رفتن به محتوای اصلی

پیام علی یونسی و امیرحسین مرادی بمناسبت روز دانشجو «زنده باد انقلاب دمکراتیک مردم ایران»
07.12.2022 - 19:03
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

علی یونسی و امیرحسین مرادی در پیامی از زندان به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو نوشتند: «ما شراره‌های خورشید آزادی را که در دل تاریک‌ترین شب وطن، عزم طلوع کرده است از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین می‌بینیم.»

کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۱۶ ‌آذر ۱۴۰۱؛ همزمان با روز دانشجو و تداوم اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه که از سال ۹۹ در زندان اوین بسر می برند در پیامی از زندان، حمایت خود را از اعتراضات مردم و بخصوص دانشگاهها، برای آزادی ایران اعلام کردند.

این دو دانشجوی نخبه در بخشی از این پیام نوشتند:‌ «از زندان تا دانشگاه و از دانشگاه تا خیابان دست در دست هم می‌ايستیم. ما ایمان داریم که لحظه دیدار نزدیک است».

متن کامل پیام علی یونسی و امیرحسین مرادی بمناسبت روز دانشجو از این قرار است:

«۱۶ آذر روزی است به نام دانشجو، به نام کسانی که عزم کرده اند شب تاریخ وطن را به صبح روشن آزادی برسانند. به نام کسانی که دوشادوش مردم و سایر جوانان ایستاده اند. ایستاده اند تا آخرین سطرهای تاریک ترین صفحه از تاریخ ایران را با دستهای خود بنویسند، تاریخ را ورق بزنند و طرحی نو دراندازند.

این روز و نامگذاری اش یادآور سرکوب خونین دیکتاتوری سلطنتی در دانشگاه و شهادت ۳ دانشجوی دانشگاه تهران است. یادآور آن روزی است که دانشجویان با تمام وجود برای آزادی و آزادی خواهی برخاستند.

امروز هم دانشگاه از یک سو عرصه نمایش آزادی خواهی و اتحاد دانشجویان و از سوی دیگر رسواگر ذات پلید این رژیم جنایتکار شده است که وقیحانه دست به محاصره و تیراندازی و سرکوب دانشجویان می زند.

اما دانشجویان در این روزها با اعتراضات مستمرشان مهر باطلی زدند بر تحلیل های همه شکاکان که دانشگاه را مرده می خواندند، و بار دیگر در آینده رسواگر همه دلواپسانی خواهند بود که در مورد آینده ایران ابراز شک و تردید میکنند.

دانشجویان در کنار سایر جوانان دلیر و شجاع، ضمانت آینده روشن ایران هستند، آنان که میخواهند بمانند و پس بگیرند.

ما افتخار میکنیم که دانشجو هستیم و در برابر این دانشگاه و دانشجوها تعظیم میکنیم. دانشگاهی که آرام نمی گیرد هرچقدر هم که تهدید و محاصره میشود هرچقدر هم که جولانگاه نیروهای امنیتی می شود.

و دانشجویانی که دیگر فریاد نمی زنند بلکه شورش کرده اند، دانشجویانی که دستگیر میشوند،‌ ممنوع الورود می شوند و تعلیق و تهدید می شوند. آنها که ریخته شدن خونی را تحمل نمی کنند و فریاد می زنند:

«قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان.»

ما در این روزها با شما و در کنار شما دوستان عزیزمان در دانشگاههای سراسر ایران بوده و هستیم و با هر خبری که شنیدیم خودمان را در کنار شما تصور کرده ایم و با هر خبر دستگیری روزهای اول بازداشت خودمان را مرور کرده ایم. از شجاعت و جسارت شما درس گرفته ایم و با استمرار و خستگی ناپذیری شما هر روز امیدوارانه اخبار را پیگیری میکنیم.

ما شراره های خورشید آزادی که در دل تاریک ترین شب وطن، عزم طلوع کرده است را از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین می بینیم. شرار هایی سرخ به رنگ خون، خون بهترین فرزندان این سرزمین و در کنار هم از زندان تا دانشگاه و از دانشگاه تا خیابان دست در دست هم می ایستیم. ما ایمان داریم که لحظه دیدار نزدیک است.

چون آتش و خون سرخ برآمد خورشید
شرمنده شد از خون جوانان رشید
چون لاله فروشکست و پژمرد که دید
از هر قطره هزار خورشید دمید!‌

زنده باد انقلاب دموکراتیک مردم ایران

علی یونسی و امیرحسین مرادی
آذر ۱۴۰۱

درباره دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی:

علی یونسی  دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. بازداشت آنها با ضرب و شتم همراه بود. این دو دانشجو سپس به سلولهای انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

ماموران شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه پس از تفتیش منازل و بدون ارائه حکم قضایی این دوفعال دانشجویی را همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند بطوریکه در هنگام یورش ۱۲ مامور سپاه پاسداران به خانه علی یونسی، در ضرب و شتم وحشیانه پیشانی او را شکافتند.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قضاییه ایران نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داده و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در نهایت این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.