رفتن به محتوای اصلی

اعتراف به کشتار زاهدان، اذعان به دروغ درباره کشتار ایذه
04.12.2022 - 21:31

بر اسا.س فایل صوتی نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که گروه بلک‌ریوارد در اختیار ایران اینترنشنال گذاشته، نهادهای جمهوری اسلامی به «اشتباه فاحش» ماموران کلانتری زاهدان در شلیک به مردم از جمله دو کودک اذعان کرده‌اند

در این جلسه همچنین اعلام می‌شود که برای ۸۰ نفر از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران اتهامات «محاربه و افساد فی الارض» صادر شده که می تواند برای آنان حکم اعدام را به دنبال داشته باشد.

رضا داوری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این نشست همچنین می‌گوید که سخنان محسن رضایی درباره دستگیری عامل شلیک به خودروی خانواده کیان پیرفلک در مرز ماکو درست نبوده است.

بر اساس این فایل صوتی، غلامعلی حداد عادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، از رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، می‌خواهد که در ابتدای این جلسه گزارشی درباره اعتراض‌ها ارائه کند.

 

داوری در گزارش خود درباره سیستان و بلوچستان روایتی درباره کشتار ۸ مهر زاهدان ارائه می کند که با روایت های رسمی تناقض دارد.

به گفته داوری، ماموری که بالای کلانتری بوده، «اشتباه فاحشی کرده و در حین تیراندازی به منطقه دیگری (دور از پاسگاه) شلیک کرده که تعدادی زن و مرد و کودک شهید شدند که در ماجرا نبودند.»

این سخنان در حالی بیان شده که مقام‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی دلیل شلیک به مردم را حمله مسلحانه به پاسگاه ذکر کرده بودند.

در کشتار ۸ مهر زاهدان حدود ۱۰۰ نفر از جمله هفت کودک و نوجوان کشته شدند.

داوری در این جلسه همچنین می‌گوید: «مولوی عبدالحمید را درک کنید. فشار بر روی او وجود دارد. او در سخنان خود انتقاد کرد، مطالبه داشت، ولی دستور اقدام و نافرمانی و ورود به میدان نداد.»

این سخنان در حالی بیان شده که بر اساس بولتن‌های افشا شده خبرگزاری فارس، علی خامنه‌ای دستور داده که مولوی عبدالحمید «‌بی آبرو» شود.

در همین حال در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، مردم پس از نماز جمعه در حمایت از مولوی عبدالحمید، شعار «شیخ‌الاسلام با خدا، خامنه‌ای زیر پا» سر دادند و درگیری‌هایی گسترده‌ میان نیروهای امنیتی و مردم معترض شکل گرفت.

 

صدور اتهام «محاربه و افساد فی الارض» برای ۸۰ نفر

داوری در این نشست همچنین می‌گوید که برای ۸۰ نفر اتهامات «محاربه» و «اعدام» تعیین شده است. بر اساس این گزارش، نظر رهبر جمهوری اسلامی این بوده که ابتدا برای افراد به اتهام نقش داشتن در کشته شدن برخی از نیروهای بسیج حکم «قصاص(اعدام)» صادر شود و بحث «محاربه» متوقف شود.

او می‌گوید که با این حال در صورت در نظر گرفته شدن موضوع «قصاص» تنها برای حدود ۱۰ نفر حکم اعدام صادر می‌شد و همچنین این امکان وجود داشته که خانواده آنان رضایت دهند.

داوری می‌گوید که پس از اعتراضات در شهرهای کردنشین ایران و اتفاقات دیگر، سیاست جمهوری اسلامی بر این قرار گرفته که اتهام «محاربه و افساد فی الارض» نیز برای افراد مطرح شود و این اتهامات حداقل برای شش نفر در تهران صادر شده است.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همچنین خبر داد که در استان‌های تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین تعدادی کیفرخواست‌های «محاربه و افساد فی الارض» صادر شده است.

او گفت که در استان‌های کردنشین نیز برای برخی بازداشت‌شدگان به اتهام «تروریسم» کیفرخواست برای حکم اعدام صادر خواهد شد.

در روزهای گذشته نیز گزارش هایی درباره صدور اتهام «محاربه و افساد فی الارض» برای بیش از ۱۰ کودک منتشر شده بود.

در همین حال، سعید افکاری در توییترش فایل صوتی مکالمه تلفنی با خواهرش الهام افکاری در زندان را منتشر کرده که می‌گوید ده‌ها زندانی کودک در زندان علاوه بر اتهامات دیگر با اتهام «افساد فی‌الارض» و «محاربه» نگهداری می‌شوند.

داوری همچنین با اشاره به استفاده از «کلید واژه شرارت» از سوی خامنه‌ای درباره خیزش انقلابی مردم ایران گفت که مصوبه شورای عالی امنیت ملی «برخورد جدی‌تر و قاطع‌تر» با معترضان بوده است.

