رفتن به محتوای اصلی

حمله تند کیهان به بازیکنان تیم ملی: آنها که سرود ملی را نخواندند بی‌غیرتند
سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ جام جهانی
22.11.2022 - 08:34

وزیر خارجه استرالیا: سرود نخواندن بازیکنان تیم فوتبال ایران اقدامی شجاعانه بود

مهسی امینی

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا ضمن اعلام احضار دوباره کاردار ایران گفت: «مردم از نزدیک وقایع ایران را دنبال می‌کنند و فکر می‌کنم همه تحت تاثیر تصویر شب گذشته تیم فوتبال ایران قرار گرفتیم که در هنگام پخش سرود رژیم جمهوری اسلامی سکوت کردند و این یک اقدام شجاعانه بود.»

حمله تند کیهان به بازیکنان تیم ملی: آنها که سرود ملی را نخواندند بی‌غیرتند

روزنامه کیهان، وابسته به رهبر جمهوری اسلامی در تیتر یک خود به تندی به بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران تاخت و نوشتند آنها که سرود ملی حکومت جمهوری اسلامی را نخواندند «بی‌غیرتند».

کیهان همچنین در مطلب تیتر یک خود نوشت که علت باخت ایران را «جنگ روانی- رسانه‌ای ناجوانمردانه و بی‌سابقه‌ای علیه این تیم» دانست.

کیهان در این مطلب نوشت «در واقع این جریان سیاسی- رسانه‌ای عمدتا لندن‌نشین‌ها با همراهی و هماهنگی وطن‌فروشان داخلی از سلبریتی‌های سینمایی و ورزشی گرفته تا رسانه‌های زنجیره‌ای و کانال‌های تلگرامی و حتی چهره‌های سیاسی مدعی اصلاح‌طلبی دست به دست هم داده‌اند تا با حمله به بازیکنان و سرمربی تیم ملی، ویرانی روحیه کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایران را برای حریفان و در واقع کارفرمایان خود تضمین کنند.»

روز گذشته تیم ملی فوتبال ایران جام جهانی را با شکستی سنگین آغاز کرد و با دریافت شش گل از تیم ملی فوتبال انگلیس سنگین‌ترین شکست خود در تاریخ جام جهانی را تجربه کرد.

جام جهانی قطر؛ سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ جام جهانی: انگلیس شش گل به تیم ملی زد

 

تیم ملی ایران

 

تیم ملی فوتبال ایران جام جهانی را با شکستی سنگین آغاز کرد و با دریافت شش گل از تیم ملی فوتبال انگلیس سنگین‌ترین شکست خود در تاریخ جام جهانی را تجربه کرد.

در اولین بازی از گروه دوم جام جهانی تیم ملی انگلیس موفق شد شش بر دو ایران را شکست دهد. برای انگلیس جود بلینگام، باکایو ساکا (۲ گل)، رحیم استرلینگ، مارکوس رشفورد و جک گریلیش گل زدند و گل‌های ایران را هم مهدی طارمی وارد دروازه انگلیس کرد.

نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم انگلیس در حالی در قطر آغاز شد که اعتراض‌ها در ایران ادامه دارد و خشونت‌ شدید حکومت در برخورد با معترضان، بر روی حضور ایران در جام جهانی سایه افکنده است. پیش از این بازی احسان حاج‌صفی، کاپیتان ایران نیز با معترضان در ایران ابراز همدردی کرده بود.

در دقایق پایانی بازی ایران و انگلیس، تماشاچیان حاضر در ورزشگاه به شکل گسترده‌ای علی کریمی را تشویق کردند. علی کریمی از جمله ستاره‌های سابق تیم ملی است که در دو ماه گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای از اعتراض‌های ایران حمایت کرده است. در ایران نیز ویدئویی توسط «وحید آنلاین» منتشر شده که اعتراض به تیم ملی را در خیابان‌های پایتخت نشان می‌دهد. در این ویدئو پرده‌ای دیده می‌شود که بر رویش نوشته شده: «پات روی خون لیز نخوره.» در توضیح ویدئو آمده که این پرده همزمان با نخستین بازی ایران در جام جهانی در بزرگراه حکیم در تهران نصب شده است.

ویدئوهایی که بعد از بازی ایران و انگلیس منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی تماشاچیان در برابر ورزشگاه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرداده‌اند. همچنین در ویدئوهای دیگر، تماشاچیان ایرانی دیده می‌شوند که به زبان‌های فارسی و انگلیسی شعار می‌دهند: «زن، زندگی، آزادی»، «آزادی برای ایران» و «مرگ بر دیکتاتور» برخی از تماشاچیان نیز تصاویری از کشته‌شدگان در اعتراض‌های اخیر در دست دارند.

