمام کلاس‌های درس خود را تحریم می‌کنند

حمله روزنامه دولت ایران به عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت ایران اظهارات روز گذشته امام جمعه اهل سنت زاهدان را «اظهارات دشمن‌پسند» خطاب کرده و با حمله به او این سخنان را از جمله عوامل تحریک و زمینه‌ساز آشوب‌ها خوانده است.

آقای عبدالحمید روز گذشته بحث برگزاری همه‌پرسی در ایران را مطرح کرد و گفت «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

او اخیرا علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان جمعه یک ماه پیش زاهدان مسئول دانسته بود.

روزنامه هم‌مهین: شیوه‌های مقابله با معترضان زیانبار است

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله امروز خود ۴ شرط برای حل بحران فعلی در ایران پیشنهاد کرده و گفته است اتفاقات دو روز گذشته به‌ویژه در بلوچستان و کرج پیام خوبی ندارد. در هر دو محل، نیروهای امنیتی با خشونت با معترضان مقابله کردند.

این روزنامه گفته است حاکمیت باید بپذیرد که مشکلات و بحران، ریشه‏‌های داخلی دارد و شیوه‏‌های موجود برای مقابله «منسوخ و ناکارآمد و حتی زیان‏بار است و بیشتر شبیه ریختن بنزین روی آتش است.»

صحبت های تکانده مادر محمد حسن ترکمان در چهلم پسرش

مهسی امینی

مادر محمد حسن ترکمان: به من گفتند بگو فرزندت در تصادف کشته شده، اما من دروغ نمی‌گویم

در ویدئوی جدیدی که خبرگزاری هرانا از مادر محمد حسن ترکمان منتشر کرده، او تایید می‌کند که از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار بوده که بگوید فرزندش در تصادف کشته شده است.

محمدحسن ترکمان، ۲۷ ساله در اعتراض‌های روز ۳۰ شهریور در بابل به ضرب گلوله کشته شد.

بنا بر گزارش‌ها، به خانواده محمد حسن ترکمان گفته شد پسرشان را «منافقین» کشته‌اند، اجازه ندادند خانواده درست جسد او را ببینند و خاک‌سپاری او هم با حضور شدید نیروهای امنیتی بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.