رفتن به محتوای اصلی

آخرین اخبار مهاباد و کردستان و از چه کارهایی باید اجتناب نمود/ کیانوش توکلی در گفتگو با محمد برزنجه
21.11.2022 - 16:49

 محمد برزنجه فعال سیاسی 

مهسی امینی

تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم جوانرود و پیرانشهر و کشته شدن دو نفر

نیروهای امنیتی به مردم شرکت‌کننده در مراسم خاکسپاری سه جان باخته خیزش انقلابی مردم ایران در جوانرود و پیرانشهر تیراندازی کردند و بر اساس گزارش‌ها دو نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.

بهاالدین ویسی، جوان ۱۶ ساله و عرفان کاکایی، دبیر ورزش ۵۰ ساله، شامگاه یکشنبه با شلیک مستقیم ماموران در جوانرود کشته شدند و مراسم خاکسپاری آنان روز دوشنبه برگزار شد. پس از این مراسم نیروهای امنیتی در جوانرود به مردم تیراندازی کردند و ویدیوها حاکی از درگیری شدید در این شهر است.

در همین حال سازمان‌های حقوق بشری هه نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن حداقل دو نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰ نفر در این شهر خبر دادند.

روز دوشنبه همچنین مردم در مراسم تشییع پیکر کاروان قادری، نوجوان ۱۶ ساله در پیرانشهر، شعارهای ضدحکومتی و همچنین شعار «کرد بلوچ آ‌ذری، آزادی برابری» سر دادند.

نیروهای امنیتی به سمت مردم در این شهر نیز تیراندازی کردند و بر اساس ویدیوهای منتشر شده برخی از مردم زخمی شدند.روز دوشنبه همچنین مردم در مراسم‌های چهلم سینا نادری و آرمین صیادی در کرمانشاه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در همین حال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز تجمعات خود را ادامه و شعارهایی از جمله « کشته شده چند صد نفر، تیم ملیمون رفته قطر» سر دادند. اعتصاب بازاریان و کسبه در شهرهای کردنشین ایران نیز همچنان ادامه دارد.

اعتراضات مردمی در شهرهای سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه پس از حمله نیروهای امنیتی به مردم در مهاباد در روز شنبه گسترده تر شد.

در همین حال جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، در مصاحبه با روزنامه اعتماد از کشته شدن ۱۱ نفر از مردم این شهر از چهارم آبان تاکنون خبر داد. محمودزاده گفت که روز شنبه نیروهای امنیتی به پنجره‌های خانه‌های مردم، مغازه‌ها و ساختمان‌ها شلیک کردند.

همچنین طبق ویدیوهای ارسال‌شده برای ایران اینترنشنال، در شامگاه ۲۸ آبان همچنین نیروهای سرکوبگر با ماشین‌های شخصی وارد ویلاشهر سنندج شده و به سمت خانه‌های مردم تیراندازی ‌کردند.

پس از این اقدامات نیروهای امنیتی تجمعاتی در شامگاه یکشنبه در شهرهای کردنشین ایران در حمایت از مهاباد رخ داد و به گزارش سازمان حقوق بشری هه نگاو دست‌کم شش شهروند با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

 

هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم در سراسر ایران و به ویژه در مناطق کردنشین، سپاه پاسداران در بامداد دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه حمله‌ای موشکی و پهپادی به مواضع حزب دموکرات کردستان ایران انجام داد که در آن سه موشک به کوی سنجق اقلیم کردستان عراق اصابت کرد.

روز دوشنبه همچنین مراسم برخی از دیگر جان باختگان اعتراضات در شهرهای ایران برگزار شد. از جمله مراسم آرمان عمادی در روستای عماد آباد مرودشت برگزار شد و مردم شعارهایی از جمله «قسم به خون آرمان،ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

با وجود سرکوب‌ها خشونت‌بار نیروهای جمهوری اسلامی، خیزش مردمی در شهرهای ایران به طور گسترده ادامه دارد.

 

ازدحام جمعیت در مرکز اهدای خون کرمانشاه: «ما برای جوانرود و کردستان خون می‌دهیم»

از چند شهر کردنشین ایران از جمله جوانرود گزارش‌ها حاکی از تیراندازی ماموران به سوی مردم معترض است. ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از تجمع انبوهی از مردم در بانک اهدای خون در کرمانشاه است.

بر اساس این تصاویر، مردم خواهان ارسال خون فقط برای جوانرود، کردستان، سنندج هستند

تصویر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.