رفتن به محتوای اصلی

روند رو به گسترش اعتصابات در بخش تولیدی
27.11.2022 - 08:44

روز شنبه همچنین گزارش‌هایی از اعتصاب کامیون‌داران منتشر شد که ظاهرا جدی‌ترین آنها به سقز مربوط می شد، شهری که زادگاه مهسا امینی بود که کشته شدن او در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران در روز ۲۵ شهریور نقطه شروع اعتراضات سراسری بود.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران کارکنان ذوب آهن اصفهان روز شنبه (۵ آذر) در اعتراض به «عدم تحقق وعده‌های مسئولین این شرکت» اعتصاب کردند. به گفته این اتحادیه، کارگران ذوب آهن خواستار افزایش دستمزد، خود هستند. کارگران ذوب‌آهن اصفهان می‌گویند «دستمزد‌های آنان کمتر از سایر شرکت‌های فولاد در ایران است».

کارگران ذوب آهن اصفهان پیش از این هم، در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان اعتصاب کرده بودند.

اعتصاب

 

همچنین ‌تصاویری از اعتصاب کارکنان شرکت لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز در الوند منتشر شده که در آن کارگران شعار می‌دهند: «کارگر داد بزن، حقت را فریاد بزن»

کارگران شرکت سرما آفرین در شهرک صنعتی البرز قزوین هم اعتصاب کرده اند.

کارکنان شرکت خودروسازی «مرتب» هم می‌گویند به دلیل دریافت نکردن حقوق در ۹ ماه گذشته اعتصاب کرده‌اند. در روزهای گذشته هم ویدیوهایی از اعتصاب کارکنان شرکت مرتب در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌ شد.

گزارش ها همچنین حاکی از اعتصاب در چندین مرکز دیگر تولیدی در اطراف ایران است.

شعارنویسی

 

بهمن خدادادی تحلیلگر سیاسی در پاریس به بی‌‎بی‌سی فارسی گفت در ایران اعتراضات کارگری فورا جنبه سیاسی پیدا می کند چون کارگران خواسته هایی را مطرح می کنند که از نیازهای صنفی فراتر می رود و مسائل بزرگتر اجتماعی را در بر می گیرد.

او می گوید: «چیزی که الان در اصفهان دیده ایم، هم در دور قبل و هم دور جاری، یک هماهنگی خیلی خوب میان اعتصاب کارگران، اعتراض در دانشگاه و هم اعتراض در خیابان است. اگر این سه بخش به هم وصل شوند می توانند حرکت ها بزرگتری را شکل دهند.»

او می گوید تصور نمی کند جمهوری اسلامی بتواند به خواسته های کارگران «پاسخی دهد» که کارگران را بیش از پیش به طرف حرکات بزرگتر سوق خواهد داد.

آقای خدادادی می گوید که کارگران امروز نسبت به دوران انقلاب ۵۷ «گام های سنجیده تری» برمی دارند چون آنها علیرغم نقش پررنگ در کمک به پیروزی انقلاب به سهم سیاسی خود نرسیدند. او می گوید کارگران اکنون امیدوارند این بار با دگرگونی سیاسی به حقوق واقعی خود برسند.

 

 

در تحولی دیگر سه نهاد شامل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و «گروه اتحاد بازنشستگان» با انتشار بیانیه‌ مشترکی از «مردم تحت ستم کردستان» حمایت کرده و کشتار مردم شهرهای این استان را محکوم کرده اند.

در این بیانیه خطاب به «مردم آزاده ایران» گفته شده «داشتن آزادی در عرصه های مختلف جزء حقوق بنیادی و خواست مسلم کسانی است که در چهار دهه گذشته تا به امروز در عرصه های مختلف مبارزاتی قدم برداشته و در این راه تلاش کرده‌اند».

در این بیانیه گفته شده «سیستم حاکم نه تنها گوش شنوایی برای ابتدایی ترین خواسته‌ها ندارد، بلکه جواب هر خواست و مطالبه را با گلوله جواب داده‌اند.»

این سه انجمن با برشمردن «جنایت»هایی که در سال‌های گذشته علیه اقوام و گروه‌های سیاسی صورت گرفته، اعلام کردند «کشتار و نسل کشی را تحت هر عنوان و به هر بهانه ای محکوم می کنیم».

آن‌ها همچنین خواستار خروج فوری همه نیروهای مسلح سرکوب از کردستان، آزادی بی قید شرط همه زندانیان و دستگیر شدگان و توقف و موشک‌اندازی به اقلیم کردستان شدند.

ادامه اعتراضات دانشجویی

در این روز اعتراضات گسترده دانشجویی مثل هفته های گذشته از جمله در دانشگاه علم و فرهنگ، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف ادامه پیدا کرد.

‌ویدیویی از اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه خورازمی در حمایت از دانشجویان بازداشتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن معترضان اسامی دانشجویان بازداشتی را به پنجره‌ها نصب کرده اند.

در دانشگاه خوارزمی کرج دانشجویان شعار دادند «جوانرود، کردستان، چشم و چراغ ایران.»

 

در دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجویان در حمایت از بازداشتی ها سرود «سوگند به خون همرهانم» را همخوانی کردند. تصاویر شماری از دانشجویان بازداشتی نیز در دست معترضان است.

در دانشگاه صنعتی اصفهان دانشجویان در شعارهایشان خواهان استعفای رئیس دانشگاه شدند. دانشجویان در اعتراض به مسمومیت غذایی تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه شعار «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا» و «غذای فاسد نمی‌خوایم مدیر قاتل نمی‌خوایم» سر دادند.‌

روز پنجشنبه ۳ آذر خبرهایی از مسمومیت شماری از دانشجویان این دانشگاه منتشر شد و گفته شد که به دلیل زیاد بودن شمار مسموم‌شدگان، افزون بر بهداری دانشگاه، شماری به بیمارستان‌های اطراف دانشگاه نیز منتقل شدند.

