رفتن به محتوای اصلی

تصویب قطعنامه در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران
26.11.2022 - 09:30
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

قطعنامه جلسه ویژه حقوق بشر سازمان ملل با ۲۵ رای موافق تصویب شد

امروز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، سی و پنجمین جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران برگزار شد. درخواست برگزاری این جلسه توسط ۵۰ کشور اعلام و پشتیبانی شده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این جلسه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس بندی از آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اعتراضات ایران باید تشکیل شود.

آقای فدریکو ویلگاس Federico Villegas، رئیس شورای حقوق بشر در سخنرانی افتتاحیه این جلسه درباره برگزاری این جلسه گفت:

«بدینوسیله اولین جلسه سی و پنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر را افتتاح می کنم. همانطور که در رایزنی علنی روز گذشته اعلام شد، درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده شورا در مورد وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در مورد زنان و کودکان در یازدهم نوامبر ۲۰۲۲دریافت شد.

درخواست مندرج در نامه ای از نمایندگان دائم آلمان و ایسلند مورد حمایت اعضای زیر شورا قرار گرفت: آلمان، آرژانتین، چک، ایالات متحده آمریکا. فنلاند، فرانسه، ژاپن، لیتوانی، لوکزامبورگ، جزایر مارشال، مکزیک، مونته نگرو، هلند، پاراگوئه، جمهوری کره جنوبی، اوکراین، بریتانیا.

این درخواست توسط کشورهای ناظر زیر نیز پشتیبانی شد: آلبانی، آندورا، اتریش، استرالیا. بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، دانمارک، استونی، گواتمالا، ایسلند، اسرائیل، ایرلند، لتونی، لیختن اشتاین، مالت، موناکو، نیوزیلند، مقدونیه شمالی، نروژ، رومانی، پرو، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و اروگوئه.

بر اساس قطعنامه ۵/۱ شورا، دبیرخانه درخواست تشکیل جلسه ویژه را به کلیه کشورهای عضو ابلاغ کرد و اطلاعات را در اختیار آژانس های تخصصی و سایر سازمان های بین دولتی و نهادهای ملی حقوق بشر و سازمان های غیردولتی دارای وضعیت مشورتی در ECOSOC بر اساس آیین نامه داخلی شوراها قرار داد.»

خواست اصلی آلمان و ایسلند برای تشکیل این جلسه از جمله ایجاد یک هیأت حقیقت یاب مستقل بین المللی، تکمیل کار گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد عدالت، حسابرسی و جبران خسارت برای بسیاری از قربانیان و بازماندگان نقض حقوق بشر در ایران می باشد.

نتیجه اجلاس شورای حقوق بشر:

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس بندی از آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اعتراضات ایران باید تشکیل شود.

نتیجه رای گیری درمورد قطعنامه در اجلاس ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران:
۲۵ موافق
۶ مخالف (ارمنستان، چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا و اریتره)
۱۶ ممتنع
قطعنامه تصویب شد.

برخی سخنان نمایندگان در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل

نماینده آلمان: بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند، چرا که آن‌ها برای حق تعیین زندگی خود ایستاده‌اند. بیش از ۱۵ هزار نفر بازداشت شده و مقامات جمهوری اسلامی ایران معترضان را به مجازات اعدام تهدید می‌کنند. چرا؟ زیرا معترضان می خواهند با عزت و کرامت انسانی زندگی کنند.

نماینده لوکزامبورگ: نیروهای امنیتی از خشونت جنسی به عنوان سلاحی علیه معترضان استفاده می‌کنند. زن زندگی آزادی – معترضان خواستار برابری و حقوق بشر هستند، اما مقامات بار دیگر سرکوب را انتخاب کرده‌اند. شورای حقوق بشر باید درخواست‌های آزادی از ایران را بشنود. ما از تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب حمایت می‌کنیم. ناقضان حقوق بشر در ایران باید شناسایی و پاسخگو باشند.

نماینده هلند: صدای مردم شجاع ایران را باید شنید. آنها برای آزادی به پا خواسته‌اند. گزارش های موثقی از بازداشت هزاران معترض، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر داریم. مرگ صدها شهروند از جمله کودکان و توسل به مجازات اعدام را شدیدا محکوم میکنیم.ما همیشه با مجازات اعدام مخالفیم.

نماینده فنلاند: ما از ایران میخواهیم معترضان بازداشت شده را ازاد کند. تهدید به اجرای مجازات اعدام نگران کننده است. باید به تبعیض مستمر علیه زنان و دختران پایان داد. ما به مکانیزمی برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران نیاز داریم و از ایران انتظار داریم که به طور کامل همکاری کند.

