رفتن به محتوای اصلی

برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش
بیانیه سه ائتلاف بزرگ سیاسی
07.11.2022 - 23:27

در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ۱۳ آبان در شهرستان خاش رقم زد که در نتیجه‌ی آن تعداد زیادی از مردم خاش از جمله کودکان به خاک و خون کشیده شدند؛ گزارش‌ها حاکی از کشته شدن حداقل ۱۸ نفر و زخمی شدن تعداد قابل توجهی از مردم خاش است. جنبش مردم بلوچ در همراهی با خیزش انقلابی مردم ایران صورت گرفته و در اتحادی بی‌نظیر با دیگر مردمان ایران به پیش می‌رود. رژیم با همان قساوتی که در زاهدان مردم بیگناه را به خاک و خون کشید، به کشتار مردم خاش نیز پرداخت.
از جنبش اجتماعی- انقلابی سرتاسری مردم ایران نزدیک به دو ماه می‌گذرد که جرقه‌ی آن را قتل فجیع مهسا (ژینا) امینی دختر کرد زد؛ دختری که در شهر غریب به خاطر پیدا بودن تار مویی از او توسط گشت ارشاد آتش به اختیار رژیم ولایت فقیه حاکم بر ایران کشته شد. جنبش انقلابی با وجود سرکوب‌های فراوان و بی محابای رژیم و دست یازیدنش به انواع ترفندها هنوز زنده است و همه روزه طیف‌های گوناگون اجتماعی و مردمان شهرهای جدیدی را به خود جذب می‌کند.
این اعتراضات با حضور گسترده‌تر دختران و پسران جوان، و مردان و زنان ایران با شعار بسیار مترقی " زن - زندگی– آزادی" در کف خیابان‌ها در میان آماج گلوله‌ و آتش هنوز ادامه داشته و سر باز ایستادن ندارد.
ایرانیان خارج از کشور نیز با همبستگی و برپایی تظاهرات هزاران نفری و در مواردی ده‌ھا ھزار نفری در بیش از ۱۸۰ شهر کشورھای مختلف جھان حمایت‌های بی‌دریغ خود با اعتراضات داخل را اعلام و پیام مردم ایران را به جهانیان رسانیده‌اند. در اکثریت پارلمان‌های دنیا شعار "زن- زندگی آزادی" با نام مهسا(ژینا) امینی که به رمز مبارزات تبدیل شده با بانگ بلند فریاد زده شد و زن‌های بسیاری به پاس ادای احترام به ژینا و حمایت از اعتراضات مدنی در ایران موهای خود را قیچی نمودند.
تفاوت عمده‌ی این تظاهرات برجسته بودن مطالبات زنان در کنار دیگر مطالبات سیاسی و اجتماعی است. زنان بیشترین فشار و ظلم و تحقیر را در ۴۳ سال حکومت ظلم و جور جمهوری اسلامی متحمل شده‌اند و در کنار آن‌ها حضور ملیت‌های تشکیل دهنده ایران بسیار برجسته است. اعتراضات بی‌نظیر نزدیک به دو ماه اخیر هویتی مترقی، ضد استبداد و ستم و هر گونه نابرابری به خود گرفته است.
تداوم این اعتراضات با اسم رمز مھسا (ژینا) و شعار "زن- زندگی- آزادی" در روند خود می‌رود که به پیروزی یک انقلاب دموکراتیک سکولار(جدایی دین و ایدئولوژی از دولت) تبدیل شود. خواسته‌های این نسل جوان دلیر با پیشینیان کاملاً متفاوت است و به صورت تکاملی تغییر حکومت را نشانه رفته است تا نظامی آزاد، دموکراتیک و سکولار با قانون اساسی‌ای ایجاد شود که در جامعه تمام انسان‌ها از حقوق برابر فردی، گروهی، اجتماعی، جنسیتی و ملی برخوردار باشند. برای گذار از جمهوری اسلامی و برقراری یک نظام جمھوری دموکرات و سکولار با کمترین هزینه، لازم است زن و مرد و پیر و جوان در آن اشتراک داشته باشند.
شعار "زن- زندگی- آزادی" از کردستان که از ستم مضاعف ملی در رنج است و توسط زنانی که با اِعمال ستم چند لایه بر آن‌ها به سختی زندگی می‌گذرانند به جامعه‌ی سرتاسری ایران برای به حرکت در آوردن موتور انقلاب و حمایت جامعه جهانی امروز، برای تحقق برابری و آزادی در تمام شئون زندگی انسان‌ها اهداء گردیده است.
ما ضمن فراخواندن مردمان استان سیستان و بلوچستان و سرتاسر ایران به اعتصاب عمومی در روز پنجشنبه ١٩ آبان ١٤٠١درمحکوم نمودن کشتارمردم در ۱۳ آبان در خاش و پاسداشت چهلمین روز شهدای زاهدان بر این باوریم که:
شعار مترقی "زن- زندگی-آزادی" که مردمان گوناگون سراسر کشور را برای گذر از جمهوری اسلامی در بر گرفته است، می‌تواند فراھم کننده‌ی بستری برای ایجاد "صلح، امید و شادی" و استقرار "همزیستی مسالمت آمیز" خود خواسته میان ملت‌های فارس، تورک، کورد، عرب، لور، بلوچ، تورکمن و کاسپی و ھمه‌ی مردمان با باورهای دینی و عقاید گوناگون باشد تا بنیاد ایرانی آزاد و آباد و برای شهروندانی برابر حقوق فارغ از نژاد، ملیت، جنسیت، باورھای دینی، موقعیت و جایگاه اجتماعی و جغرافیایی‌شان استوار گردد۔
کنگره‌ی ملیتھای ایران فدرال
شورای دموکراسیخواھان ایران
ھمبستگی برای آزادی و برابری در ایران  .

  7 اکتبر 2022

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.