در خوابگاه فرزانگان دانشگاه الزهرای تهران، دانشجویان با دیوار نویسی اعتراض‌ خود را نشان دادند.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد دانشجویان با شعارهایی در حمایت از بلوچستان و کشتار گسترده معترضان بلوچ و همچنین حمایت از اعتراض‌های کردستان، مخالفت خود را با جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.

دانشجویان در این دیوارنویسی‌ها، آنچه را در ۱۰ هفته اخیر در کشور رخ داده، «انقلاب ۱۴۰۱» خوانده‌اند.

اعتراض در چند شهر و جو امنیتی در زاهدان

شنبه شب با تاریک شدن هوا تجمع های اعتراضی حداقل در تهران، کرج و اصفهان برگزار شده است.

در ویدئویی که «وحید آنلاین» منتشر کرده معترضان شعار می دهند «تهران بشه کردستان، ایران می شه گلستان». گروهی نیز در ستارخان شعار دادند «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت.»

رد شدن از پست Instagram, 4

پایان پست Instagram, 4

در اصفهان گروهی از زنان معترض یک خیابان را بستند و در کرج معترضان شعار «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» سردادند.

همزمان گزارش‌ها از زاهدان حاکی از فضای امنیتی این شهر در پی اعتراضات شبانه است.

روز و شب جمعه معترضان در این شهر به خیابان آمدند و بر اساس تصاویر منتشر شده نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک به آنها که تنها شعار می‌دهند، گاز اشک آور شلیک کردند.

دهها نفر در اعتراضات روز جمعه در این شهر مجروح شدند که تعدادی زیادی از آن ها هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفتند.

مردم معترض شعارهایی علیه حکومت و در بستگی با شهرهای کردنشین ایران سر دادند. اعتراضاتی هم از شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان از جمله در خاش و چابهار گزارش شد.

در استان ایلام در شهر آبدانان تعدادی از خانواده های بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر در برابر دادسرا تجمع کردند. معترضان در این تجمع، با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار آزادی اعضای خانواده و یا نزدیکان بازداشتی خود شدند.

رد شدن از پست Instagram, 5

پایان پست Instagram, 5

از طرف دیگر روز شنبه برخی شهرهای جهان از جمله در ترکیه، بریتانیا، فرانسه، سوئد و آلمان بار دیگر شاهد تجمع ایرانیان در همبستگی با معترضان بود.

در لندن گردهمایی موسوم به «Hair۴ Freedom» در همبستگی با زنان ایرانی برگزار شد. در این مراسم شرکت کنندگان در اقدامی نمادین گیسوان خود را بریدند.

در این تجمع در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا شعارهایی از جمله «زن، زندگی ، آزادی» و «از لندن تا تهران، شعار ما انقلاب» سر داده شد.

سایر خبرهای مهم روز:

  • فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت خواسته های ایرانیان برای تغییر توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل شنیده شده است. آقای ویلگاس گفت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران «می‌تواند تغییری در وضعیت ایجاد کند»
  • علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات خواهان مرور سیاست‌هایی شده که فضای ناامیدانه‌ای در کشور رقم زده‌اند. او تجدیدنظر در این سیاست‌ها را اجتناب ناپذیر خوانده است‌
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نیروهای بسیجی با حمایت از آنها گفته است «در قضایای اخیر بسیجیان مظلوم واقع شدند.» او از این نیروها خواست روحیه خود را از دست ندهند
  • ‌اکرم خدابنده تکواندوکار ایرانی پس از ۱۲ سال از تیم ملی خداحافظی کرد و به جمع ورزشکارانی پیوست که بابت خشونت حکومت ایران علیه معترضان از حضور در تیم ملی انصراف می‌دهند
  • ابراهیم رییسی روز گذشته «به صورت سرزده» از یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ بازدید کرد و «با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به بسیجیان این یگان» گفته «در مواجهه با اغتشاش گران و بر هم زنندگان امنیت مردم خوش درخشیدید»
  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران با اشاره به کشته شدن مهسا امینی می‌گوید «هنوز صاحب‌نظران اطلاعاتی به این نتیجه نرسیده‌اند که این مرگ توسط دشمن برنامه‌ریزی شده باشد هر چند که هر چه انسان فکر می‌کند به نظر می‌آید که تمام این باید یک سناریو از پیش طراحی شده باشد».
  • رئیس کل دادگستری استان تهران گفته «تعداد قابل توجهی از پرونده‌های آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر» در دادسراها است و در مواردی رأی بدوی صادر شده و اکنون در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی قرار دارد. آفای القاصی‌مهر توضیح بیشتری درباره احکام صادره نداده است. در روزهای گذشته اعلام شد که برای چند متهم، احکام «محاربه و افساد فی‌الارض» صادر شده است.
  • بیانیه جامعه شناسان زن ایران: به خشونت خیابانی علیه معترضان پایان دهید
  • شماری از جامعه شناسان زن با انتشار بیانیه ای از گسترش خشونت علیه زنان در اعتراضات اخیر ایران ابزار نگرانی کردند. در این بیانیه که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر شده خواستار پایان یافتن خشونت خیابانی علیه معترضان، آزادی بازداشت شدگان، خروج پلیس از دانشگاه ها و حفظ امنیت و سلامت دانش آموزان شدند
  • معاون استاندار قم می‌گوید مدیر یکی از بانک‌های استان قم بخاطر ارایه خدمات بانکی به یک خانم بی‌حجاب، برکنار شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.