 

تکذیب سخنان محسن رضایی درباره بازداشت فرد شلیک کننده به خودروی خانواده کیان پیرفلک

داوری همچنین می گوید که فرد بازداشت شده به عنوان متهم نقش داشتن در شلیک به خودروی خانواده پیرفلک که به کشته شدن کیان پیرفلک منجر شد بازداشت نشده است و فردی که خبر بازداشت او اعلام شده یک قاچاقچی سلاح بوده است.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی در جلسه شورای تامین شهرستان ایذه گفته بود: «دو تا سه نفر از عوامل حادثه تروریستی ایذه در حال فرار از کشور از مرز باکو دستگیر شدند و در حال بازگشت به سمت اهواز هستند.»

خانواده کیان پیرفلک و حجت‌الله درویش‌پور نماینده سابق ایذه در مجلس گفته بودند که ماموران خودروی خانواده کیان پیرفلک را به رگبار بسته‌اند.

 

تشکیل «قرارگاه رسانه» حاکمیتی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی

 

داوری همچنین گفت که خامنه‌ای از عملکرد رسانه های حکومت انتقاد داشته و گفته که «در جنگ رسانه‌ای عقبیم.» بر اساس این گزارش، خامنه‌ای همچنین گفته که «اعتراضات به زودی تمام نمی‌شود و نظام سلطه با تمام وجود به میدان آمده است»

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همچنین خبر داد که شورای امنیت ملی تصویب کرده که یک «قرارگاه رسانه» حاکمیتی با حضور نهادهای مختلف برگزار شود.

گزارش نهادهای امنیتی روسیه برای جمهوری اسلامی

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خبر داد که دستگاه‌های امنیتی متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله روسیه گزارش‌هایی را برای جمهوری اسلامی فرستاده‌اند.

او گفت که نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در سفر خود به تهران در روز ۲۰ آبان برخی از این گزارش ها را با خود آورده بود.

به گفته داوری، این گزارش‌ها حاوی تحلیل سازمان‌های امنیتی غربی از اعتراضات ایران بوده و «رهبر جمهوری اسلامی مدیریت خود را بر اوضاع از دست نداده است».

وابستگی ایران به مشاوره‌های روسیه در بولتن اختصاصی هک شده خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران هم مشهود است. در این بولتن به شنود روسیه از دستگاه‌های اطلاعاتی غربی برای تحلیل وضعیت ایران اشاره شده است.

در بخشی از این بولتن آمده است: «روس‌ها حاصل شنودهای منطقه‌ای خود را از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی درباره ایران در اختیار مقام‌های ایرانی قرار داده‌اند که نشان می‌دهند مردم در وضعیت انقلاب قرار گرفته‌اند.»

همچنین طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، در روزهای گذشته جمهوری اسلامی رسما از مسکو درخواست خرید ابزار و ماشین‌آلات ضد شورش و همچنین اعزام مشاوران از روسیه به ایران کرده است تا به مسوولان امنیتی در سرکوب اعتراض‌ها کمک کنند.

 

اعتراضات کف خیابان به فیلم و آثار هنری تبدیل می‌شود

در این جلسه اسماعیل کوثری از صادر نکردن بیانیه از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و همچنین موضع نگرفتن چهره‌های سیاسی اصول‌گرا علیه مردم انتقاد کرده و می‌گوید: «باید بزنیم در دل دشمن. اگر این کار را نکنیم می‌خوریم. خواص چرا سکوت کردند؟ فقط منافع خود را می خواهند؟ بچه‌های بسیجی در خیابان انتظار دارند.»

رضا تقوی، رییس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نیز در این نشست می گوید: «نیروهای انقلابی در شهرها به شدت منتظرند تا کسی از تهران برود و توجیهشان کند. برویم به آنها روحیه بدیم، بعضی روحیه‌ شان را باختند.»

مجتبی شاکری، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نیز در این نشست گفت:«خطر بعدی تبدیل این اختلافات کف خیابون به رمان و داستان و فیلم و جشنواره و تولیدات خانگی است. بعدا می‌زنیم تو سر خودمان که چه کنیم. وزارت ارشاد و صدا و سیما چه‌کاره هستند.»

پیش از این نیز گزارشی درباره خسته شدن نیروهای سرکوب و روحیه ضعیف آنان منتشر شده است.

از جمله مدیران رسانه‌های وابسته به حکومت نیز در دیدار با جانشین فرمانده بسیج خواستار افزایش حقوق نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی شده و گفته بودند: «اخبار خوبی درباره وضعیت نیروهای ناجا نداریم. خسته شدند و خیلی ناراضی‌اند. به ویژه با این وضعیتی که سیستان پیش آمد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.