رفتن به محتوای اصلی

ادامه بی‌خبری و نگرانی خانواده مجید توکلی،‌ زندانی سیاسی در ایران
10.11.2022 - 06:24

ادامه بی‌خبری و نگرانی خانواده مجید توکلی،‌ زندانی سیاسی در ایران

همسر مجید توکلی،‌ فعال سیاسی زندانی در ایران می گوید که امروز به زندان اوین مراجعه کرده تا بتواند وسایل شخصی مجید توکلی را به او برساند اما به او گفته شده که او را به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل کردند اما وقتی آنها به زندان تهران بزرگ رفتند به آنها گفته شده که مجید توکلی آنجا نیست.

یک هفته پیش از داخل زندان اوین گزارش شده بود که مجید توکلی را در «در بند ۲۴۱ زندان اوین مقابل چشم سایر زندانیان کتک زدند و ابتدا او را به سلول انفرادی و سپس به جایی نامعلوم منتقل کردند.»

مسعود کاظمی، روزنامه نگار ایرانی مقیم ترکیه گفته بود: «چند شب پیش یک نگهبان وارد بند شده و بی‌دلیل شروع به فحاشی کرده، مجید توکلی معترض شده و نگهبانان او را مقابل چشم سایر زندانیان مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس به سلول انفرادی منتقل کردند.»

خانواده مجید توکلی از وضعیت او بی‎‌خبر هستند و مادرش از جامعه جهانی کمک خواسته بود.

نماینده مهاباد در مجلس ایران بیانیه ۲۲۷ نماینده مجلس ایران را محکوم کرد

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی،‌ بیانیه ۲۲۷ نماینده مجلس را که خواهان اعدام معترضان شدند را محکوم کرده و می‌گوید که نگذاشتند در مخالفت با این بیانیه در مجلس حرف بزند.

روز یکشنبه گذشته ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای که در مجلس خواندند خواهان محارب خواندن معترضان در ایران شدند و از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان «هر چه سریعتر» اجرا کند.

تیراندازی و شلیک گاز اشک آور به جمعی که در میدان شهرداری رشت می‌رقصیدند

غروب امروز از شهر رشت در گیلان تصاویری منتشر شده که نشان می‌داد گروهی از مردم در میدان شهرداری این شهر تجمع کردند و می‌رقصند. در این تصاویر بسیاری از زنان روسری بر سر ندارند.

گزارش شده که گروهی از موتورسواران به این جمع نزدیک شدند و سعی در پراکنده کردن آنها داشتند که با شعارهای جمعیت رو به رو شدند و در مقابل اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

بر اساس احکام شرعی ایران و قانون مجازات اسلامی رقص حرام و در ایران جرم محسوب می‌شود. در طول اعتراضات اخیر در ایران بسیاری از معترضان حتی در مراسم خاکسپاری عزیزانشان در اعتراض اقدام به رقصیدن کردند.

 از بازار مدل لباس تجریش تا رژه نظامی در زاهدان ، ۱۱ ویدئو در ۹ دقیقه

 

 

سيزده ويدئو از ١٣ منطقه ايران ؛ پنجشنبه 19 و چهارشنبه شب 18 ابان

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری در ایران بازداشت شد

سعید افکاری از بازداشت خواهرش،‌ الهام افکاری خبر داده است.

او در توییتی نوشته که خبری از همسر و دختر سه ساله آنها ندارند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران هم با انتشار خبر بازداشت الهام افکاری عکسی از او داخل یک خودرو با چشمان بسته منتشر کرده است.

نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی شهریور ۹۹ به رغم کارزار گسترده برای جلوگیری از اعدامش و اعتراض وکلا به روند محاکمه اش، در پی محکومیت در دادگاه به اتهام قتل یک بسیجی در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

او این اتهام را قبول نداشت و می‌گفت در جریان بازجویی و حبس، شکنجه شده است.

وحید و حبیب افکاری دو برادر دیگر هم با محکومیت های طولانی زندانی شدند و مدتها تحت شکنجه و در انفرادی بودند.

خلاصه اخبار اعتراضات در شب و روز گذشته

مهسی امینی

  1. شب و روز گذشته در چهلمین روز از کشتار در جمعه خونین زاهدان تظاهرات اعتراضی در شهرهای ایران برگزار شد.
  2. تعدادی از دانشگاه‌ها شاهد ادامه تجمع اعتراضی دانشجویان و همچنین یادبود جان باختگان جمعه خونین زاهدان بودند.
  3. در تظاهرات روز و شب گذشته شعارهایی در همبستگی با مردم زاهدان و دیگرشهرهای سیستان و بلوچستان و کردستان داده شد.
  4. در مهاباد پیکر فایق مام قادری با استقبال وسیع مردم به خانواده‌اش تحویل داده و تشییع شد. او در ۲۱ مهر ماه با شلیک ماموران امنیتی زخمی شد و در بیمارستانی در ارومیه جان سپرد.
  5. تظاهرات گسترده در قهدریجان در استان اصفهان به خشونت کشیده شد.
  6. در تظاهرات تهران و شهرهای دیگر و همچنین دانشگاه‌ها در چهلم خدانور لجه‌ای یاد او گرامی داشته شد. او یکی ازچهره‌های اعتراضات ضد حکومتی در ایران تبدیل شده است.