نماینده مکزیک: مرگ اسفناک مهسا امینی در بازداشت، بازتابی از تبعیض ساختاری علیه زنان و دختران در ایران است. اطمینان از حق برابری جنسی ضروری است. ایران باید دسترسی به عدالت و جبران خسارت قربانیان و عدم تکرار را تضمین کند.

نماینده ژاپن: نگرانی جدی در مورد بدتر شدن حقوق بشر در ایران. ما از مقامات ایرانی می خواهیم که به مردم ایران گوش دهند و گام های مشخصی برای بهبود وضعیت حقوق بشر بردارند.

نماینده انگلیس: ما امروز وقت آن را نداریم که نام و ادای احترام به تمام زنان و دخترانی که توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند را بنویسیم. اجازه دهید پیام روشنی به خانواده و دوستان آنها ارسال کنم که مرگ آنها فراموش نخواهد شد. بیایید صدها نفر کشته، کودکان بی شماری را که جان خود را از دست داده اند، هزاران نفر بازداشت شده اند، افرادی که به اعدام محکوم شده اند، به خاطر استفاده از حقوق خود در آزادی بیان و تجمع به یاد بیاوریم. بیایید هزاران کشته در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) را به یاد بیاوریم.

نماینده فرانسه: ما از همه کشورها می خواهیم که بدون هیچ گونه قید و شرطی از ماموریت حقیقت یابی حمایت کنند. ما شجاعت و قاطعیت تظاهرکنندگان در ایران را ستایش می کنیم و یاد و خاطره همه قربانیان این سرکوب را گرامی می داریم.

نماینده پاراگوئه: به شدت نگران گزارش‌های مربوط به اعدام‌های غیرقانونی، شکنجه، ناپدید شدن اجباری و استفاده از مجازات اعدام هستیم. این وضعیت جدی پاراگوئه را متقاعد کرده است که از تشکیل جلسه ویژه حمایت کند.

نماینده کره: از مقامات ایران می‌خواهیم که بازداشت‌شدگان خودسرانه را آزاد کرده و از اجرای مجازات اعدام خودداری کنند. همه تخلفات ادعا شده باید به طور کامل بررسی شوند. زنان و دختران حق برخورداری کامل و برابر از حقوق بشر را دارند. مقامات ایرانی باید به نارضایتی مردم خود توجه کنند. مشارکت زنان باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده آرژانتین: ایران باید از اعدام های غیرقانونی، شکنجه، ناپدید شدن اجباری، خشونت جنسی و بازداشت خودسرانه جلوگیری کند. مقامات باید به تبعیض علیه زنان و دختران پایان دهند و به حقوق اساسی آنها از جمله اعتراضات مسالمت آمیز احترام بگذارند. باید تحقیقات سریعی انجام شود تا عاملان آن حسابرسی شوند. ما همچنین از مقامات ایرانی می خواهیم که مجازات اعدام و احکام اعدام صادر شده را لغو کنند.

نماینده اوکراین:‌نگرانی از سطح بالای خشونت علیه زنان، کودکان، جوانان. مرگ بیش از ۳۰۰ معترض، از جمله کودکان، تکان دهنده است. ما اعمال خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی را محکوم می‌کنیم و خواهان پاسخگویی عاملان آن هستیم.

نماینده آمریکا: همه ما با وحشت شاهد وقایع در ایران هستیم، اما آنچه می‌بینیم به دلیل قطعی ارتباطات تحمیلی توسط مقامات ایرانی محدود است. خواسته‌های مردم ایران بسیار ساده است: فرصتی برای صحبت کردن و شنیده شدن. ما نباید زندگی های بی شمار از دست رفته را فراموش کنیم – زندگی های سرشار از پتانسیل که صرفاً برای دفاع از حقوق بشر گرفته شد. مرگ آنها مستلزم تحقیقات مستقل و بی طرفانه و شفاف است که ایران نشان داده است که مایل به انجام آن نیست.

نمانیده بلژیک: خشونت علیه معترضان صلح را محکوم کنید. نگرانی از بازداشت و قتل کودکان توسط نیروهای امنیتی. ایران باید به تعهدات حقوق بین الملل، به ویژه تعهدات ناشی از کنوانسیون حقوق کودک، احترام بگذارد. مقامات ایرانی باید از متهم کردن شهروندان به اتهاماتی که مجازات اعدام را صرفاً برای اعتراضات مسالمت آمیز آنها در پی دارد، دست بکشند. مصونیت از مجازات عاملان نقض حقوق بشر باید متوقف شود.

