رفتن به محتوای اصلی

خطر نقص عضو یاشار توحیدی از مجروحان واقعه اوین / یاشار از شدت درد بیهوش شد
01.12.2022 - 15:30
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

زندانی سیاسی یاشار توحیدی از مجروحان واقعه زندان اوین درحالیکه پایش به شدت از ناحیه عصب آسیب دیده و احتمال از دست دادن پا و معلول شدنش جدی است، بدون رسیدگی پزشکی در بند هشت زندان اوین رها شده و از درد به خود می پیچد

کانون حقوق بشر ایران، ۹ آذر ۱۴۰۱؛ زندانی سیاسی یاشار توحیدی محبوس در بند هشت زندان اوین، پس از واقعه اوین درحالیکه زخمهای گلوله در پایش عفونت کرده و عفونت به عصب رسیده است بدون کمترین رسیدگی پزشکی در بند هشت اوین رها شده و او را از مرخصی پزشکی و استعلاجی محروم کرده اند.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشر ایران گفت: «بخاطر اینکه هیچ رسیدگی به او نمی شود احتمال دارد او یک پایش را از دست بدهد. او را در نمازخانه نگهداری می کنند که بقیه زندانیان بتوانند بخوابند!»

این منبع گفت:‌ «او تا صبح از درد به خود می پیچد و پتو گاز میگیرد، اما هیچ کمکی به او نمی کنند. تنها مسکن هایی به او داده میشود که هیچ اثری ندارد. با درخواست مرخصی و اعزامش به بیمارستان نیز مخالفت میکنند.»

این منبع افزود: «پس از واقعه اوین یک بار او را به بیمارستان شهدا در تجریش بردند و دکتر گفت که آسیب عصبی شدید است و باید بستری بشود اما زندان اجازه بستری شدن نداد.»

وی گفت: «یاشار امروز از شدت درد بیهوش شد. خانواده او خیلی نگران هستند و دستشان به جایی نمی رسد.»

این منبع در رابطه با روز درگیری در اوین گفت:‌ «روز ۲۳ مهر هر دو پای یاشار گلوله جنگی خورد و تعداد زیادی نیز ساچمه خورده بود اما تا روز بعد او را به بیمارستان نبردند. گارد امنیتی میگوید کسی به او دست نزند تا بمیرد! و او را قاطی جنازه ها می گذارند. وقتی به زور بچه های بند هشت او را به بیمارستان می برند چهار روزه برمیگردانند و فقط گلوله ها را خارج میکنند. هیچ کار خاصی برایش نکردند.»

این منبع گفت: «عوامل زندان می ترسند که جای گلوله ها و یا عکسهایی از وضعیت او در فضای مجازی پخش شود و دستشان روشود، برای همین او را اینقدر تحت فشار گذاشته اند.»

زندانی سیاسی یاشار توحیدی شیره جینی فرزند محمود متولد ۱۳۷۶، با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه چپ مارکسیستی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲ سال و ۹ ماه حبس بابت عضویت در گروهها و هشت ماه حبس بابت فعالیت تبلیغی محکوم شده است.

توحیدی روز ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد.

کانون حقوق بشر ایران نسبت به سلامت و جان زندانی سیاسی یاشار توحیدی هشدار داده و عوامل زندان اوین، سازمان زندانها و قوه قضاییه را مسئول سلامت و جان این زندانی سیاسی ۲۵ ساله میداند. یاشار توحیدی باید فورا و تا قبل از اینکه دیر شود برای درمان به بیمارستان منتقل شود.

کانون حقوق بشر ایران پیشتر گزارشی را در خصوص وضعیت فاجعه بار برخی زندانیان سیاسی از مجروحان واقعه اوین منتشر کرده بود.

کورنولوژی وقایع زندان اوین؛ اوین در آتش و انفجارهای مهیب – خبر بروز می شود

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.