رفتن به محتوای اصلی

اطلاعاتی در باره عباس درویش‌توانگر نویسنده بولتن سری فرمانده سپاه
06.12.2022 - 23:08

 

مردی که تا پیش ازاین وقایع شاید دارای حاشیه امنیتی بالایی بوده، و حالا به دنبال افشای بولتن هایی که برای سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی، تهیه می کرده، بازداشت شده است.

خبر بازداشت او پس از ساعات‌ها اخبار ضدونقیض در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. روز سه‌شنبه (شش دسامبر/پانزده آذر) مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در جریان نشست خبری خود، بازداشت آقای درویش‌توانگر را تایید کرد

افشای بولتن‌ها به دنبال هک شدن خبرگزاری فارس بود. در این بولتن‌های پرحجم و طولانی که عباس درویش توانگر به صورت هفتگی تهیه می‌کرده، بخشی درباره آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که عموما در رسانه ها منتشر نمی شده و بخشی درباره شایعات و اظهارت نظرها درباره اوست.

در این بولتن‌ها مثلا گفته شده که آقای خامنه ای از تجهیز نشدن بسیج به سازمان رزم برای سرکوب اعتراضات ناخرسند است، یا درباره مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان که صدای تحول خواهی در استان سیستان و بلوچستان شده و از کشته شدن شهروندان استان ناراضای و معترض است، از قول آقای خامنه‌ای گفته که نباید بازداشت بلکه باید «بی‌آبرو» شود.

درباره برپایی دادگاه ها برای معترضان دستگیر شده به صراحت به غلامحسین محسنی‌اژه ای در راه رفتن برای سخنرانی در محل بیت رهبری، دستور می دهد و برخلاف سخنرانی اش که گفته «شرارت ها بالاخره جمع می شود» در خفا می‌گوید که اعتراضات به این زودی پایان نمی گیرد. به فرماندهی نیروی انتظامی برای ادامه سرکوب معترضان دلداری می دهد و در زمان  حضور در یکی از پادگان های تهران در هفته های اول اعتراضات، از یگاه ویژه انتظامی که در صف اول سرکوب معترضان است، تشکر می کند.

گفته هایی که هرگز به طور علنی از آقای خامنه ای منتشر نشده و پس از هک خبرگزاری فارس و لو رفتن بولتن های محرمانه تهیه شده توسط عباس درویش توانگر، از سوی مهدی فضائیلی یکی از مدیران دفتر رهبری که اتفاقا اولین مدیر خبرگزاری فارس و همکار سال های دور درویش توانگر است، تکذیب می شود.

خبرگزاری فارس در توییت‌های خود در توضیح این بولتن‌ها نوشته بود محتوای آن‌ها «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» بوده که خبرگزاری فارس امکان راستی‌آزمایی آن‌ها را نداشته است. این خبرگزاری اما محرمانه بودن محتوای بولتن‌ها را تکذیب کرده، ولی توضیحی نداد که اگر محتوای این بولتن‌ها محرمانه نبوده، چرا به شکل باقی مطالب تولید شده توسط این خبرگزاری منتشر نشده و در دسترس عموم قرار نگرفته است.

برآمدن یک نیروی امنیتی بولتن‌نویس از روزنامه رسالت

عباس درویش توانگر معاون خبرگزاری فارس (راست) در کنار مجید قلی زاده مدیر عامل خبرگزاری تسنیم 

عباس درویش توانگر معاون خبرگزاری فارس (راست) در کنار مجید قلی زاده مدیر عامل خبرگزاری تسنیم 

عباس درویش توانگر دبیر سرویس اقتصادی و نویسندگان روزنامه رسالت در دهه ۱۳۷۰ رسالت بوده است.

برادرش مجتبی که در سال ۱۳۹۸ در کم مشارکت ترین انتخابات تا آن زمان جمهوری اسلامی وارد دوره یازدهم مجلس شد هم عضو گروه اقتصادی رسالت بود؛ از دیرپاترین رسانه های محافظه کار که شماری از مدیران ونویسندگان آن سال هاست با حکم آقای خامنه‌ای عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

 شاید اولین زمینه های تمایل به بولتن نویسی عباس درویش توانگر را در نوشته های او در رسالت بتوان یافت. برخی از آثار او در رسالت می توانسته زمینه ساز برخوردهای امنیتی و قضایی با افراد باشد. درویش توانگر در آن سال ها عضو «جامعه اسلامی دانشجویان» بود که که حکومت آرام آرام در برابر «دفتر تحکیم وحدت» می پروراند. ارتباط با دانشجویان و حضور در جمع های دانشجویی فرصت نوشتن علیه رقبای آن زمان «جامعه اسلامی دانشجویان»  را به توانگر می داد.  