نماینده لیختن اشتاین: ما از احکام اعدام معترضان وحشت زده ایم و تحت هیچ شرایطی نباید به عنوان ابزار سرکوب برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز استفاده شود. این در بستر وسیع‌تر معافیت ساختاری در ایران اتفاق می‌افتد.

نماینده اسلواکی:‌ تعداد افراد کشته و دستگیر شده روز به روز در حال افزایش است. ما از این که برای معترضان احکام اعدام صادر می شود و محاکمه عادلانه ای وجود ندارد و دادگاه های انقلاب پشت درهای بسته احکام اعدام صادر می کنند، وحشت داریم.

نماینده اکوادور: نگران کشتار، بازداشت خودسرانه خردسالان، خشونت مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌های رسانه‌ها هستیم. ضروری است که مقامات ایرانی به خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران در زندگی عمومی و خصوصی پایان دهند. ایران باید با رویه های ویژه همکاری کند.

نماینده ایسلند: زنان و دختران ایرانی شهامتی باورنکردنی از خود نشان داده اند که اعتراضات را رهبری می کنند. هزاران مرد، زن، کودک دستگیر شدند، صدها نفر کشته شدند، دیگران تحت شکنجه از جمله بر اساس جنسیت قرار گرفتند. شورای حقوق بشر باید به تخلفات شدید مقامات ایران پاسخ دهد. ما مدیون زنان و دختران شجاع و سایرین در ایران هستیم که اقدامات قاطعی را انجام دهیم.

خانم رها بحرینی نماینده عفو بین الملل: «به نام خدای رنگین کمان»؛ اینگونه است که کیان پیرفلک ۱۰ ساله ویدئوی خود را برای پروژه مدرسه ای آغاز کرد و امید کودکان ایران به آینده ای روشن تر را تسخیر کرد، قبل از اینکه نیروهای امنیتی [ایران] او را بکشند. آرتین رحمانی خطاب به مادرش نوشت: «من عمیقا متاسفم، اما می‌خواهم در راهی قدم بردارم که شاید به این معنی باشد که بزرگ شدن من را نخواهی دید.» او ۱۶ ساله بود.

مردم در ایران جان و آزادی خود را برای مطالبه حقوق خود به خطر می اندازند. آنها از شورای حقوق بشر این انتظار را دارند که برای حمایت از آنها و ایجاد یک مکانیسم تحقیقاتی معناداراقدام کند. چنین گامی نه تنها ضروری است، بلکه مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.

نماینده کاستاریکا: خشونت علیه زنان و دختران باید قاطعانه محکوم شود، به ویژه زمانی که این خشونت نوعی خشونت دولتی است، زیرا دولت ها وظیفه اصلی حفاظت از غیرنظامیان و تضمین احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی آنها را دارند.

نماینده اسپانیا: معترضان حق اعتراض مسالمت آمیز را دارند. از مقامات ایرانی بخواهید که کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب کنند. مردم ایران شایسته زندگی با عزت و رعایت حقوقشان هستند. آنها تنها نیستند.

نماینده اتریش:‌ این شورا نمی تواند در مقابل وخامت حقوق بشر در ایران سکوت کند. ما به مردم ایران مدیون هستیم، باید یک تحقیق مستقل و عینی در مورد نقض حقوق بشر در اعتراضات انجام شود. عاملان باید پاسخگو باشند. ما با شوک و ناراحتی عمیق از مرگ معترضان در ایران، نگران خشونت علیه معترضانی که از حقوق خود استفاده می کنند هستیم، بسیاری از مردم، به ویژه جوانان، جان خود را از دست داده اند.

کانادا با انتشار یک «بیانیه ملی» در جلسه ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران نوشت:

کانادا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران که به سرعت رو به وخامت است به شدت نگران است. ما از قطعنامه ارائه شده توسط آلمان و ایسلند برای ایجاد یک هیأت حقیقت یاب مستقل بین المللی، تکمیل کار گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد عدالت، حسابرسی و جبران خسارت برای بسیاری از قربانیان و بازماندگان نقض حقوق بشر در ایران استقبال می کنیم.

بدون تردید: همه زنان و دختران باید آزاد باشند تا از حقوق انسانی خود بهره مند شوند. با این حال، صرف وجود قانون حجاب و عفاف و اجرای خشونت آمیز آن توسط مقامات ایرانی، نشانی بر تأکید سرکوب مداوم و سیستماتیک رژیم علیه زنان و دختران است.