اعتصاب کسبه در مهاباد، اعتراض مردمی در مریوان

مهسی امینی

بسیاری از کاسبان و بازاریان در شهر مهاباد، روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کردند. همچنین، مردم مریوان مراسم چهلم مختار احمدی را به صحنه اعتراض تبدیل کردند، اعتراضات دانش‌آموزی در تهران ادامه یافت و اعتصاب کارکنان نفت و گاز به روز چهارم رسید.

مراسم چهلم مختار احمدی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات، در مریوان و با حضور جمعی از شهروندان برگزار شد.

 مهاباد، ١٩ابان /اعتراضات مردم در پیشواز از پیکر فایق مام قادری«مادر برای فرزندت گریه نکن، قول می‌دهیم انتقامش را بگیریم» 

 

فایق مام قادری، شهروند مهابادی که روز ۲۳ مهر ماه به ضرب گلوله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شدت زخمی شده بود، روز چهارشنبه ۱۸ آبان، پس از گذراندن ۲۵ روز در کما، در بیمارستانی در ارومیه جان باخت و پیکر او در میان پیشواز گسترده همشهریانش به مهاباد بازگردانده شد.

بر اساس ویدیویی که به ایران اینترنشنال رسیده، پیکر فایق مام‌قادری شامگاه چهارشنبه از ارومیه به مهاباد رسید و جمعیت وسیعی از مردم مهاباد در خیابان‌ها به پیشواز پیکر او رفتند و تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

رقص خدا نور از زاهدان تا رقص یک زن بلوچ در میدان ازادی تهران

مهسی امینی

مردی که همدردی یک کشور را برانگیخت

خدانور لجه ای (لجعی)، از کشته‌شدگان «جمعه خونین» زاهدان است که پیش از اعتراض‌های اخیر به دلیل انتشار عکسی از شکنجه‌اش توسط نیروهای جمهوری اسلامی، خبرساز شده بود. در این عکس، خدانور در حالی که دستانش به یک میله پرچم بسته شده و لیوانی آب در برابرش قرار دارد دیده می‌شود. گفته شده بود که او شب تا صبح در این وضعیت بوده و به رغم تشنگی، ماموران آب را روبه‌رویش گذاشتند اما دستهایش را باز نکردند تا آب را بنوشد.

بازنشر این عکس به همراه انتشار ویدئویی که او در آن می‌رقصد، همدلی بسیاری را در روزهای اخیر برانگیخت.

 

در ادامه اعتراض ایرانیان به کشته و شکنجه شدن خدانور لجه‌ای در جمعه خونین زاهدان، دختری بدون حجاب در میدان آزادی تهران به رقص پرداخته است.

در این ویدیو رقص این دختر و آقای لجه‌ای با هم ترکیب و صدا گذاری شده است.

روز چهارشنبه در چهلم قربانیان تیراندازی ماموران دولتی به سوی نمازگزاران در زاهدان که ده‌ها کشته به جا گذاشت، در بسیاری نقاط ایران شهروندان با اعتصاب و اعتراض با مردم سیستان و بلوچستان همدردی کرده‌اند.

10 ویدئو شب 18 ابان درتهران و شهر های مخالف :

در طول روز - ۱۸ آبان - خبرهایی از اعتصاب در زاهدان، بسیاری از شهرهای کردستان و تهران رسید. گسترده ترین اعتصاب ها بار دیگر در شهرهای کردستان از جمله مهاباد، بوکان، سقز، سنندج و بانه انجام شد: 

از زاهدان هم گزارش شد که مغازه‌های چهارراه رسولی و بازار پارچه‌فروشان در اعتصاب هستند.

در تهران ویدیوهایی از شهرک ولیعصر منتشر شد که نشان می‌دهد بازار مبل تهران تعطیل است و مغازه‌ها در اعتصاب هستند.

 

 

با فرارسیدن ساعات شب مردم در نقاطی از جمله در مهاباد، اصفهان، تهران، رشت، مشهد، شیراز، شهرکرد و بندرعباس تجمع کردند شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

در شهر قهدریجان، در استان اصفهان، معترضان با افروختن آتش در یکی از میادین این شهر دیده می شوند. در این تصاویر بمب‌های آتش‌زا و صدای انفجار دیده و شنیده می‌شود و فردی که در حال ضبط ویدیو است فضای شهر را به فضای «جنگی» تشبیه می‌کند.

در مشهد معترضان شعار «سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران» و در خیابان ستارخان تهران مردم شعار «کشته شده خدانور، به دست چندتا مزدور» سر دادند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.