رفتن به محتوای اصلی

لوموند: سردار آزمون به یک نماد ملی تبدیل شده است
24.11.2022 - 21:21

 روزنامۀ لوموند در مطلبی تحت عنوان "سردار آزمون، گل‌زن طغیان‌گر"، می‌نویسد که این فوتبالیست ایرانی با حمایت از اعتراضات مردم ایران به یک نماد ملی تبدیل شده و وجهۀ بیشتری یافته است. این روزنامه یادآوری می‌کند که سیزده سال قبل نیز بازیکنانی چون علی کریمی از جنبش سبز حمایت کرده و از تیم ملی اخراج شده بودند.

آنتونی هرناندز، فرستادۀ ویژۀ روزنامۀ لوموند که هر روز گزارش‌هایی از قطر ارسال می‌کند، در آستانۀ بازی ایران با ولز که روز جمعه چهارم آذر برگزار خواهد شد، می‌نویسد: از آغاز مسابقات جام جهانی، سردار آزمون زیاد خود را نشان نمی‌دهد. او که بهترین گل‌زن تیم ملی ایران است، تا دقیقۀ ۷۶ نخستین بازی در برابر انگلستان روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته بود. اما همه از خود می‌پرسیدند که اگر آزمون گل بزند، آیا شادی خود را ابراز خواهد کرد یا به نشانۀ همبستگی با زنان ایران سرد و ساکت خواهد ماند؟

حضور آزمون در تیم ملی تا آخرین لحظات قطعی نبود. علاوه بر مسئلۀ آسیب‌دیدگی‌اش در بازی‌های باشگاهی (با تیم آلمانی "بایر لورکوزن")، بخصوص موضع‌گیری‌های او در قبال حقوق زنان ایرانی و سرکوب خشن مردم، احتمال حضور وی را در قطر بسیار کم کرده بود. اما به نوشتۀ لوموند، کارلوس کیروش اصرار داشته است که آزمون حتماً همراه تیم باشد.

لوموند می‌نویسد در بازی ایران با انگلستان که شکست سنگین با شرایط سیاسی دشوار همراه شد، ورود سردارآزمون به زمین در دقایق آخر بازی تا اندازه‌ای به تماشاگران آرامش داد. او تنها بازیکنی بود که حتی از سوی تماشاگرانی که به نفع اعتراضات شعار می‌دادند، مورد حمایت و تشویق قرار گرفت.

به نوشتۀ لوموند، با شروع اعتراضات گسترده در ایران، سردار آزمون که به اقلیت ترکمن و به یک خانوادۀ ورزشکار تعلق دارد کم‌کم به یک نماد ملی تبدیل شد. او ابتدا در اینستاگرام عکسی از تیم والیبال زنان گنبدکاووس منتشر کرد که تیم خواهرش نیز هست. سردار آزمون در زیر عکس نوشته بود: "من افتخار می‌کنم به داشتن تیم والیبال بانوان که بیشترشون دارن واسه تیم ملی کشورشون بازی می‌کنن، من افتخار می‌کنم به تک‌تک شماها، چرا؟ چون که شماها زنانی هستین که تو بدترین شرایط و تو بدترین جاها که اصلا به عنوان ورزشکار بهتون توهین می‌شد (مسئولین) ولی با جان و دل برای مردمتون می‌جنگیدینو دیده نمی‌شدین... من همیشه حامی شماها خواهم بود، وقتی به شماها آسیبی برسه می‌خوام که حس کنین کنارتونم"... باید اضافه کرد که مادر سردار آزمون نیز مربی ورزش است.

یک روز قبل از انتشار این پیام آزمون، بازیکنان تیم ایران در آغاز بازی دوستانه با سنگال، با کاپشن‌های سیاه در زمین حاضر شده بودند. اما آزمون به این اکتفا نکرد. او عکس‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی - دو روزنامه‌نگار زندانی که دنبال‌کنندۀ وضعیت مهسا امینی بودند - و سپس عکسی از دختر عزادار فرشته احمدی را به اشتراک گذاشت.

بعد از این موضع‌گیری‌ها، صفحۀ اینستاگرام سردار آزمون که نزدیک به ۵ میلیون دنبال‌کننده داشت موقتاً بسته شد. لوموند با اشاره به تهدیدهای غیرمستقیم مقاماتی چون محسنی اژه‌ای، می‌نویسد که موقعیت کسانی چون سردار آزمون به طور جدی به خطر افتاده اما آزمون در واکنش‌ها به تهدیدها نوشت که حداکثر مجازات، اخراج از تیم ملی خواهد بود که این، ارزش یک تار موی زنان ایران را ندارد. اما با اوج گرفتن اختلاف نظر و تنش در درون تیم ملی، سردار آزمون پیام خود را حذف کرد و از سایر بازیکنان تیم معذرت خواست.

لوموند سپس شکاف در تیم ملی و موضع‌گیری‌های وحید امیری و بخصوص مهدی ترابی را در دفاع از رژیم شرح می‌دهد و یادآوری می‌کند که ترابی هنگام اعتراضات آبان ٩٨ نیز با پیام سیاسی "اطاعت از رهبری" به زمین آمده بود.

طبیعی است که در شرایط کنونی، کوچکترین رفتار اعضای تیم ملی در قطر زیر ذره‌بین رژیم و مخالفانش قرار گیرد. به رغم همۀ خطرها، برخی بازیکنان افسانه‌ای چون علی دایی یا علی کریمی صریحاً به دفاع از هم‌وطنان خود برخاسته‌اند. لوموند یادآوری می‌کند که بعد از اعتراضات بزرگ سال ۱۳٨٨ نیز علی کریمی و سه تن دیگر از بازیکنان با بازوبند سبز به میدان آمده بودند و در نتیجه از تیم ملی اخراج شدند. سیزده سال بعد، هرگونه شباهت با شخصیت‌های قبلی را نمی‌توان اتفاقی دانست...

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو بین المللی فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.