فیل مک‌نالتی، فوتبالی‌نویس ارشد بی‌بی‌سی که در درون ورزشگاه خلیفه حضور داشته، در گزارشی نوشت که بسیاری از ایرانی‌های داخل ورزشگاه تلاش کردند تا نارضایتی‌شان را به نمایش بگذارند. به نوشته او، حضور ایرانی‌ها در ورزشگاه بسیار چمشگیر بود، اما آنها بیشتر به دنبال استفاده از این فرصت برای بیان نارضایتی بودند.

او نوشته است: ««فوتبال به آنها چیزی برای تشویق نداد، اما به وضوح مصمم بودند که از این روز استفاده کنند.»

ترکیبی غافلگیرکننده

 

کارلوس کی‌روش تیم ملی فوتبال ایران را با ترکیب غافلگیرکننده به زمین فرستاد.

علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، روزبه چشمی، علی کریمی، مجید حسینی و احمد نوراللهی بازیکنان ترکیب ثابت ایران بودند.

حضور چشمی، میلاد محمدی و علی کریمی و نبود شجاع خلیل زاده و محمد کنعانی‌زادگان از نکات ویژه این ترکیب بود. همچنین می‌توان به نیمکت‌نشینی سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون روی نیمکت اشاره کرد؛ بازیکنانی که کی‌روش معمولا آن‌ها را در ترکیب اصلی قرار می‌داد.

تیم ملی فوتبال انگلیس هم بازی را با ترکیب جردن پیکفورد، لوک شاو، جان استونز، هری مگوایر، کیران تریپیر، دکلین رایس، میسون مانت، جود بلینگام، بوکایو ساکا، هری کین و رحیم استرلینگ آغاز کرد.

گرث ساوتگیت آرایش ۱-۳-۲-۴ را برای این مسابقه انتخاب کرده بود. تا ساعاتی پیش از شروع بازی احتمال استفاده او از سیستم ۳-۴-۳ هم مطرح بود اما سرمربی انگلیس تصمیم گرفت از کین در مرکز خط حمله و از ساکا، استرلینگ و مانت پشت مهاجم خود استفاده کند.

در خط دفاع و مرکز خط میانی غافلگیری خاصی در ترکیب انگلیس دیده نمی‌شد. تریپیر، استونز، مگوایر و شاو از راست به چپ ور خط دفاع بازی می‌کردند و رایس و بلینگام در مرکز خط میانی قرار گرفتند.

تیم ملی انگلیس: زانو می‌زنیم اما نمی‌توانیم بازوبند «یک عشق» را ببندیم

یکی دیگر از نکات ویژه این مسابقه این بود که بازیکنان تیم ملی انگلیس پیش از شروع بازی با ایران زانو زدند. گرث ساوتگیت سرمربی انگلیس قبل از بازی گفته بود: «این چیزی است که ما به عنوان یک تیم پشت آن می‌ایستیم و مدت طولانی است این کار را کرده‌ایم.»

از زمان کشته شدن جورج فلوید در بازداشت پلیس آمریکا در تابستان دو سال پیش، بازیکنان تیم ملی انگلیس در تمام بازی‌های خود در اعتراض به نژادپرستی زانو زده‌اند. فیفا از تیم های حاضر در جام جهانی خواسته از هر گونه نمایش سیاسی پرهیز کنند.

ساعاتی پیش از شروع بازی، فدراسیون‌های فوتبال چند کشور اروپایی از تصمیم فیفا اظهار تاسف کرده‌اند که کاپیتان‌هایشان نمی‌توانند بازوبند موسوم به «وان لاو» را ببندند.

در این بیانیه آمده که این فدراسیون‌ها در ماه سپتامبر به فیفا اطلاع دادند که کاپیتان‌هایشان این بازوبند را خواهند بست: «فیفا به روشنی گفته که اگر کاپیتان‌های ما این بازوبند را در زمین مسابقه ببندند با محرومیت ورزشی روبرو می‌شوند.»

«ما آماده ‌ایم جریمه نقدی معمول برای تخلف از مقررات لباس ورزشی را بپردازیم و تعهد جدی به این بازوبند داریم. اما نمی‌توانیم بازیکنانمان را در شرایطی قرار بدهیم که ممکن است اخطار بگیرند با حتی مجبور به ترک زمین بازی شوند.»

دو جمعیت حقوق اقلیت‌های جنستیی در بریتانیا این تصمیم فیفا را محکوم کرده و آن را «سوءاستفاده از قدرت» خوانده‌اند.