بازداشت خودسرانه و قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس موسوم به ارشاد ایران، جنبشی را به راه انداخت. ایرانیان شجاعانه در اعتراض توده‌ای به خیابان‌ها ریخته‌اند و خطری بزرگ برای خود و عزیزانشان پذیرفتند تا خواهان عدالت، حسابرسی و احترام کامل به حقوق بشر خود باشند.

ما از ایران می خواهیم: به همه خشونت ها پایان دهید. از متهم کردن معترضان مسالمت آمیز با اتهاماتی که مجازات اعدام دارند خودداری کنید. همه حقوق بشر و آزادی های اساسی، از جمله حقوق آزادی بیان، و آزادی مذهب یا عقیده را به رسمیت بشناسید؛ و از تحقیقات معتبر در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر اطمینان حاصل کنید.

رئیس، این شورا موظف است به درخواست های ایرانیان گوش فرا دهد و اقدامات مشخصی برای حمایت از مردم ایران انجام دهد. بنابراین کانادا از ایجاد یک ماموریت حقیقت یاب حمایت می کند.

بیانیه استرالیا در حمایت از سی و پنجمین اجلاس ویژه شورای حقوق بشر

استرالیا از سی و پنجمین اجلاس ویژه شورا در چنین برهه ای حساس برای مردم ایران به ویژه زنان و کودکان استقبال می کند.

در حال حاضر، ایران در تلاش است تا بی‌رحمانه صدای مردم خود را سرکوب کند و به سابقه استفاده از زور بیش از حد و اغلب کشنده علیه معترضان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی، و ظلم طولانی‌مدت علیه زنان، اقلیتهای قومی و مذهبی و دگرباشان ادامه می‌دهد.

استرالیا از گزارش‌های مربوط به دستگیری، بازداشت و حتی قتل خودسرانه شهروندان ایرانی توسط نیروهای امنیتی این کشور به شدت نگران است. ما از گزارش هایی مبنی بر صدور احکام اعدام برای معترضان مسالمت آمیز وحشت زده شده ایم. در مواجهه با نقض فاحش حقوق بشر، مردم شجاع ایران، به ویژه زنان و دختران، همچنان خواستار برابری و آزادی هستند.

برخلاف اطلاعات آشکارا دروغ ایران، این اعتراضات یک توطئه خارجی نیست. اینها صداهای واقعی هستند – صدای ایرانیان. و ما، همراه با اکثریت جامعه بین المللی، در حالی که آنها به صورت مسالمت آمیز اعتراض می کنند، در کنار آنها می ایستیم. نمی توان از حاکمیت به عنوان سپری برای توجیه نقض فاحش حقوق بشر استفاده کرد.

همه تخلفات باید به طور مستقل مورد بررسی قرار گیرد و عاملان آن باید مورد حسابرسی قرار گرفته و به عدالت سپرده شوند. استرالیا در قطعنامه ارائه شده به شورا قویاً از ایجاد یک هیأت حقیقت یاب مستقل حمایت می کند.

سخنرانی نماینده آلمان در جلسه ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران پیش از رأی گیری

…در مورد وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد زنان و کودکان. آقای رئیس، در هفته های اخیر پس از درگذشت ژینا مهسا امینی زنان و مردان در سراسر جمهوری اسلامی ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز برای احقاق حقوق خود به خیابان ها آمده اند. مقامات ایرانی با سرکوب گسترده به ویژه در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان پاسخ داده اند. صدها نفر کشته شده اند که ده ها کودک در میان آنها هستند.

هزاران نفر دستگیر و بازداشت شده اند. فقدان پاسخگویی مقامات دولتی به شکایات فزاینده کمک می کند. با توجه به نقض حقوق بشر در هفته های گذشته، از جمله دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه، و خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، این شورا نمی تواند روی برگرداند، نمی تواند ساکت بماند.

ما نمی توانیم ساکت بمانیم. این شورا باید برای محکوم کردن خشونت علیه تظاهرکنندگان، به ویژه زنان و کودکان، توسط نیروهای امنیتی ایران به صراحت صحبت کند. حقوق سیاسی و مدنی از خارج بر ایران تحمیل نشده است. ایران با عضویت در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی پذیرفته است که از آنها حمایت و دفاع کند. مردم در ایران از شورای حقوق بشر بدرستی توقع دارند که عمل کند. این در مورد احترام و حمایت و رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی است که وظیفه اصلی ماست.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.