تولید بولتن برای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از فعالیت های دیگر عباس درویش توانگر قبل از بولتن‌نویسی برای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه موضوعات و محورهایی را تعیین می کند که امامان جمعه سراسر ایران باید هریک به زبان و بیان خواشت در خطبه های نماز جمعه بگویند.

بولتن‌های آقای درویش‌توانگر برای امامان جمعه، می توانسته مستقیم و غیرمستقیم سهم مهمی در ذهنیت امامان جمعه و در نهایت  محتوی خطبه آنها داشته باشد. در این دوره که همزمان با ریاست جمهوری محمد خاتمی بود، امامان جمعه به طور هفتگی علیه سیاست ها و برنامه های دولت وقت سخنرانی می کردند. قابل حدس است که مرد پشت پرده و مورد اطمینان نظام با این تولید هفتگی صاحب چه میزان نفوذ در فرم بخشی به فضای سیاسی کشور می شد.

 

در بولتنی که عباس درویش توانگر تهیه کرده موضوعاتی درباره آیت الله خامنه ای مطرح شده که در رسانه های رسمی منتشر نمی شود

 

در بولتنی که عباس درویش توانگر تهیه کرده موضوعاتی درباره آیت الله خامنه ای مطرح شده که در رسانه های رسمی منتشر نمی شود

با تاسیس خبرگزاری فارس در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی درویش توانگر از رسالت به نهاد خبری تازه تشکیلی رفت که نه تنها از سوی مدیران و درجه داران ارشد سپاه مدیریت می شد که بودجه آن هم از سوی سپاه می آمد. درویش توانگر به سردبیری و معاونت خبرگزاری فارس رسید و در این فاصله مدتی هم در راه اندازی تسنیم دیگر خبرگزاری وابسته به سپاه شراکت داشت که گروهی از اعضای ناراضی فارس با انشعاب از آن تاسیسش کردند.

دراین دوره به معاونت خبرگزاری تسنیم رسید که آن زمان رییس آن سرتیپ محمدرضا مقدم فر بود که اکنون معاون فرهنگی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در این دوره عباس درویش توانگر با شکایت دولت محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت  بازداشت هم شد که ابتدا غیرمنتظره بود اما مدت زمان این دستگیر که فقط چهار ساعت طول کشید، نشان می داد که نفوذ و قدرت افراد کمتر شناخته شده ای چون او برای افکار عمومی چقدر است.

خودش پس از آزادی در اواخر سال ۱۳۹۱ گفته بود که علت بازداشتش  انتشار مطلبی در خبرگزاری تسنیم در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی آقای احمدی نژاد بوده اما گزارش های تایید نشده دلیل بازداشت را  باز هم در میان بودن یک بولتن محرمانه دیگر و شکایت دولت بابت خبری در یکی از آنها عنوان می کرد.

عباس درویش توانگر در همان مصاحبه هم که با فارس دیگر خبرگزاری  سپاه انجام شده بود، به رسانه های غیرحکومتی بابت پوشش خبر دستگیری اش تاخته و گفته بود « رسانه‌های بیگانه باید به این موضوع توجه کنند که این موضوع مسئله‌ای کاملاً داخلی است و این رسانه‌ها باید به ابهامات و سؤالات افکار عمومی کشورهای خود درباره شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی و انگلیسی و نقض حریم خصوصی آنان، جرم بودن نقد موضوع هولوکاست ... و صدها موضوع از این دست پاسخگو باشند.»

عباس درویش توانگر پس از این، از خبرگزاری تسنیم  دوباره به خبرگزاری فارس بازگشت و گرچه نفر دوم فارس بود اما در عمل یکی از قدرتمندترین افراد سپاه پاسداران در شبکه های رسانه و خبری آن تبدیل شده بود.

 تهیه بولتن و خوارک اطلاعاتی هفتگی برای فرمانده سپاه پاسداران یکی از قدرتمندترین نظامیان ایران، خود به خود قدرت و نفوذ قابل توجهی برای چنین فردی در ساختار امنیتی جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند و درست به همین دلیل می‌تواند  برای تصاحب آن جایگاه در فضای بسته و امنیتی ایران رقابت داخلی به وجود بیاورد.

احتمالا از همان جنس رقابتی که سال‌ها پیش از اعتراضات کم سابقه کنونی به انشعاب از داخل خبرگزاری فارس و تاسیس خبرگزاری تسنیم از دل آن انجامید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.