تعویض بیرانوند

مهم‌ترین اتفاق بازی در دقایق آغازین تعویض اجباری ایران در درون دروازه بود. برخورد شدید بیرانوندو مجید حسینی پس از آنکه دروازه‌بان ایران با توپ ارسال سریع کین را دفع کرد، باعث مصدومیت مرد شماره یک تیم ایران شد.

بیرانوند و کادر پزشکی ایران برای ادامه حضور او در بازی تلاش زیادی کردند، دروازه‌بان ایران هم گرچه یک بار از روی زمین بلند شد و به بازی ادامه داد اما سرانجام به کادر فنی اعلام کرد که قادر به ادامه بازی نیست و حسین حسینی، دروزاه‌بان باشگاه استقلال جای او را در چارچوب دروازه گرفت. پیش از این به نظر می‌رسید که امیر عابدزاده دروزاه‌بان دوم تیم ملی ایران است.

نیمه وحشتناک برای ایران

بازی ایران و انگلیس

 

تیم ایران با نمایشی به شدت ضعیف سه گل از انگلیس در نیمه اول دریافت کرد. برای انگلیس جود بلینگام، بازیکن ۱۹ ساله دورتموند در دقیقه ۳۵ و در نخستین بازی ملی خود گلزنی کرد.

پس از ا و باکایاکو ساکا در دقیقه ۴۳ و رحیم استرلینگ در دقیقه نخست وقت‌های تلف شده نیمه اول گل زدند. داور بازی در نیمه اول ۱۴ دقیقه وقت اضافه گرفت.

نیمه اول درحالی با ۳ گل به سود انگلیس به پایان رسید که بازیکنان ایران به ندرت موفق به حفظ توپ برای دقایقی متوالی شدند. این شاید ضعیف ترین ۴۵ دقیقه نمایش فنی ایران با کی‌روش در تمام بازی‌های جام جهانی بود.

انگلیس در نیمه اول چهره یک مدعی جدی قهرمانی را داشت و به خصوص روی ارسال از کناره ها بسیار موثر عمل می‌کرد.

گل اول و دوم انگلیس روی ارسال های بلند به دست آمد و تک تک بازیکنان این تیم در نیمه اول نمایش خوبی داشتند.

ایران ۱۸ درصد بازی توپ را در اختیار داشت، هیچ کرنری نزد، فقط یک ضربه به دروازه انگلیس زد که در چارچوب نبود، ۹ بار خطا کرد و چهار کرنر داد. برای مقابله با تیمی که به بازی هوایی شهرت تاریخی دارد، تیم ایران در هر زمینه‌ای بیش از حد انتظار ضعیف بود.

شروع نیمه دوم با سه تعویض

ایران نیمه دوم را با سه تعویض شروع کرد. محمد حسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و علی قلی‌زاده به جای چشمی، کریمی و جهانبخش وارد زمین شدند تا کی‌روش بخواهد به نوعی اشتباهات در ترکیب ابتدایی را پوشش دهد.

سیستم ایران با این تعویض ها تغییری نکرد و در واقع دلیل کی‌روش برای تعویض، نمایش ضعیف بازیکنان تعویض شده بود.

ادامه نمایش ضعیف ایران

ایران به رغم تعویض‌هایش در ادامه بازی هم عملکرد مناسبی نداشت و سه گل دیگر از انگلیس توسط ساکا و رشفورد و گریلیش خورد و مهدی طارمی با زدن دو گل فقط توانست کمی فاصله را نزدیک‌تر کند.

ایران در ضعیف ترین نمایش خود در ادوار جام جهانی، در حالی ۶ بر ۲ مقابل انگلیس شکست خورد که در جریان بازی به ندرت توانست باعث اختلال در بازی با توپ انگلیس و طراحی حملات این تیم شود.

تعویض های کی‌روش در نیمه دوم همگی برای جبران مشکلات فنی تیم ایران بود اما عملا ایران در نیمه دوم هم پیشرفت فنی نداشت.

تک تک عناصر هجومی انگلیس نمایش درخشانی در این بازی داشتند و بارها خط دفاع ایران را دچار مشکل کردند. ایران با مالکیت کمتر از ۲۵ درصد در این بازی، به ندرت توانست به محوطه جریمه انگلیس برسد.

شکل بازی ایران نشان داد که به احتمال زیاد در بازی دوم تغییرات زیادی در ترکیب ایران ایجاد خواهد شد. تیم ملی ایران در بازی بعدی روز جمعه با ولز بازی خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.