رفتن به محتوای اصلی

شماری از فعالان تئاتر و نمایش می‌گویند زیربار حجاب اجباری در آثارشان نمی‌روند
23.11.2022 - 10:57

جو ملتهب در دهدشت؛ تصاویر حاکی از اعتراضات خیابانی است

 

حمایت امل و جورج کلونی از معترضان ایران: دخترانی که در ایران به خیابان‌ها می‌آیند، الهام‌بخش جهان شده‌اند

‌امل کلونی، وکیل لبنانی‌تبار از بنیاد عدالت کلونی به همراه همسرش جورج کلونی، بازیگر و فیلمساز هالیوود، گفته است: «دخترانی که در ایران به خیابان‌ها می‌آیند، با شهامت خود الهام‌بخش جهان شده‌اند. دولت‌ها اکنون باید یک نهاد تحقیقاتی بین‌المللی مستقل ایجاد کنند تا با جمع‌آوری شواهدی از خشونت‌هایی که معترضان متحمل شده‌اند؛ روزی اجرای عدالت ممکن شود.»‎شورای حقوق بشر سازمان ملل به درخواست آلمان و ایسلند، این هفته بر سر اینکه آیا تحقیقات بین المللی مستقلی در مورد نقض حقوق بشر در ایران مقرر شود یا خیر، از کشورهای عضو رای‌گیری خواهد کرد.‎بنیاد کلونی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این تحقیقات ضروری است تا اطمینان حاصل شود افرادی که در جریان اعتراضات ایران مورد آزار و اذیت قرار گرفته، کشته و بازداشت شده‌اند، به عدالت دست یابند‫.‬بنیاد عدالت کلونی را امل علم‌الدین (کلونی)، وکیل لبنانی‌تبار و جورج کلونی، فیلمساز و بازیگر هالیوود بنیان گذاشتند و هدفش را «اجرای عدالت» در جهانی دانسته‌اند که در آن «از حقوق بشر پاسداری می‌شود و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.»بنابر اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، دست‌کم ۴۱۶ نفر در جریان سرکوب اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

شماری از فعالان تئاتر و نمایش می‌گویند زیربار حجاب اجباری در آثارشان نمی‌روند

شماری از فعالان تئاتر و نمایش در حمایت از اعتراضات گسترده ایران اعلام کرده‌اند که از این پس در کار حرفه‌ای خود از هرگونه عناصر اجباری و سرکوب ازجمله حجاب اجباری پرهیز خواهند کرد.

آنها تاکید کرده‌اند از هرگونه همکاری که شائبه اعمال حجاب اجباری داشته باشد، خودداری می‌کنند و به مفهوم زن و آزادی در مفهوم واقعیش در آثار خود پایبند خواهند بود.

علی شمس (کارگردان و نمایش‌نویس)، سیاوش اکراه (کارگردان)، آرمین جوان (کارگردان)، سارا یحیایی (طراح صحنه و لباس)، مصطفا کوشکی (نویسنده)، حسین پویانی‌فر(کارگردان)، پیام لاریان (کارگردان و مدرس)، سیاوش پاکره (کارگردان)، آرمین جوان (کارگردان)، شهاب آگاهی (کارگردان)، لادن نازی (عروسک‌ساز و بازیگر) از جمله هنرمندان تئاتر هستند که از جنبش اعتراضی مردم حمایت کرده‌اند.

 

 

منابع آگاه: خانواده توماج صالحی از احتمال انتساب اتهام «محاربه» به او نگران‌‌اند

منابع نزدیک به خانواده توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که در زندان است، به ایران اینترنشنال گفتند مقام‌های قضایی برای این هنرمند معترض وکیل تسخیری تعیین کرده‌ و وکیل انتخابی را نپذیرفته‌اند. بنا بر این گزارش، خانواده توماج از احتمال انتساب اتهام «محاربه» به او نگران‌‌اند.

این منابع آگاه همچنین هشدار دادند جمهوری اسلامی در تلاش است به شکل محرمانه و در سکوت خبری پرونده توماج صالحی را پیش ببرد.

تداوم اعتصاب‌ها و فراخوان برای اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه سوم آذر

با تداوم خیزش انقلابی در ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتصاب کارکنان و کارگران برخی شرکت‌ها همچنان ادامه دارد. همزمان فراخوانی برای اعتصاب سراسری در روز پنج‌شنبه سوم آذر منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر رسیده ، کارکنان آتش‌نشانی مشهد روز چهارشنبه دوم آذر مقابل استانداری این شهر دست به تجمع زده و شعار دادند: «نگاه پشت شیشه جواب ما نمی‌شه ...»

 

انصراف پریناز حاجیلو از عضویت در تیم ملی تنیس روی میز ایران

پریناز حاجیلو عضو تیم ملی تنیس روی میز ایران در پست اینستاگرامش، کناره‌گیری از تیم ملی را اعلام کرد.

 

کی‌روش: بازیکنان دشمن نیستند، دشمنان کسانی‌اند که تلاش کردند تمرکز ما را برهم بزنند

مهسی امینی

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران با تکرار بخشی از مصاحبه پس از بازی با انگلیس گفت «بازیکنان تیم ملی دشمنان ما نیستند. من با این فکر می‌جنگم». او در ادامه گفت «دشمنان کسانی هستند که تلاش کردند تمرکز ما را برهم بزنند.»

او در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در کنار زمین تمرین تیم ملی گفت «به کسانی که می خواهند بازیکنان را تبدیل به دشمنان کشور کنند، تبریک می‌گویم چون کارشان را درست انجام دادند. اما مطمئنم اکثر مردم می دانند این بازیکنان در سال‌های طولانی باعث شادی و افتخار مردم شدند.»

پس از شکست سنگین ایران مقابل انگلیس، انتقادهای بسیاری به عملکرد این مربی پرتغالی از جمله ترکیب تیم ملی و شیوه بازی مطرح شد.

همچنین آقای کی‌روش در این مصاحبه از سایت ورزش سه انتقاد کرد و گفت صبح روز بازی این وبسایت ترکیب تیم را منتشر کرده است و این نشان می‌دهد بازیکنی در تیم ملی هست که به این سایت خبر می‌دهد.

رئیسی: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد اما اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد.»

ابراهیم رئیسی در ادامه گفت که «اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.»

در حالی که بیش از دو ماه از اعتراضات سراسری داخل ایران می‌گذرد، حکومت و نهادهای امنیتی به طور مکرر این اعتراضات را «اغتشاش و آشوب» و وابسته به کشورهای خارجی می‌دانند.

اظهارات ابراهیم رئیسی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته او به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر منجر شده، «بحرانی» توصیف کرده است.

بعضی از منابع خبری مانند پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را تا روز یک‌شنبه بیست و نهم آبان، ۴۱۹ اعلام کرده‌اند.

جلسه ویژه دولت، قوه قضائیه و مجلس برای «راه‌حل برون رفت از مشکلات»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس با دولت و سپس مجلس با قوه قضائیه در روزهای ۸ و ۱۳ آذر جلسه مشترکی برگزار خواهد کرد.

نظام موسوی گفته هدف از این جلسات «رسیدگی به مشکلات و راه‌های برون رفت از آن» است.

او مشخص نکرد ترکیب این جلسات چه خواهد بود اما گفته قرار است «مسائل کلی کشور به ویژه موضوعات مربوط به معیشت مردم مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد».

گفته شده این نشست‌ها به مناسبت هفته مجلس شورای اسلامی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.