رفتن به محتوای اصلی

اعدام پنج زندانی از جمله یک زن و سه زندانی بلوچ در اصفهان، شیراز و زاهدان
05.12.2022 - 21:23
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

حکم اعدام پنج زندانی از جمله یک زن و سه زندانی بلوچ اجرا شد. اعدام زندانیان بلوچ پس از ۱۰ سال حبس و بدون اطلاع خانواده اجرا شد. همچنین زن زندانی پیش از اعدام ۳ روز در سلول انفرادی نگه داشته شد

کانون حقوق بشر ایران دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱؛ بر اساس گزارشات رسیده، حکم اعدام پنج زندانی از جمله یک زن و سه زندانی بلوچ طی روزهای اخیر در زندانهای اصفهان، شیراز و زاهدان و با اتهامات قتل و مواد مخدر اجرا شده است.

این زندانیان عبارتند از خانم مولود ملازاده با اتهام قتل در زندان اصفهان، زکریا ریگی و حجت سیف پناه با اتهام قتل در زندان شیراز و ناصر عمرزهی و علیرضا نارویی با اتهام مواد مخدر در زندان زاهدان.

شایان ذکر است اعدام زندانیان بلوچ بدون اطلاع خانواده و پس از تحمل ده سال حبس صورت گرفت. همچنین زن زندانی، مولود ملازاده پیش از اعدام، به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده است.

اعدام یک زن در زندان دستگرد اصفهان

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران سحرگاه روز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زن زندانی بنام مولود ملازاده با اتهام قتل در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «خانم ملازاده به اتهام قتل پدر شوهرش در سال ۹۶ بازداشت و به قصاص محکوم شد. او ظهر روز چهارشنبه از زندان دولت آباد اصفهان، جهت اجرای حکم به زندان دستگرد منتقل شد و بعدازظهر روز چهارشنبه تا شنبه صبح در سلول انفرادی زندان دستگرد بسر برده بود و در نهایت صبح روز شنبه حکمش اجرا شد.»

اعدام دو زندانی در زندان شیراز از جمله یک زندانی بلوچ

سحرگاه روز یکشنبه ۱۳ آذر حکم اعدام دو زندانی به نامهای زکریا ریگی اهل زاهدان و حجت سیف پناه اهل بابل با اتهام قتل در زندان شیراز اجرا شد.

سازمان حقوق بشر ایران درباره اعدام این دو زندانی به نقل از یک منبع مطلع نوشت:‌ «زکریا ریگی پیش از بازداشت، یعنی حدود سه سال پیش در یک ساختمان در شیراز مشغول کارگری بود که در یک نزاع جمعی مرتکب قتل می‌شود. حجت سیف پناه نیز در یک درگیری بر سر مسایل مالی، بدون قصد قبلی کارفرمای خود را به قتل رسانده بود.»

اعدام دو زندانی بلوچ در زندان زاهدان بدون اطلاع و ملاقات آخر با خانواده

به گزارش حال وش سحرگاه امروز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ حکم اعدام دو زندانی بلوچ به نامهای ناصر عمرزهی و علیرضا نارویی با اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

ناصر عمرزهی ۳۲ ساله فرزند چراغ، متاهل، دارای دو فرزند خردسال و ساکن خاش بوده است. علیرضا نارویی ۳۹ ساله، فرزند ولی محمد، متاهل، دارای ۳ فرزند و اهل زاهدان و ساکن خاش بوده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است:‌ «ناصر عمرزهی، علیرضا نارویی، محمدامین عمرزهی، انوشیروان عمرزهی، غلام رسول مزارزهی، در یک پرونده مشترک‌ در سال ۹۱ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از شعبه دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده بودند که طی یک هفته حکم اعدام این زندانیان اجرا شد».

این منبع افزود« ناصر، محمدامین و انوشیروان فامیل نزدیک بودند و اعدام همه این زندانیان بدون اطلاع و ملاقات آخر قبل از اجرای حکم با خانواده شان اجرا شده است».

با احتساب اعدام این دو زندانی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ دستکم ۴۵۳ نفر اعدام شدند. این درحالیست که بسیاری اعدامها بصورت مخفیانه اجرا شده و اخبار آن در هیچ کجا منتشر نمیشود، بنابراین شمار حقیقی اعدامها از این رقم بسا بیشتر است.

یادآوری میکنیم گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در جهت اعدام زندانیان به راه انداخته ‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.